AnonymAB Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 Hei Jeg ønsker noen tips til hva jeg bør vektlegge i en oppgave om hvordan menneskerettighetene har innflytelse på norsk straffeprosess. Hva bør absolutt med? Tips til disponerig? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 Hva bør med? At straffeutmålinger for grov vold/voldtekt er alt for lave. Har iallefall vært interessant å se om det finnes en årsaksammenheng mellom lav straffeutmåling og henynet til menneskerettighetene for personen som har utøvd volden. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 (endret) Hva bør med? At straffeutmålinger for grov vold/voldtekt er alt for lave. Har iallefall vært interessant å se om det finnes en årsaksammenheng mellom lav straffeutmåling og henynet til menneskerettighetene for personen som har utøvd volden.Hvis du faktisk skal skrive en jussoppgave tror jeg ikke du får spesielt mye ut av dette sporet, TS. For å starte, så er ikke dette et straffeprosessuelt spørsmål. Jeg kan nok ikke hjelpe med å disponere, eller gi en utfyllende oversikt, men noen stikkord er jo forbud mot dobbeltstraff (det kan kanskje diskuteres om dette er prosess eller materiell rett) og rett til en rettferdig rettergang (herunder rett til å få avgjørelser overprøvd). Forholdsmessighetsvurderingen ved bruk av tvangsmidler er vel også sterkt påvirket av EMK. Et poeng er kanskje også at folkerettslige forpliktelser som ikke er direkte inkorporert gjennom menneskerettsloven gjelder direkte som norsk lov på straffeprosesslovens område (jf. strpl. § 4), i motsetning til på andre rettsområder. Endret 26. oktober 2017 av Herr Brun 2 Lenke til kommentar
AnonymAB Skrevet 28. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2017 (endret) Har noen tips til praksis som viser hvordan norsk straffeprosess har endret seg etter EMK? Endret 28. oktober 2017 av AnonymAB Lenke til kommentar
AnonymAB Skrevet 28. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2017 Hva bør med? At straffeutmålinger for grov vold/voldtekt er alt for lave. Har iallefall vært interessant å se om det finnes en årsaksammenheng mellom lav straffeutmåling og henynet til menneskerettighetene for personen som har utøvd volden.Hvis du faktisk skal skrive en jussoppgave tror jeg ikke du får spesielt mye ut av dette sporet, TS. For å starte, så er ikke dette et straffeprosessuelt spørsmål. Jeg kan nok ikke hjelpe med å disponere, eller gi en utfyllende oversikt, men noen stikkord er jo forbud mot dobbeltstraff (det kan kanskje diskuteres om dette er prosess eller materiell rett) og rett til en rettferdig rettergang (herunder rett til å få avgjørelser overprøvd). Forholdsmessighetsvurderingen ved bruk av tvangsmidler er vel også sterkt påvirket av EMK. Et poeng er kanskje også at folkerettslige forpliktelser som ikke er direkte inkorporert gjennom menneskerettsloven gjelder direkte som norsk lov på straffeprosesslovens område (jf. strpl. § 4), i motsetning til på andre rettsområder. Takk for tips Bruker EMK art. 6 flittig. Husker du noen dommer som belyser EMKs innflytelse i norsk straffeprosess? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. oktober 2017 Del Skrevet 29. oktober 2017 Selve kroneksempelet på at norsk straffeprosesslov nylig har blitt påvirket av menneskerettighetene er vel Restauratørsaken, hvor FNs menneskerettighetskomité avga en uttalelse 17. juli 2008 om at Norge brøt med retten til overprøving av fellende straffedom fordi lagmannsretten ikke begrunnet hvorfor anken ble nektet fremmet. Dette førte (via to høyesterettskjennelser i desember 2008, og en høring i 2009) til lovendring i straffeprosessloven § 321 i desember 2010, og for øvrig en rekke gjenåpningssaker. Ytringsfriheten i EMK art 10 har også blitt brukt en del av norske medier for å skaffe innsyn i straffesaksdokumenter. Se Rt. 2015 s. 1467 (innsyn i opptak fra legevaktens overvåkningskameraer etter at en mann døde under pågripelse på legevakten) og Rt. 2013 s. 374 (innsyn i lydopptak fra straffesaken mot Arne Treholt). 1 Lenke til kommentar
AnonymAB Skrevet 30. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2017 Selve kroneksempelet på at norsk straffeprosesslov nylig har blitt påvirket av menneskerettighetene er vel Restauratørsaken, hvor FNs menneskerettighetskomité avga en uttalelse 17. juli 2008 om at Norge brøt med retten til overprøving av fellende straffedom fordi lagmannsretten ikke begrunnet hvorfor anken ble nektet fremmet. Dette førte (via to høyesterettskjennelser i desember 2008, og en høring i 2009) til lovendring i straffeprosessloven § 321 i desember 2010, og for øvrig en rekke gjenåpningssaker. Ytringsfriheten i EMK art 10 har også blitt brukt en del av norske medier for å skaffe innsyn i straffesaksdokumenter. Se Rt. 2015 s. 1467 (innsyn i opptak fra legevaktens overvåkningskameraer etter at en mann døde under pågripelse på legevakten) og Rt. 2013 s. 374 (innsyn i lydopptak fra straffesaken mot Arne Treholt). Skal se på de eksemplene. Tusen takk Har til nå bygd opp oppgaven nesten som en tidslinje som viser at menneskerettighetene gradvis har fått en større og større innflytelse på norsk straffeprosess. Har ikke med noe ny rettspraksis da, så jeg må se om jeg får til å flette inn det. Nyeste jeg har med er fra 2002... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå