Gå til innhold

Nå møtes de syv kilometer lange tunnelløpene midt under fjorden – med millimeterpresisjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Se millimeter presisjon opp mot mulig observert liv 200 000 lysår borte, godt parret med kunst.

Vi lyg jo så det driv alle som en, bare det tjener vår sak. 0-utslipp sa dei og det vart det, og 100% effektivitet til man fant ut at man kunne bruke litt spillvarme.

Ta bare prester og mullaer, der eineste jobb er å kontuinuerlig lyge og stelle til fanskap. Dog ikke helsvart, dei torer ikke lyge om at jorden er flat lenger.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et fantastisk arbeide med så mange mennesker involvert. Og nok også  en spennende arbeidsplass.

"– Vi er oppe i rundt 15.000 salver, fem millioner arbeidstimer og på det meste er 900 personer i sving"

 

Men hvor dyrt/mange arbeidstimer hadde man  brukt om det hadde vært benyttet tunnel-bormaskin. ( Hvis det hadde vært mulig.)

 

TBM har gjerne en uønsket profil for hvor kjøretøy skal ferdes. Man får en rund profil og må da etterfylle bunnen så man får flat mark, i tilegg kreves da stor nok profil for å få nok bredde. Det må fjernes mye unødvendig fjell, som igjen er kostbart.

 

I tilegg til en del andre ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et fantastisk arbeide med så mange mennesker involvert. Og nok også  en spennende arbeidsplass.

"– Vi er oppe i rundt 15.000 salver, fem millioner arbeidstimer og på det meste er 900 personer i sving"

 

Men hvor dyrt/mange arbeidstimer hadde man  brukt om det hadde vært benyttet tunnel-bormaskin. ( Hvis det hadde vært mulig.)

 

Jeg er ingen ekspert på tunnel, men interesserer meg sterkt for faget. Såvidt jeg har klart å lese meg fram til, så er det i utgangspunktet lite forskjell både økonomisk og tidsmessig mellom TBM og D&B ved driving i fast fjell. Men dette gjelder kun drivinga. Etterarbeidet er et annet kapittel. I en veitunnel må man bygge opp veikroppen betraktelig, samt ta ut mye mer stein enn nødvendig ved TBM drift. Masseavgangen etter en TBM er i størrelsesorden 0-100 mm med mye finstoff, som gjør den veldig ubrukelig til videre bruk på SVV-, JBV og NV prosjekter, altså må massene vekk mens man må kjøre til alt av kult, pukk og subb. Så selv om gjennomslaget hadde nok vært omtrent i disse dager for omtrent samme prisen ville nok totalsummen blitt en del høyere. Hadde det vært snakk om en kraftverkstunnel, hadde ting vært annerledes (svaret får vi når Nedre Røssåga er ferdig evaluert om en liten stund til).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

Et fantastisk arbeide med så mange mennesker involvert. Og nok også en spennende arbeidsplass.

"– Vi er oppe i rundt 15.000 salver, fem millioner arbeidstimer og på det meste er 900 personer i sving"

 

Men hvor dyrt/mange arbeidstimer hadde man brukt om det hadde vært benyttet tunnel-bormaskin. ( Hvis det hadde vært mulig.)

 

Jeg er ingen ekspert på tunnel, men interesserer meg sterkt for faget. Såvidt jeg har klart å lese meg fram til, så er det i utgangspunktet lite forskjell både økonomisk og tidsmessig mellom TBM og D&B ved driving i fast fjell. Men dette gjelder kun drivinga. Etterarbeidet er et annet kapittel. I en veitunnel må man bygge opp veikroppen betraktelig, samt ta ut mye mer stein enn nødvendig ved TBM drift. Masseavgangen etter en TBM er i størrelsesorden 0-100 mm med mye finstoff, som gjør den veldig ubrukelig til videre bruk på SVV-, JBV og NV prosjekter, altså må massene vekk mens man må kjøre til alt av kult, pukk og subb. Så selv om gjennomslaget hadde nok vært omtrent i disse dager for omtrent samme prisen ville nok totalsummen blitt en del høyere. Hadde det vært snakk om en kraftverkstunnel, hadde ting vært annerledes (svaret får vi når Nedre Røssåga er ferdig evaluert om en liten stund til).

Har man studert andre geometrier for bore-fronten. Hvorfor må denne være helt rundt? Kan man ikke ha flere mindre elementer som til sammen lager en quasi-halvsirkel?

Lenke til kommentar

Et fantastisk arbeide med så mange mennesker involvert. Og nok også  en spennende arbeidsplass.

"– Vi er oppe i rundt 15.000 salver, fem millioner arbeidstimer og på det meste er 900 personer i sving"

 

Men hvor dyrt/mange arbeidstimer hadde man  brukt om det hadde vært benyttet tunnel-bormaskin. ( Hvis det hadde vært mulig.)

 

Hei,

denne kan være interessant, her har tu.no snakket med prosjektlederne i både Ryfast og Rogfast om hvorfor det ikke er valgt tunnelboremaskin til å drive tunnelene:

https://www.tu.no/artikler/derfor-drives-ikke-store-norske-veitunneler-med-tunnelboremaskin/222989

 

Mvh, Ina Andersen, journalist tu.no

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Et fantastisk arbeide med så mange mennesker involvert. Og nok også en spennende arbeidsplass.

"– Vi er oppe i rundt 15.000 salver, fem millioner arbeidstimer og på det meste er 900 personer i sving"

 

Men hvor dyrt/mange arbeidstimer hadde man brukt om det hadde vært benyttet tunnel-bormaskin. ( Hvis det hadde vært mulig.)

 

Jeg er ingen ekspert på tunnel, men interesserer meg sterkt for faget. Såvidt jeg har klart å lese meg fram til, så er det i utgangspunktet lite forskjell både økonomisk og tidsmessig mellom TBM og D&B ved driving i fast fjell. Men dette gjelder kun drivinga. Etterarbeidet er et annet kapittel. I en veitunnel må man bygge opp veikroppen betraktelig, samt ta ut mye mer stein enn nødvendig ved TBM drift. Masseavgangen etter en TBM er i størrelsesorden 0-100 mm med mye finstoff, som gjør den veldig ubrukelig til videre bruk på SVV-, JBV og NV prosjekter, altså må massene vekk mens man må kjøre til alt av kult, pukk og subb. Så selv om gjennomslaget hadde nok vært omtrent i disse dager for omtrent samme prisen ville nok totalsummen blitt en del høyere. Hadde det vært snakk om en kraftverkstunnel, hadde ting vært annerledes (svaret får vi når Nedre Røssåga er ferdig evaluert om en liten stund til).
Har man studert andre geometrier for bore-fronten. Hvorfor må denne være helt rundt? Kan man ikke ha flere mindre elementer som til sammen lager en quasi-halvsirkel?

Det høres lovende ut, men jeg er redd for at det vil bli et forferdelig komplisert drivverk. Husk kreftene som presser på her, de må fordeles slik at alle "områder" i halvbuen drives frem like kjapt. Nå er ikke en TBM en billig maskin heller, ofte er de spesialbygget til tunnellen som skal drives. Også er de vel etter det jeg forstår bygget til kun én bergtype...

Lenke til kommentar

 

Et fantastisk arbeide med så mange mennesker involvert. Og nok også  en spennende arbeidsplass.

"– Vi er oppe i rundt 15.000 salver, fem millioner arbeidstimer og på det meste er 900 personer i sving"

 

Men hvor dyrt/mange arbeidstimer hadde man  brukt om det hadde vært benyttet tunnel-bormaskin. ( Hvis det hadde vært mulig.)

Jeg er ingen ekspert på tunnel, men interesserer meg sterkt for faget. Såvidt jeg har klart å lese meg fram til, så er det i utgangspunktet lite forskjell både økonomisk og tidsmessig mellom TBM og D&B ved driving i fast fjell. Men dette gjelder kun drivinga. Etterarbeidet er et annet kapittel. I en veitunnel må man bygge opp veikroppen betraktelig, samt ta ut mye mer stein enn nødvendig ved TBM drift. Masseavgangen etter en TBM er i størrelsesorden 0-100 mm med mye finstoff, som gjør den veldig ubrukelig til videre bruk på SVV-, JBV og NV prosjekter, altså må massene vekk mens man må kjøre til alt av kult, pukk og subb. Så selv om gjennomslaget hadde nok vært omtrent i disse dager for omtrent samme prisen ville nok totalsummen blitt en del høyere. Hadde det vært snakk om en kraftverkstunnel, hadde ting vært annerledes (svaret får vi når Nedre Røssåga er ferdig evaluert om en liten stund til).

 

Takk for utfyllende svar.

Lenke til kommentar

 

Et fantastisk arbeide med så mange mennesker involvert. Og nok også  en spennende arbeidsplass.

"– Vi er oppe i rundt 15.000 salver, fem millioner arbeidstimer og på det meste er 900 personer i sving"

 

Men hvor dyrt/mange arbeidstimer hadde man  brukt om det hadde vært benyttet tunnel-bormaskin. ( Hvis det hadde vært mulig.)

Hei,

denne kan være interessant, her har tu.no snakket med prosjektlederne i både Ryfast og Rogfast om hvorfor det ikke er valgt tunnelboremaskin til å drive tunnelene:

https://www.tu.no/artikler/derfor-drives-ikke-store-norske-veitunneler-med-tunnelboremaskin/222989

 

Mvh, Ina Andersen, journalist tu.no

 

Takk for interessant tilleggsartikkel, som godt svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...