AnonymDiskusjon Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 Alle forteller meg at jeg ikke bør betale ned studielånet raskere enn nødvendig. Men hva er logikken i dette? Renten på studielånet er nå høyere enn på boliglånet. Ja, jeg vet jeg kan putte pengene i fond, kryptovalutaer og andre ting, men det er ingen garanti for at disse vil øke i verdi. Anonymous poster hash: 92f1e...4d0 Lenke til kommentar
Haakon1 Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 (endret) Aksjer og fond ligger stort sett på 4-8% avhengig av hvor langt tilbake du ser, som gir deg en positiv forventningsverdi i forhold til å betale ned på studielånet. Endret 26. oktober 2017 av Haakon1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 27. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2017 Det er ikke investeringsmuligheter som er grunnen til at mange anbefaler å prioritere studielån sist på tilbakebetaling. Grunnen er økonomisk sikkert som følger av lånebetingelsene i lånekassen. Lånet er personlig og faller bort i sin helhet om du går bort. Boliglån og lignende må dine arvinger ta seg av. Lånet kan i stor grad utsettes om du har økonomiske vanskeligheter. Lånet kan fryses om du skal studere igjen. Lånet kan bli helt eller delvis ettergitt om du blir ufør eller lignende. Selv om renten på ditt boliglån akkurat nå er lavere, så pleier lånekassen å følge rentene i boliglånmarkedet, men de bruker gjerne noe tid på å følge etter når renten går ned. Du kan forvente at det samme skjer om rentene begynner å stige. Anonymous poster hash: 85df9...224 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 Det kommer jo også an på hva du har tenkt å gjøre videre og om det er vits å ha et lån. Har du lån med dårligere betingelser så betaler du det først. F.eks. forbrukslån bør betales først siden det vil koste deg mer på lang (og kort) sikt. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 Husk også at boliglån kan gjenopplånes/refinansieres etter at du har betalt det ned, slik at nedbetaling gir deg kredittmulighet i framtiden. Studielånet er usikret, og du kan ikke ta opp nytt lån på samme vilkår i fremtiden om du betaler det ned. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå