Martin Braathen Røise Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 Ekspert: Å sende inn søknaden på riktig tidspunkt kan femdoble sjansene for intervju Lenke til kommentar
Ompa Kaiiizer Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 Min egen erfaring (og den er rimelig lang på dette området) tilsier at dette er bare vås. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 Min egen erfaring (og den er rimelig lang på dette området) tilsier at dette er bare vås. Jeg tror ikke at du snakker usant, men ditt anekdotiske bevis trumfer ikke over en analyse av 1600 jobbsøknader. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 Min egen erfaring (og den er rimelig lang på dette området) tilsier at dette er bare vås. Har du jobb? Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 (endret) Dette er ikke et stort forskningsprosjekt, men en finurlig sammenheng som er gjengitt i en artikkel hos talent.works, basert på deres egen database. De trekker en konklusjon om at tidspunktet er avgjørende, tilsynelatende uten å ha gjort noen dypere analyse. Allikevel, at det kun er arbeidsgivers tidssone som har noe å si, kan antyde at det har noe for seg? Spørs hvor stort datagrunnlaget var for søknader mellom ulike tidssoner. Endret 26. oktober 2017 av -Teddy- Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 (endret) Er bare å ta en telefon før man sender inn CVn, så vet du at den blir lest... Eller skrotet, alt ettersom Endret 26. oktober 2017 av Krozmar Lenke til kommentar
B6DIP593 Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 Hos meg blir du ikke kalt inn til intervju uansett tid på døgnet du søker. Hvis CV og søknad ser ut til å være relevant inviteres du til 20 min screening pr tlf hvor vi kjapt plotter kompetansebredden din, gjør du et bra inntrykk blir det intervju, hvis ikke blir blir det 10 min med råd og vink. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 Det blir litt meningsløst når de ikke graver dypere, her er det ganske så mye å henge seg opp i Lenke til kommentar
Ompa Kaiiizer Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 Min egen erfaring (og den er rimelig lang på dette området) tilsier at dette er bare vås.Har du jobb? Ja, og mine søknader har aldri blitt sendt innen kjernetid for å si det sånn. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 Min strategi har alltid vært å sende veldig tidlig eller rett før fristen, spesielt slik det er i Norge hvor man vanligvis gir søkere god tid tenker jeg at det er viktig å treffe når fokuset på å motta søknader er høyest. Men da tenker jeg på dager og ikke tid på dagen. Undersøkelsen ser ut til å forutsette at det er en person som løpende leser søknader og at denne personen leser epost i kronologisk rekkefølge, etter min erfaring her i Norge starter man ikke å jobbe med søknader før søknadsfristen har gått ut og det er også langt mindre normalt å lese epost i kronologisk rekkefølge. Jobben jeg har nå leverte jeg søknaden til i bokstavelig talt siste time. Eller så er jo egne systemer for rekrutering også veldig vanlige i Norge, så da må du ha ett navn som er tidlig i alfabetet for å komme øverst på listen. Kanskje noen arbeidsledige burde bytte navn til Aage Aaberg Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 Varierer sikkert litt, jeg har fått jobber før søknadsfristen er ute. AtW Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 Varierer sikkert litt, jeg har fått jobber før søknadsfristen er ute. AtW Uten at det var bekjentskap involvert? Hvis en av søkerne allerede har en fot innenfor ved hjelp av sosiale kontakter er det jo ikke en reell konkurranse og andre søkere kan sende søknad når de vil uten at det påvirker sjansene deres. Kan du fortelle hva som gjorde deg så spesiell at de ikke ønsket å vente til fristen de selv satt hadde gått ut, hvorfor var de så sikre på at en bedre kandidat ikke kom til å søke? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 Varierer sikkert litt, jeg har fått jobber før søknadsfristen er ute. AtW Uten at det var bekjentskap involvert? Hvis en av søkerne allerede har en fot innenfor ved hjelp av sosiale kontakter er det jo ikke en reell konkurranse og andre søkere kan sende søknad når de vil uten at det påvirker sjansene deres. Kan du fortelle hva som gjorde deg så spesiell at de ikke ønsket å vente til fristen de selv satt hadde gått ut, hvorfor var de så sikre på at en bedre kandidat ikke kom til å søke? Uten bekjentskap ja. Jeg antar grunnen var god timing med tanke på kompetansen min på det tidspunktet, så de ville ikke risikere at jeg sa ja et annet sted, og anså den risikoen større enn nedsiden ved å potensielt gå glipp av en kandidat som søkte senere. Jeg vil tippe det var vanskelig for de å få søkere i det hele tatt med relevant kompetanse. Om det er spesielt vanlig aner jeg ikke, og vil sikkert variere ganske mye etter situasjon. Jeg tror ikke jeg er så ekstremt spesiell, men var nok på rett sted til rett tid, og det er ikke risikofritt å utsette en avgjørelse om ansettelse heller. AtW Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 Jeg foretrekker å sende søknad så sent på dagen som mulig. Hvis bedriften ikke har nok orden i sysakene til å takle såpass så like greit. Vinn-vinn for begge parter. Lenke til kommentar
henrik-o Skrevet 30. oktober 2017 Del Skrevet 30. oktober 2017 (endret) Det viktigste er å være proaktiv. Ring først og still et par spørsmål rundt stillingen. Skriv søknaden og henvis til samtalen. Ring også dagen etterpå og forskire deg om at søknaden er motatt (og henholdsvis lest). Gjør du dette spiller det ingen rolle når du sender søknaden. Hva Civilx skriver over om å sende søknader rett før fristen kan fungere bra i offentlige stillingsutlysninger, men jeg ville ikke gjort det i private selskaper. Private selskaper ansetter den best egnede så fort som mulig, og har ingen krav til å følge frister satt i stillingsutlysningen. Endret 30. oktober 2017 av henrik-o Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 30. oktober 2017 Del Skrevet 30. oktober 2017 (...)Hva Civilx skriver over om å sende søknader rett før fristen kan fungere bra i offentlige stillingsutlysninger, men jeg ville ikke gjort det i private selskaper. Private selskaper ansetter den best egnede så fort som mulig, og har ingen krav til å følge frister satt i stillingsutlysningen. I min erfaring har private selskaper også veldig ryddige ansettelsesprosesser, med mindre de krever veldig spesiell kompetanse som er vanskelig å finne vil de være tjent med å kjøre hele prosessen. Hvis man innehar kompetanse som er veldig sjelden vil man uansett ikke trenger å ha noen tips i forhold til jobbsøking, da kan du stort sett gjøre hva du vil da du er ettertraktet og ikke lett utbyttbar(slik tilfellet var for AtW). De som trenger jobbsøkertips er jo de som er i konkurranse med 10+ andre som har veldig like CV som en selv. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. oktober 2017 Del Skrevet 30. oktober 2017 (...)Hva Civilx skriver over om å sende søknader rett før fristen kan fungere bra i offentlige stillingsutlysninger, men jeg ville ikke gjort det i private selskaper. Private selskaper ansetter den best egnede så fort som mulig, og har ingen krav til å følge frister satt i stillingsutlysningen. I min erfaring har private selskaper også veldig ryddige ansettelsesprosesser, med mindre de krever veldig spesiell kompetanse som er vanskelig å finne vil de være tjent med å kjøre hele prosessen. Hvis man innehar kompetanse som er veldig sjelden vil man uansett ikke trenger å ha noen tips i forhold til jobbsøking, da kan du stort sett gjøre hva du vil da du er ettertraktet og ikke lett utbyttbar(slik tilfellet var for AtW). De som trenger jobbsøkertips er jo de som er i konkurranse med 10+ andre som har veldig like CV som en selv. Ja, det er et godt poeng, det er jo mest i en situasjon der det er mange kvalifiserte søkere slike råd har noe for seg. AtW Lenke til kommentar
EWNN849Y Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Det kan godt hende at dette er relevant informasjon, men datagrunnlaget ser ut til å være et annet jobbmarked enn det norske og kan også være begrenset til en gitt tjeneste. Det kan virke som et er en tjeneste som viser søknader til arbeidsgiveren i en gitt rekkefølge, sannsynligvis de ferskeste søknadene først. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 (endret) Min erfaring fra da jeg var arbeidsledig er at folk med fast jobb fort får det for seg at de er eksperter på jobbjakt og elsker å synse og komme med sine råd og teknikker. Jeg har imidlertid aldri sett at disse rådene har noe for seg, for til syvende og sist er det så mange tilfeldigheter inne i bildet ved jobbjakt som man ikke har noen kontroll over. Man kan skrive verdens beste søknader og CVer men til slutt er det noen du kjenner som kjenner noen andre som sørger for at du får jobb uten å sende en eneste søknad - eller et annet scenario du aldri kunne forutsett. Min første utdanningsrelevante jobb fikk jeg fordi en grandtante tilfeldigvis fikk høre at jeg var på jobjakt av noen andre slektninger og hennes datter hadde giftet seg med en som hadde en stilling som var relevant for min kompetanse, men han skulle slutte og hadde fått oppdraget om å finne sin egen erstatter. Min andre (og nåværende) jobb fikk jeg ved at jeg først fikk en praktikantstilling i forbindelse med etterutdanning men som jeg så plutselig mistet, hvorpå skolen hjalp meg med å finne noe annet i hui og hast. Dette viste seg å være hell i uhell for den førstnevnte arbeidsgiveren hadde ingen planer om å ansette meg etter praksis mens arbeidsplassen jeg endte på hadde et stort behov for nye ansatte akkurat da. Ingenting av dette hadde noe som helst med min innsats å gjøre. Jeg kunne gjort absolutt ingenting for å få meg jobb og jeg ville allikevel fått disse jobbene. Jeg kunne bare spart meg de utallige timene jeg brukte på søknader, CVer og interjuver. Hadde jeg ikke hatt flaks ville jeg kanskje fortsatt vært ledig - hvem vet. Endret 31. oktober 2017 av Spartapus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå