Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Var hos tannlegen, fått sensitiv tann etter fylling

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Er snakk om to tenner

Hadde en tann med en dyp sidefylling i kompositt.

Hadde også en nabotann med et hakk i, som lå mellom de to tennene.

Tannlegen boret ut mesteparten av sidefyllingen på tannen for å kunne komme til å fikse et lite hakk på nabotannen. Så slapp han å bore ned og ødelegge noe på tannen med hakket. Det var et smart valg fordi det var ikke noe hull der skulle det vise seg.

Etterpå ble det lagt kompositt på tannen med sidefylling. Dette er en tann som lenge har hatt en sensitiv tannhals, og som jeg kanskje til slutt må rotfylle og få en krone over for å bli kvitt den kilende følelsene jeg ofte har i kjevebeinet fra den sensitive tannhalsen. Men det blir framtidig i tilfelle.

Men etter skifte av kompositt i den sidefyllingen så har tannen blitt ekstremt tyggesensitiv. Er dette noe som går over, og i hvor mange dager vil den forbli så grusomt tyggesensitiv? På røntgenbilde så hadde nerven trukket seg noe tilbake over mange måneder for å tilpasse seg den gamle sidefyllingen. Siden tannlegen har raspet i tannbein for å legge sidefyllingen på ny, vil jeg måtte gå i månedsvis med tyggesensitivitet da? Jeg kan ikke huske at det var så tyggesensitivt første gang fyllingen ble lagt. Forrige gang så var det kun tannhalsen som forble et vedvarende dilemma. Og det har ikke forsvunnet ved dette inngrepet heller.

Tror at tannlegen tenker litt mye på det å bevare tenner og røtter, enn hva som er fornuftig (også økonomisk fornuftig). Må jeg gå til en annen tannlege for å få denne tannen rotfylt? Jeg tenker at noen ganger så ser det ut å være fornuftig å tenke på å bevare, andre ganger ikke.

Vil sensitiviteten avta, og etter hvor lang tid er normalt? Er ikke mye gøy. Må tygge med den andre siden i munnen nå. Det er kun gått et døgn etter inngrepet foreløpig.

Anonymous poster hash: 5803b...d7d
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenner har massevis av mikroskopiske væskefylte kanaler, og mang blir blottlagt etter enhver boring o.l.

Det tar tid før disse tettes naturlig, så kraftig ising og slikt er helt normalt i ukesvis etterpå.

Jeg har ofte ising/tyggesensitivitet, avtagende i et par måneder etter litt omfattende tannlegebesøk.

Helt normalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...