AnonymDiskusjon Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 Hei! Jeg bor i en liten selveierleilighet. Min søster har nå flyttet inn med meg og kommer til å bli værende i hvertfall 2 år. Hun betaler meg 2500kr i mnd. Er dette skattepliktig? Regnes det som utleieinntekt når hun bor i samme leilighet som meg og ikke egen hybel eller lignende? Anonymous poster hash: c4976...9ca Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 Dette er etter all sannsynlighet skattefritt, ja. Du kan leie ut halvparten av boligen din før det utløser skatteplikt. Merk at "halvparten" her refererer til utleieverdi, ikke areal. Altså kan man f.eks. utløse skatteplikten dersom man har et hus der man leier ut en leilighet/del av huset som er mindre enn halvparten av arealet, dersom leiligheten er i vesentlig bedre stand enn den delen man selv bor i. Men ja, du kan fint leie ut et rom i egen leilighet skattefritt Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. oktober 2017 Del Skrevet 29. oktober 2017 Dersom du og din søster bruker hele boligen faller det strengt tatt ikke inn under reglene om skattefri utleie, fordi fellesarealer regnes som utleid bruk, ikke som din bruk. Hvis det er klart at det du mottar fra din søster ikke overstiger de kostnader du ville kunne fradratt for disse inntektene vil det imidlertid ikke oppstå noen skatteplikt. Loven anerkjenner ikke et systematisk og planmessig underskudd som beskatningsverdig (obviously). 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 2. november 2017 Forfatter Del Skrevet 2. november 2017 Takk for svar ? vi bruker begge hele leiligheten ja. Anonymous poster hash: c4976...9ca Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå