M.K.E.A. Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 Her er meldingen jeg fikk: "Hei! Kunne du/dere sendt meg IDene deres? Trenger det til systemet vårt. Mvh megler(sto meglers navn altså)." Jeg har kjøpt hus med min samboer og vi var på kontraktsmøte for en uke siden. I går fikk melding av megler om vi kunne sende bilde av IDene våres til hans private nummer. Han sa han trengte de trengte det til systemene deres. For det første er sms en sikker nok måte å sende Id-papirer på? For det andre virker det som om nummeret var hans private, kommer hvertfall meglers navn opp på 1881.no. Også tenkte jeg litt på hva er det egentlig de trenger legitimasjonen til på dette stadiet? Vi har jo gitt bud gjennom BankID og skrevet kontrakt og greier. Svarte i en sms om hva han trengte det til og da sa han at han trengte gyldig identifikasjon på kjøper og selger. Men et bilde av identifikasjonen vår er vel ikke gyldig dokumentasjon? Er dette vanlig praksis ved kjøp av hus? Mitt første boligkjøp så er ikke så erfaren på dette området. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 De trenger kopi av ID for å oppfylle kravene til kundekontroll (henger sammen med regelverk om motarbeidelse av hvitvasking og terrorfinansiering). De skal jo bidra til å flytte på veldig mye penger. Dette er helt ordinært, men de har tilsynelatende ganske dårlige rutiner for dette. BankID holder sannsynligvis ikke alene, de trenger nok kopi av ID i tillegg. Dette pleier de å løse under kontraktsmøtet, men her har de vel glemt det. Hvis du ikke er komfortabel med å sende ID på den måten kan du dra innom meglers kontor for at de skal ta kopi. 3 Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 En liten digresjon - mitt nummer er eid av bedriften jeg jobber i, men vi styrer selv hvilken info som kommer opp på 1881. Jeg står som bruker av abonnementet, ergo er det min privatadresse som kommer opp om noen søker på det. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 En liten digresjon - mitt nummer er eid av bedriften jeg jobber i, men vi styrer selv hvilken info som kommer opp på 1881. Jeg står som bruker av abonnementet, ergo er det min privatadresse som kommer opp om noen søker på det.Samme her. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 Moderatormelding Off-topic forsvant. Hold dere til trådstarter sitt emne.Tilbakemelding tas på PM Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 De trenger kopi av ID for å oppfylle kravene til kundekontroll (henger sammen med regelverk om motarbeidelse av hvitvasking og terrorfinansiering). De skal jo bidra til å flytte på veldig mye penger. Dette er helt ordinært, men de har tilsynelatende ganske dårlige rutiner for dette. BankID holder sannsynligvis ikke alene, de trenger nok kopi av ID i tillegg. Dette pleier de å løse under kontraktsmøtet, men her har de vel glemt det. Hvis du ikke er komfortabel med å sende ID på den måten kan du dra innom meglers kontor for at de skal ta kopi. De har vel ikke en gang lov til å be folk sende inn på den måten? Er det ikke meglerens ansvar å sørge for at innsendingen skjer på forsvarlig vis? SMS og e-post er sjelden å anse som forsvarlig med mindre det er kryptering involvert.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå