Gå til innhold

Vil advare mot psykologistabden

sarmint

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Arbeidet er den nye kirken. Alle skal med, ellers er det rett i gapestokken. Støtteapparatets hovedoppgave er ikke å hjelpe folk med å trives som menneske, men å komme i arbeid. For å rettferdiggjøre dette har vi begynt å forstå arbeid som et primærbehov. I mange tilfeller ikke så dumt, men det ensidige fokuset er feilslått.

• Liker 1
Lenke til kommentar

DPS og psykologer har hjulpet mange. At du har en dårlig opplevelse av systemet gjør ikke systemet dårlig. Norge har verdens beste sosialsystem, men desverre så kommer bare skrekkhistoriene frem i medier og andre steder.

Jeg har fått god hjelp av både NAV og DPS, skal jeg da presentere min situasjon som fasiten og den eneste sannheten? Den gyldne middelvei og objektivitet er en bra ting å ha i hodet.

Jeg kjenner til både dårlige erfaringer, middels erfaringer og positive erfaringer med NAV og DPS fra venner, bekjente og familien. Totalen ender mer på den bra siden enn den dårlige siden.

Det du nevner om penger er bare tullball synes jeg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

OK bra hvis du mener det. Da synes jeg du burde gå til media med det. Da gjør du sikkert mange en tjeneste hvis det du sier er sant. Unnlatelsessynd er en ting. Hvis du kan gjøre noe bra må du gjøre det. Du skal ikke holde tilbake det gode.

Gode "nyheter" selger ikke. Det er ingen som er interessert i å høre om alle de gangene alt går bra, bare de enkeltepisodene der ikke alt går bra. Dersom man er interessert i å vite hvor godt helsetilbudet i Norge er kan man lese statistikk. Der kommer det tydelig frem at helsevesenet i Norge er veldig bra. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vil forøvrig anbefale duolingo hvis du går hjemme som meg. Det er ganske gøy. Og kan bli nyttig en dag, Da har du ihvertfall noe nyttig å gjøre. Og språklæring tar uansett tid. Du kan alltid lære noen ord. Så det kan være nyttig å plukke opp trådene man kanskje hadde fra skolen. Språklæring fremmer toleranse også har jeg hørt. Det kan vi trenge mer av i Norge.

Lenke til kommentar

OK bra hvis du mener det. Da synes jeg du burde gå til media med det. Da gjør du sikkert mange en tjeneste hvis det du sier er sant. Unnlatelsessynd er en ting. Hvis du kan gjøre noe bra må du gjøre det. Du skal ikke holde tilbake det gode.

Det er ikke noe poeng. "Han/hun fikk god hjelp av NAV og DPS" skaper ingen klikk og penger i kassa.

Poenget var uansett at folk som er negative til systemet ikke evner å se objektivt på det. Totalt sett så fungerer ting greit og din erfaring er ikke sannheten om systemet som helhet. Kan det bli bedre? Ja, definitivt. Er det generellt dårlig? Nei, definitivt ikke.

Hadde du bodd i et litt mer ruttent land så hadde du endt opp på gata og daua i løpet av noen uker. Å ikke evne å forstå at vi har det rimelig godt og at vi har bra sikkerhet er rett og slett trist. Vi er faktisk det eneste landet i verden som har brukt oljepengene hovedsakelig på befolkningen. Tenk deg om staten hadde gitt faen og latt kapitalismen ta over oljen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

At du har smerter er en ting. Avklaring en annen.

At en som har en del smerteproblematikk må finne seg i å være i et tiltak for å kartlegge ting bør du være glad for at gjøres. Å havne helt ufør er ikke godt i lengden. Du må stå i så godt du kan, men gi tydelige beskjeder om hva som er umulig. Når du så er kartlagt, så kan uføretrygd, eller delvis uføretrygd anbefales. Det er opp til deg, fastlegen og NAV + NAV som bestemmer om uføretrygd er det beste alternativet.

Du sier heller ingenting om hvor smerten kommer i fra, eller hvor smerten merkes. Du forteller egentlig svært lite, annet enn hvor misfornøyd du er.

Noen ganger så kan det å få beveget kropp være det som må til for å holde de verste smertene på avstand. Altså at det forverrer seg om en sitter mye i ro. Det er jo en kombinasjon av ting som må til, sørge for å få beveget seg noe, kanskje noe smertestillende, smertemestringskurs for å ikke bli gal og det å selv velge å ikke gi opp helt.

Ingen har sagt at det å leve med smerter er enkelt!

Jeg tenker at for flere av oss så høres det ut som om du gir opp. Prøv å ta i mot den hjelpen som NAV, lege og arbeidsplass/tiltakplass legger tilrette for. Det er sikkert billigere å uføretrygde deg, enn å bruke mye penger og ressurser på å hjelpe deg. Se på alle tiltak som forsøk på å hjelpe deg å få det bedre.

Når jeg får til psykolog nå sier de ting som jeg skjønner at du har smerter og vi skal få deg i trening? Når det er nettopp dette jeg ikke kan.

Helt creepy. De ser deg i øynene og sier helt motsatt av det jeg fortalte dem.

Vil advare alle mot dette.

Fastlegen har tydeligvis en jobb å gjøre, med å forklare hvordan bevegelse kan hjelp mot økning av smertene. Nå har jeg forklart deg dette, så fastlegen din slipper å forklare det.

Ser ut som du ikke forstår helt situasjonen din.

Det finnes nok klart enkelte unntak hvor bevegelse ikke gavner skadene, men i svært mange tilfeller så vil bruk og bevegelse av kropp være klart det beste alternativet.

Endret av G
Lenke til kommentar

Har all intensjon om å forflytte så lite som mulig penger inn i Norge og holde mest mulig utenfor.

Det er jo en bra måte å hjelpe Norge på. Hvis vi ikke har penger i fellesskapet så dør fellesskapet og da vil vi være et supert forbilde for andre. Verden blir nok et bedre sted hvis det ikke eksisterer nasjonale (og internasjonale) spleiselag for borgernes beste :)

Lenke til kommentar
Regner med du ikke mener andre er skyld i problemene dine og du selv skal sitte i ro og vente til løsningen kommer seilende.

Altså, hvis han har en fysisk sykdom som gir ham smerter, så handler det ikke om min og din skyld, bevisstgjøring, osv, man må faktisk ha behandling av en kompetent lege.

Har du selv prøvd kurset?

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar
Regner med du ikke mener andre er skyld i problemene dine og du selv skal sitte i ro og vente til løsningen kommer seilende.

Altså, hvis han har en fysisk sykdom som gir ham smerter, så handler det ikke om min og din skyld, bevisstgjøring, osv, man må faktisk ha behandling av en kompetent lege.

Har du selv prøvd kurset?

Det er forsåvidt sant, men man kan ikke regne med at andre tar tak i problemene sine. Grunnen til at jeg, som nevnt, fikk god hjelp er fordi jeg også hjalp meg selv, altså at jeg satt meg inn i ting og "krevde" ting. Det kan ofte virke som om man møter en vegg, men de fleste vegger kan slås hull i ;)

NAV og DPS eksisterer ikke for å løse problemer alene, det trengs litt egeninnsats også.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vil advare alle om DPS og norsk psykologistand.

Jeg har vært syk og blitt gradvis verre. Spilte data før. Deretter har jeg gradvis mistet mulighet til å gjøre ting pga smerter.

Jeg ble presset til å jobbe 2 måneder hos NAV.

Når jeg får til psykolog nå sier de ting som jeg skjønner at du har smerter og vi skal få deg i trening? Når det er nettopp dette jeg ikke kan.

Helt creepy. De ser deg i øynene og sier helt motsatt av det jeg fortalte dem.

Vil advare alle mot dette.

Vil også si at jeg har vært mye rundt i NAV. Hele systemet er falitt.

Dere bør alle få så mye penger ut av staten Norge nå, før pengene er borte. Selv den verste av dere kan nok mest sannsynligvis bruke penge bedre enn staten.

Anbefaler alle å gå inn i Facebook grupper som «nav hjelpen» (du må finne på en historie til admin). For å finne ut hva du kan få penger til osv. De fleste har mange flere rettigheter enn de er klar over. Det er viktig at dette går til dere (folket). Dette må skje raskest mulig. Før alt er brukt opp.

Mvh Meg.

Er du seriøs her eller troll? Dette var jo bare løs-snakk fra ende til annen. Det blir jo som å si at "fordi dette skjedde med meg en gang så er det slik alltid". Og fordi det er slik skal vi melke kua, men først lyve for å finne på en historie..

• Liker 1
Lenke til kommentar

APP kan være litt stress å få igjennom. Men da jeg flyttet hjem fikk jeg 5000(kan økes til 6000) i måneden. Som man har rett på når man er over 18 selv om du bor hjemme. I en periode fikk vi i tillegg 5000 i leie for meg.

Nå skal jeg lade opp til helg og nytt på nytt. God helg alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...