Eirik Helland Urke / TU Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 Odd Richard og Jan snakker om IoT i hjemmet i ukens podcast.– En digital dørlås er inngangen til et enklere liv Lenke til kommentar
ozone Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 Jeg har digital dørlås, og trives veldig med å kunne bruke nøkkelbrikke og kode, og lage midlertidig kode til håndverkere! Men jeg ville aldri drømme om å koble den til internett! Aldri i livet! Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 Jeg har digital dørlås, og trives veldig med å kunne bruke nøkkelbrikke og kode, og lage midlertidig kode til håndverkere! Men jeg ville aldri drømme om å koble den til internett! Aldri i livet! Synes mange av de er litt upraktiske, liker nøkkel-fallback. AtW Lenke til kommentar
Jarv!s Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 Jeg har digital dørlås, og trives veldig med å kunne bruke nøkkelbrikke og kode, og lage midlertidig kode til håndverkere! Men jeg ville aldri drømme om å koble den til internett! Aldri i livet! Jeg vil ha digital dørlås, mye av grunnen fordi jeg nettopp kan koble den til internett. På denne måten kan jeg evt åpne døren for familie og venner hvis jeg ikke skulle være hjemme før dem. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 Jeg har digital dørlås, og trives veldig med å kunne bruke nøkkelbrikke og kode, og lage midlertidig kode til håndverkere! Men jeg ville aldri drømme om å koble den til internett! Aldri i livet! Jeg vil ha digital dørlås, mye av grunnen fordi jeg nettopp kan koble den til internett. På denne måten kan jeg evt åpne døren for familie og venner hvis jeg ikke skulle være hjemme før dem. Klart, hvis du er hus-sjef og den eneste med kode og brikke, så er jo det en grei løsning. Vi har løst det på den måten at hele familien har hver sin brikke og kode, og hvis jeg vet at håndverkere eller venner skal komme i løpet av dagen, så lager jeg klar en 24 timers midlertidig kode som funker uten brikke. Selv banker har blitt hacket, så jeg levner ikke Yale Doorman en sjanse i havet når kineserene og russerene går igang på det "markedet"... Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 Hadde jeg vært en innbruddstyv og skulle tatt meg inn i huset mitt, så haddde jeg knust et kjellervindu lenge før jeg hadde lagt ned arbeidet med å hacke låsen. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 Hadde jeg vært en innbruddstyv og skulle tatt meg inn i huset mitt, så haddde jeg knust et kjellervindu lenge før jeg hadde lagt ned arbeidet med å hacke låsen.Hvis du skal ta deg inn i ditt eget hus, er vel sannsynligheten stor for at du kan din egen kode. Men enig med de over, praktisk med kodelås, skeptisk til å gjøre den tilgjengelig for Internett. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 Amazon skal nå levere løsninger hvor en kan bestille pakker hvor sjåfør får mulighet til å åpne døren, helt genialt spør du meg. Ser ikke helt redselen til mange ved å koble disse til internet. For meg er det helt irrasjonelt å frykte dette så mye all den tid det tar 2 sekunder å kaste en stein igjennom ruten som har blitt gjort i en årrekke uten at folk har barrikadert vinduene sine... Lenke til kommentar
Minus Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 Amazon skal nå levere løsninger hvor en kan bestille pakker hvor sjåfør får mulighet til å åpne døren, helt genialt spør du meg. Ser ikke helt redselen til mange ved å koble disse til internet. For meg er det helt irrasjonelt å frykte dette så mye all den tid det tar 2 sekunder å kaste en stein igjennom ruten som har blitt gjort i en årrekke uten at folk har barrikadert vinduene sine... Grunnen er vel kanskje at ingen mistenker noen som tar seg inn gjennom en tilsynelatende ulåst dør. Et vindu som knuses støyer og er bevis for innbrudd. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 Amazon skal nå levere løsninger hvor en kan bestille pakker hvor sjåfør får mulighet til å åpne døren, helt genialt spør du meg. Ser ikke helt redselen til mange ved å koble disse til internet. For meg er det helt irrasjonelt å frykte dette så mye all den tid det tar 2 sekunder å kaste en stein igjennom ruten som har blitt gjort i en årrekke uten at folk har barrikadert vinduene sine... Grunnen er vel kanskje at ingen mistenker noen som tar seg inn gjennom en tilsynelatende ulåst dør. Et vindu som knuses støyer og er bevis for innbrudd. Jo absolutt, men helt realistisk hva er sannsynligheten? De som driver med slike smålige "ran" pleier ikke å bære tittelen siv.ing for å si det slik... Men jeg ser absolutt at dette er en reell mulighet, men det samme er en mer avansert måte å bryte seg inn på som er helt mulig å oppnå med mekaniske låser, vinduer, garasjeporter and so on. I tillegg vill mange som installere slike låser kombinere det med lassevis av sensorer som vill gi andre alarmer og gjøre det enda vanskeligere å komme seg ubemerket inn. Jeg mener fortsatt frykten er irrasjonell, mulig det vill "bite me in the ass" i fremtiden. Hvem vet Lenke til kommentar
ozone Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 Ser ikke helt redselen til mange ved å koble disse til internet. For meg er det helt irrasjonelt å frykte dette så mye all den tid det tar 2 sekunder å kaste en stein igjennom ruten som har blitt gjort i en årrekke uten at folk har barrikadert vinduene sine... Da sover du med døren ulåst du da altså? Det er jo så lett å komme seg inn uansett. Det er jo i praksis det man gjør med en kodelås på internett! For hacket, det blir de før eller siden! Enten via internett, eller fra en parkert bil ute i gaten lokalt via din wifi. Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 Uten en ekstra, dirkesikker sikkerhetslås på døra frykter jeg en kjeltring med dirkesett mer enn en med laptop. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 Ser ikke helt redselen til mange ved å koble disse til internet. For meg er det helt irrasjonelt å frykte dette så mye all den tid det tar 2 sekunder å kaste en stein igjennom ruten som har blitt gjort i en årrekke uten at folk har barrikadert vinduene sine... Da sover du med døren ulåst du da altså? Det er jo så lett å komme seg inn uansett. Det er jo i praksis det man gjør med en kodelås på internett! For hacket, det blir de før eller siden! Enten via internett, eller fra en parkert bil ute i gaten lokalt via din wifi. Nei? Den er låst, men jeg kan nå den over internet... Sover du med vindene åpne? Ser ikke helt poenget ditt, det blir ganske teit. Ok, så si noen hacker den da og låser den opp. Da låser den igjen etter 5 sekunder. Hva er sannsynligheten for at personen som hacket den sto utenfor døren? Jeg vill si den er svært liten. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 (endret) Ser ikke helt redselen til mange ved å koble disse til internet. For meg er det helt irrasjonelt å frykte dette så mye all den tid det tar 2 sekunder å kaste en stein igjennom ruten som har blitt gjort i en årrekke uten at folk har barrikadert vinduene sine... Da sover du med døren ulåst du da altså? Det er jo så lett å komme seg inn uansett. Det er jo i praksis det man gjør med en kodelås på internett! For hacket, det blir de før eller siden! Enten via internett, eller fra en parkert bil ute i gaten lokalt via din wifi. Nei? Den er låst, men jeg kan nå den over internet... Sover du med vindene åpne? Ser ikke helt poenget ditt, det blir ganske teit. Ok, så si noen hacker den da og låser den opp. Da låser den igjen etter 5 sekunder. Hva er sannsynligheten for at personen som hacket den sto utenfor døren? Jeg vill si den er svært liten. Da er du naiv. Dette kommer til å ta av! Tro meg. Og den som låser opp din dør, gjør det nok på telefonen sin, og står utenfor døren din når han gjør det. De er nok ikke dum. Altså, hvor mange har ikke tenkt at "ingen hackere finner lille meg på dette store internett, og jeg har jo ikke noe spesielt av interesse for dem heller", bare for å få mailen hijacket og alle filene kryptert dagen etter. Jeg mener: Hackere gidder å bruke tid på å hacke seg inn i Nissan Leaf for å slå av og på varmeapparatet bare for gøy!!! Tenk hva russer-mafia'n og andre vinningskriminelle tenker når fler og fler har elektronisk lås på huset, og har den på nett! Like lett å åpne som en godtepose. Endret 27. oktober 2017 av ozone Lenke til kommentar
toffo Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 Ser ikke helt redselen til mange ved å koble disse til internet. For meg er det helt irrasjonelt å frykte dette så mye all den tid det tar 2 sekunder å kaste en stein igjennom ruten som har blitt gjort i en årrekke uten at folk har barrikadert vinduene sine... Da sover du med døren ulåst du da altså? Det er jo så lett å komme seg inn uansett. Det er jo i praksis det man gjør med en kodelås på internett! For hacket, det blir de før eller siden! Enten via internett, eller fra en parkert bil ute i gaten lokalt via din wifi. Nei? Den er låst, men jeg kan nå den over internet... Sover du med vindene åpne? Ser ikke helt poenget ditt, det blir ganske teit. Ok, så si noen hacker den da og låser den opp. Da låser den igjen etter 5 sekunder. Hva er sannsynligheten for at personen som hacket den sto utenfor døren? Jeg vill si den er svært liten. Jeg vil si den er svært stor, ellers hadde det jo ikke vært noe poeng i å hacke den. Og de er mest sannsynlig koblet på din WiFi, men ikke nødvendigvis. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 Ser ikke helt redselen til mange ved å koble disse til internet. For meg er det helt irrasjonelt å frykte dette så mye all den tid det tar 2 sekunder å kaste en stein igjennom ruten som har blitt gjort i en årrekke uten at folk har barrikadert vinduene sine... Da sover du med døren ulåst du da altså? Det er jo så lett å komme seg inn uansett. Det er jo i praksis det man gjør med en kodelås på internett! For hacket, det blir de før eller siden! Enten via internett, eller fra en parkert bil ute i gaten lokalt via din wifi. Nei? Den er låst, men jeg kan nå den over internet... Sover du med vindene åpne? Ser ikke helt poenget ditt, det blir ganske teit. Ok, så si noen hacker den da og låser den opp. Da låser den igjen etter 5 sekunder. Hva er sannsynligheten for at personen som hacket den sto utenfor døren? Jeg vill si den er svært liten. Da er du naiv. Dette kommer til å ta av! Tro meg. Og den som låser opp din dør, gjør det nok på telefonen sin, og står utenfor døren din når han gjør det. De er nok ikke dum. Altså, hvor mange har ikke tenkt at "ingen hackere finner lille meg på dette store internett, og jeg har jo ikke noe spesielt av interesse for dem heller", bare for å få mailen hijacket og alle filene kryptert dagen etter. Jeg mener: Hackere gidder å bruke tid på å hacke seg inn i Nissan Leaf for å slå av og på varmeapparatet bare for gøy!!! Tenk hva russer-mafia'n og andre vinningskriminelle tenker når fler og fler har elektronisk lås på huset, og har den på nett! Like lett å åpne som en godtepose. Joa, det er bare det at det er kjempelett å bryte seg inn i hus allerede. AtW Lenke til kommentar
ozone Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 Joa, det er bare det at det er kjempelett å bryte seg inn i hus allerede. AtW Jeg håper du ser at der er en stor forskjell på å knuse glass, eller brekke opp en dør, og det å låse opp en lås og spasere inn mens familien er på ferie. Det bråker mindre, og tar kortere tid, men aller viktigst, det ser ikke mistenkelig ut. Å ha en digital lås på nett ødelegger jo hele poenget med å ha en dirkefri lås: Fra nett kan folk få tilgang til "Lås opp"-knappen innenfra! Mens man uten netttilkobling må komme deg forbi "brikke & kode" hindringen utenfra. Jeg vet hva jeg velger. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 Joa, det er bare det at det er kjempelett å bryte seg inn i hus allerede. AtW Jeg håper du ser at der er en stor forskjell på å knuse glass, eller brekke opp en dør, og det å låse opp en lås og spasere inn mens familien er på ferie. Det bråker mindre, og tar kortere tid, men aller viktigst, det ser ikke mistenkelig ut. Å ha en digital lås på nett ødelegger jo hele poenget med å ha en dirkefri lås: Fra nett kan folk få tilgang til "Lås opp"-knappen innenfra! Mens man uten netttilkobling må komme deg forbi "brikke & kode" hindringen utenfra. Jeg vet hva jeg velger. Hvem er det som har en "direkfri lås", det er ikke mange, man kan stort sett keybumpe nesten alle vanlige låser. Det kommer sikkert til å skje, men er den reelle sikkerheten særlig mye lavere? Har mine tvil. AtW Lenke til kommentar
Jarv!s Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 Man får jo varsler hvis man vil, hver gang døren åpnes. Ja jeg forstår at hvis døren er oppe, er det allerede forsent. Men som flere skriver over, ville nok heller knust ruta enn å brukt tid på døra.. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 De fleste innbruddstyver ser etter boliger med minst risiko, lavest profil, kortest mulig tid og høyest profitt. Derfor har eg troen på at det fortsatt den dag i dag fungerer å sørge for at det er LITT mer fristende å bryte seg inn hos naboen enn hos meg. Godt opplyst inngangsparti, ingen vinduer rundt inngangsdøra og ikke noe åpenbart kostbart som tiltrekker seg oppmerksomhet utendørs. Eg har blitt frastjålet ett sett sommerdekk med felger. Men det var fordi eg lot de stå litt langt nede i oppkjørselen, lett synlig fra veien i ett lite belyst område = lav risiko og kort tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå