Gå til innhold

Tror på hydrogen – selv om de har revolusjonerende batteriteknologi


Anbefalte innlegg

Så hydrogen har ingen fremtid ? (24 desember 2017)

 

Luxury carmaker Mercedes-Benz has urged the government "not to rush with the all-electric vehicles push" and thus "foreclose better technological options" for future generations as the rest of the world is racing to run on hydrogen and not electricity.

 

The car manufacturer also called for adopting a less ambitious plan of promoting e-cars arguing that a nationwide electrification of the auto industry is just not commercially and technologically viable.

 

Mercedes-Benz India managing director and chief executive Roland Folger said, " By 2040, the whole world will be driving home hydrogen cars. To me the whole plan to go electric nationwide looks like a rushed with idea."

 

More importantly, he added, with such a rush we are foreclosing options for better technologies for the future generations.

 

https://www.ndtv.com/india-news/mercedes-benz-india-chief-roland-folger-plan-for-all-electric-cars-by-2030-not-viable-1791725

 

Merkelig at ikke Mercedes Benz konsulterer med ekspertisen her inne på TU før de kommer med slike påstander.

 

Det er alltid underholdende å lese ekspertkommentarene til Teslamenigheten her inne.

Dere gjør hverdagen litt muntrere :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, merkelig at fossilbilindustrien klamrer seg til gamle dager. Merkelig at selv Toyota ble tvunget til å starte satsning på rene elbiler selv om de har investert stort i hydrogen.

 

Bare fordi en utdatert bedrift mener noe om noe så betyr ikke det at de har rett. Markedet har allerede vist at MB tar feil. At MB velger å ikke leve i virkeligheten er deres problem.

 

Uansett, MB-sjefen i India? Hahaha...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke Teslamenigheten er så kategoriske om framtiden som du påstår. Argumentene fra den leiren er stort sett at batterier er en løsning for nåtiden. Jeg tror mange av de stiller seg åpen til at hydrogen kan bli gode rekkeviddeforlengere i framtida.

Hva skal man med hydrogen som rekkeviddeforlenger når rene elbiler vil gå mer enn langt nok?

Lenke til kommentar

Hydrogen er en energibærer med et spesielt sett utfordringer og fordeler, og kan kanskje finne enkelte nisjer. Til vanlig sivil veitrafikk skal der komme store kjepper i hjulene før batteriløsninger ikke er gode nok, som jo er alt de trenger å være. Vi har kommet dithen at folk som pusher hydrogen til veitrafikk som regel kan settes i bås som snyltere og slangeoljeselgere.

Lenke til kommentar

Ser for meg områder der hydrogen kan bli en vinner. Militæret kan få stor glede av hydrogen. Snart kommer ubemannede stridsvogner. Disse trenger mye energi og vil ha fordelen ved at når fienden skyter på dem vil de effektivt ødelegge seg selv og nermeste omkrets. Kan sikkert brukes på fly også. Vil gi miljøvenlige kriger der kun vanndamp slippes ut. Fiender vil bli effektivt kremert med kun aske som rest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Overskuddskraft er kun et tegn på dårlig styring og kontroll på strømnett. Flere og flere fossile kraftstasjoner får støtte til oppgraderinger for raskere å kunne endre produksjon. De blir dessuten ofte fjernstyrt fra nettleverandør. Dette gjør at overskuddskraft blir mindre vanlig og vi sparer fossilt brennstoff. Å heller bruke dette til å lage hydrogen er meningsløst.

 

Kraftigere overføringskabler vil også redusere dette. Overskuddskraft er bare et sykdomstegn i kraftnettet. At verden i dag har mulighet til å produsere mye mere kraft uten å fyre på med mere fossil kraft er ikke korrekt. Sol og vind kommer å går. Utviklingen med å produsere fossil kraft mere fleksibelt er positivt for verdens energiforbruk. Presses prisene ned vil global utbygging av fornybar kraft bli oppspist i forbruk og liten reduksjon i fossil produksjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt snevert å tenke at kun produksjonen, og ikke forbruket, kan reguleres. Ca 70% av forbruket i Norge nyttes som varme eller kulde, direkte eller indirekte. Varme og kulde har en fantastisk mulighet for billig lagring hos sluttbrukerne. Magasineringskapasiteten er fra timer opp til døgn hos ulike kunder. Kombinerer man regulerbarheten til forbruket med regulerbarheten til produksjonen så blir det fint lite "overskuddskraft" igjen. Varmelager hos sluttbrukeren som bruker varmen er svært mye billigere enn mellomlager som hydrogen, batteri eller pumpekraft.

Lenke til kommentar

Som en person som har jobbet på en ammoniakk fabrikk der vi har ren hydrogen i mye av fabrikk anlegget, og har opplevet lekkasjer av dette osv. Så ville jeg ALDRI hatt en hydrogen bil. Fare ved evt kollisjon og lekkasjer :o

 

Har 1 fabrikk arbeider som ikke er her mer pga hydrogen, de fant han død naken uten hud, etterpå fant de jakken hans med alt skinnet inni, samt 1 som er så forbrent han hadde Norges rekorden i mange år. Så nei takk, tar batterier jeg :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...