AnonymDiskusjon Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 Hei. På grunn av alvorlig depresjon sliter jeg med å sove. Har prøvd en rekke medisiner for dette oppigjennom årene, deriblant Vallergan og Truxal, som dessverre ga liten til ingen effekt. Videre har jeg prøvd Imovane og Stesolid, men på grunn av faren for avhengighet har jeg ikke kunne bruke dem sammenhengende mer enn 3 dager, noe som er poengløst siden jeg sliter med søvnen hver eneste natt om jeg ikke tar noe for å få sove. Imovane fungerte ok, men ga meg ikke den beste søvnkvaliteten, og Stesolid fungerte ikke alltid. Noen ganger sovnet jeg fort, andre ganger fikk jeg bare en indre ro - men ikke nok ro til å sove. Det siste halvåret har jeg gått fast på Quetiapin 50 mg. Jeg tar to tabletter hver kveld, og etter en time blir jeg stuptrøtt. Det tar kanskje 15 minutter fra jeg legger hodet på puta og til jeg sovner. Ren luksus egentlig, jeg får alltid sove når jeg tar disse. Derfor har jeg også gått på dem fast. Problemet er derimot at jeg mistenker at den har en dårlig innvirkning på psyken min, ettersom jeg det siste halvåret også har hatt lengre dårlige perioder. Tidligere har periodene hatt stabile svingninger, men det har vært veldig ustabilt i det siste. I tillegg har jeg vanvittige drømmer, hver eneste natt, som nærmest sliter meg ut og gjør at jeg er rimelig trøtt mange timer etter jeg har våknet - uansett hva jeg drømmer. Har ofte ekle drømmer, vil ikke kalle det direkte mareritt for er ikke noe som skremmer meg. Skal sies at jeg ikke er noe lettskremt akkurat. Men uansett så legger denne medisinen en demper på energien min tror jeg, for jeg er konsekvent trøtt og tiltaksløs. Utpå ettermiddagen og kvelden kan energinivået komme seg noe, men det er alt etter hvor innholdsrik dagen har vært. Den siste uken har jeg prøvd å slutte. Bestemte meg natt til søndag for at jeg ikke skal bruke Quetiapin lenger, i håp om at det hjelper på psyken og i håp om at jeg likevel kanskje får sove uten. Men ikke faen om jeg får sove. Jeg ligger i timevis i senga og vrir meg, jeg får ikke slått av tankene, jeg prøver å telle sauer, prøver å telle til en million men tankene vandrer avgårde. Jeg klarer ikke slappe av, blir anspent og ukomfortabel i sengen som jeg ellers trives svært godt i. Jeg ligger ikke på mobilen eller noe sånt som kan forstyrre søvnen (så klart, etter 2-3 timer blir man lei og sjekker nyhetene og scroller gjennom Instagram i håp om å bli trøtt, men nei). Slik har det vært hver natt, og jeg har ikke sovnet før i 5-6 tiden. Fungerer dårlig når jeg i tillegg går skole, så dette har jo resultert i fravær hele uken fordi jeg har vært for utslitt til å komme meg på skolen. Har sovet sammenhengende kanskje 1-2 timer. Trøtt som fy og dritt lei og deppa. Har ligget i sengen siden klokken 10, og gadd ikke mer nå, så har tatt Quetiapin igjen. Er det mulig å faktisk bli avhengig av noe så enkelt som Quetiapin? Dette er jo i og for seg ikke sovemedisin, men et antipsykotikum. Det gjør meg bare helt hinsides trøtt. Noen har effekt av det, andre ikke, men på meg fungerer den utmerket. Jeg blir så trøtt at det er en drøm å sovne (ha-ha). Helt ærlig slår 50 mg Quetiapin meg mer ut enn 15 mg Imovane, og da er Imovane faktisk innsovningsmedisin. Har ikke psykologtime før om 4 uker fordi psykologen har ferie nå, så har ingen å diskutere dette med. Noen her inne som har erfaringer å dele? Finnes det noe annet enn Quetiapin som kan være like effektivt men gi meg mindre hang over i løpet av en dag? For det har helt ærlig vært et stort problem hele tiden, søvnen henger på en måte igjen uansett hvor mye jeg sover. Men det er enten det eller å sove 2-3 timer i døgnet.. Vurderer å få meg en ny legetime. Tusen takk på forhånd for eventuelle svar. Hilsen forhåpentligvis snart søvnig 23 åring. Anonymous poster hash: 5d72f...2e8 Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 Jeg drikker meg noe beruset.. Har selv fått en rekke medikamenter for å sove på, men jeg tar de ikke da jeg syntes det var litt feil å bli avhengig av enda noe enda mer og er redd for helsen... Jeg må ha minst to halvlitere øl å sove på, rett før leggetid.. Tankekjør er helt jævlig.. Og jeg forstår deg veldig godt.. Av og til er det så ille at jeg velger å ligge alene, fremfor å krype ned under dyna til samboeren... Jeg kjører på med TV serier og annet døfødt underholdning for å ungå depresive tanker... Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 (endret) God morgen! Har du prøvd å sovne inn gjennom pusteteknikker isteden? Endret 27. oktober 2017 av Cipher Panda Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 Hvordan er det med fysisk og mental aktivitet? Har du noen muligheter for en rolig gåtur i naturlige omgivelser eller lignende? Får du ellers brukt hodet skikkelig? Ellers blir mitt lille tips å tenke på fargen svart.For eksempel tenk på et veldig stort ark som bare er svart, og ikke slipp den tanken. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 Ja, det er vanlig å få en midlertidig "motreaksjon" når man slutter på medisiner. Det går som regel over relativt raskt. Lenke til kommentar
Knoyken Skrevet 28. oktober 2017 Del Skrevet 28. oktober 2017 200mg quetiapine her.. Såvidt det hjelper Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2017 Hei, Quetiapine/Seroquel er såkalte C-preparater, så det skal ikke gi deg noe avhengighet. Er akkuratt ute fra en 3 måneders innleggelse hvor jeg brukte imovane hver dag. Det er mer vanedannende, men klarte fint å slutte når jeg kom hjem, men hender jeg tar dersom jeg vet at jeg ikke får sove. Quetiapine er egentlig ganske greit, det gjør det trøtt og roer tankene (dersom du tar instant release). Har tatt det flere ganger når det har vært kaos før leggetid. Akkuratt nå går jeg på Quetepine, men i depotkapsler som skal vare gjennom hele dagen. Det gir meg mindre tankekjør på kvelden. Dosen for hver enkelt person kan være forskjellig, så her må du bare prøve deg frem. Min regel er i hvert fall at imovane og sobril kun til nøds. Har samme erfaring som deg at 50gm slår en helt ut Anonymous poster hash: f7198...516 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 29. oktober 2017 Del Skrevet 29. oktober 2017 (endret) Man får søvnavhengighet.. Man kan ikke kutte brått, halv ned litt før du slutter helt.. Når jeg gikk av Imovane etter at jeg var syk så tok det over en uke ca til jeg fikk sove.. Thats life.. Søvnløshet er verre enn å ta en pille hver dag. Dersom man ikke spiser mer og mer så er man trygg. Jeg ble lei av å være døgnvill, søvnløs og B-menneske, og går fast på Stilnoct nå... Vanligvis tar jeg en og en halv etter råd fra lege... Igår tok jeg bare en halv og det funket.. Annen situasjon. Det er bedre å spise en tablett enn å drikke en liter øl hver dag, men det er min og legens mening. Endret 29. oktober 2017 av Gouldfan Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 29. oktober 2017 Del Skrevet 29. oktober 2017 Det er min mening at man skal ta medisin om man sover veldig unormalt og har lite søvn... Det er en erfaring jeg har gjort i livet. Søvnløshet er MYE mer farlig enn folk tror.. Det kan forårsake en drøss andre sykdommer og virkninger. Det blir fail å tro at man er usunn fordi man spiser en tablett, og ja det kan gi bivirkninger som trøtt om morgen osv.. Men virkningene å ha dårlig søvn over lang tid, er ofte lang mer dramatiske..... Har du dårlig søvn, så snakk med legen. Ta råd, og om du ikke kan sove uten medisin.. Ta medisin med råd av lege om du må. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. oktober 2017 Del Skrevet 29. oktober 2017 Hei, Quetiapine/Seroquel er såkalte C-preparater, så det skal ikke gi deg noe avhengighet. Anonymous poster hash: f7198...516 Det er forskjell på avhengighet og tilvenning. At man blir ekstra våken etter å ha sluttet på en medisin som man blir trøtt av, er naturlig. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 29. oktober 2017 Del Skrevet 29. oktober 2017 (endret) Man blir ikke avhengig av vanlige sovemedisiner som Imovane og stilnoct dersom man følger legens anbefaling og ikke jukser med å bestemme inntak selv.. Man blir avhengig av søvnen som medisin gir ikke medisinen i seg selv.. EDIT måtte rette litegrann, vet at legene er veldig ivrig på å gi truxal, nozinan, tolvon etc idag, og er mange som går på dette fordi de må... Derfor retter jeg litt, og selvom jeg ikke liker disse, så kan andre ha hjelp i de.. Benzodiasepiner ble brukt mot søvn før, men brukes i mindre mot søvn idag. Benzo lignende midler som Imovane og stilnoct tok over, fordi disse skal være mindre avhengighetskapende.. Noen sier at Seroquel ikke er avhengighetskapende??? DET ER avhengighetskapende jo, det er farlig å bråkutte for man kan bli alvorlig syk, abstinenser, psykiske sykdommer, selvskade suicidale tanker osv. Slutt kun med seponeringsnedtrapping med lege!!! IKKE kast tablettene og kutt brått dersom du har gått lenge.. Rådfør deg med lege først! Jeg vil si det er mye tryggere å kutte to tabletter normale doseringer benzo brått enn å kutte fast Seroquel brått, jeg råder alltid til å trappe ned, kjøp pillekutter på apotek, og juster deg ned periodevis.. Ikke kutt sånne ting fort er mitt råd. Dersom man vet at man ikke har en sterk avhengighets greie, feks avhengighet av alkohol, narkotika osv så er det ikke noe å bekymre seg for benzo eller stilnoct, imovane om man følger anvisningen på pakken.. Det er en rekke andre sovemedisiner også, Valergan er ganske mye brukt, jeg synes den er lite effektiv for min del.. Men mot lettere søvnvansker kan det være noe.. Grunnen til at jeg nevner Valergan er fordi den har veldig få bivirkninger og ikke er noe fare mener jeg for avhengighet. Endret 29. oktober 2017 av Gouldfan Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 29. oktober 2017 Del Skrevet 29. oktober 2017 (endret) Hvis du synes medisinen er bra, så fint. Men jeg personlig ser ikke noen gevinst i å ta såkalte C preparater truxal,tolvon,nozinan fast, kontra benzo eller benzo etterligninger... Altså så lenge man følger pakkens anvisning. For noen er det kanskje lettere å unngå å ta for mye truxal og jeg skjønner det... Antidepressiva og antipsykotika, maniskdepp medisiner må seponeres, gradvis trappes ned.. Det er ikke som at å slutte med tobakk og kaste den. Dersom du ikke av en grunn vil gå til lege, som du skal. Kjøp pille kutter og del tabletter.. Jeg er IKKE ekspert! Jeg har bare erfaring med medisiner jeg har brukt.. Si du går på to tabletter kutt en i halv og ta en og en halv en til to uker.. sjekk form hvis du får problemer.. samme som på fjellet ingen skam å snu på den halve... Dette er ikke som tobakk. Det kan komme bedre mulighet senere.. Etter en til to uker er du ok kutt en halv tablett til.... En til to uker... Se an form igjen... Grønne lys? Kutt en tablet til... Husk ingen skam å snu på den halve om du behøver.. Osv.. Dette er amatørtips fra meg, men som jeg har lært av lege.. Noen medisiner kan trenge lenger tid, man kan også velge å kutte tabletter i fire... Jeg råder absolutt til å snakke med lege, sørg for å ha en god fastlege, man kan bytte lege om man ikke er fornøyd/har tillit til lege. Endret 29. oktober 2017 av Gouldfan Lenke til kommentar
Profet Skrevet 29. oktober 2017 Del Skrevet 29. oktober 2017 Inndelingen B/C er kunstig, og man reagerer ulikt. Men hvis trådstarter sover «perfekt» med dosen og det er bivirkninger, syns jeg det virker riktig å prøve halv dose. Det kan gi et kompromiss her. Hun brukte jo allerede 2 stk. Virker opplagt for meg. Er det noe jeg ikke forstår her? Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 30. oktober 2017 Del Skrevet 30. oktober 2017 Som jeg sa, har man gått i lang tid. Kutt en tablett i to og ta en og en halv.. Prøv dette i helst to uker.. Før du kutter ned til en tablett. Å halvere dose brått kan ofte føre til problemer.. Lenke til kommentar
Woff Skrevet 30. oktober 2017 Del Skrevet 30. oktober 2017 Synes Gouldfan kommer med mange gode råd her! Som han sier så er det å IKKE få sove langt verre enn å benytte medikamenter for å få sove, men følg de rådene du får fra legen din! (Og da er det bare å håpe at du har en fornuftig / flink lege!)Jeg har selv brukt sovetabletter over 15 år nå, og er nok avhengig av de for å få sove. Jeg er derimot ikke fysisk avhengig av selve preparatet, noe jeg beviser ved lett å kutte de ut eller skifte.Jeg bruker Stilnoct (som for meg er bedre en Imovane da jeg ikke liker ettervirkningene av Imovane med vond smak et par døgn etter bruk) og Mogadon / Apodorm avhengig av om jeg trenger hjelp til innsovning eller til å fullføre en god natt's søvn. Dette styrer jeg selv og holder meg selvsagt til legens anbefaling om en tablett hver kveld.Det er mange år siden jeg innså at det var mye viktigere for meg å få sove enn å bry meg med avhengighet av en sovepille! Bivirkninger har jeg ikke på denne dosen med de nevnte legemidlene, og jeg ville nok anbefalt Krozmar heller å bli avhengig av et sånt middel enn alkohol! 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 30. oktober 2017 Del Skrevet 30. oktober 2017 Var derfor jeg byttet fra imovane til stilnoct også.. Pga veldig sur smak i munnen... Kjedelig i helgen feks om du skal unne deg god mat og drikke... Lenke til kommentar
Hekk-Tor Skrevet 3. november 2017 Del Skrevet 3. november 2017 (endret) Tren og gå tur i frisk luft Endret 4. november 2017 av Hekk-Tor Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 4. november 2017 Del Skrevet 4. november 2017 (endret) Tren og gå tur i frisk luftJeg blir faktisk mer gira og søvnløs av å trene hardt.. Derfor er det best med søvnmiddel. Når andre blir trøtte etter aktiviteter, så blir jeg speeda og rastløs. Adrenalin manisk... Endret 4. november 2017 av Gouldfan 2 Lenke til kommentar
Hekk-Tor Skrevet 4. november 2017 Del Skrevet 4. november 2017 Samme her. Men liker ikke å bruke piller for å sove, har nok av venner som er avhengig av det. Etter hva jeg har hørt er det verre å slutte med benzo enn hero, så holder meg unna piller. Syns folk blir frekke og jævlige av det å. Kanskje annerledes om man kun bruker før leggetid men.. Selv syns jeg det funker fint å fyre opp ei litta Marianne før man legger seg, men det er vel ikke lov å oppfordre til det, derfor redigeringen :-p Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå