Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ethernet Converter

Anbefalte innlegg

Jeg har trådløst internett levert av Eltele. Utstyret de bruker er en Ethernet Converter som er laget av "Lucent Technologies". Jeg har demontert en slik boks og inni der er det er PCMCIA WiFi kort. Jeg lurer om det er mulig og koble det korte i en laptop og koble antennen i det kortet (altså at jeg ikke bruker selve boksen som Eltele leverer) og få internett. For at ikke hvem som helst skal bare kjøpe seg et WiFi kort og antenne og kunne koble seg opp så har de sikkert WEP kryptering og sperret nettverket for kun registrerte MAC adresser. Så det jeg lurer på er om de WEP nøkklene ligg i den Ethernet Converter boksen eller om de er i det PCMCIA kortet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg forstår deg helt riktig.. Så HVIS Eltele har gjordt som du sier, så ligger nøkkelen på pc'n din, på selve WIFI kortet ditt-egenskaper osv, det er samme nøkkel som ligger i basen, og hvis dem også har MAC filtrering på boksen, er den ganske dønnsikker!

Hør eller med Eltele om sikkerheten dem bruker. Ville dog også anbefale IKKE krølle til boksen =)... Det er vel en brudd på garantien hvis du krøller til og dem finner ut det =)....

Lenke til kommentar

Jeg vet det ble litt krøllete forklart :roll: Det WiFi kortet står ikke i maskinen min, det står i en boks som "konverterer" det slik at man bare skal bruke en vanlig nettverks kabel mellom boksen og pcn

_______            ______________             ___
|Antenne|--------|        Boks         |---------|PC|
|_______|          |__m/Wifi-kort__|            |__|

Slik er det koblet i dag, med vanlig antenne kabel fra antennen til boksen og nettverkskable fra boksen til PC

_______           ____________
|Antenne|--------|    Laptop      |
|_______|         |_m/Wifi-kort_|

Slik tenkte jeg at jeg skulle koble.

For det første så er boksen jeg har liggende en som er en som er ødelagt (derfor jeg vil teste å bare bruke WiFi-kortet) så jeg har allerede fådd ny boks fra Eltele. For det andre så trenger man faktisk ikke skru opp boksen for å ta ut WiFi-kortet, det er bare å trekke det ut (akkurat som på en laptop).

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar
Jeg har trådløst internett levert av Eltele. Utstyret de bruker er en Ethernet Converter som er laget av "Lucent Technologies". Jeg har demontert en slik boks og inni der er det er PCMCIA WiFi kort. Jeg lurer om det er mulig og koble det korte i en laptop og koble antennen i det kortet (altså at jeg ikke bruker selve boksen som Eltele leverer) og få internett. For at ikke hvem som helst skal bare kjøpe seg et WiFi kort og antenne og kunne koble seg opp så har de sikkert WEP kryptering og sperret nettverket for kun registrerte MAC adresser. Så det jeg lurer på er om de WEP nøkklene ligg i den Ethernet Converter boksen eller om de er i det PCMCIA kortet.

Jeg vet at på mange (alle?) vanlige 802.11b kort så blir wep lagret i selve kortet. Men jeg ser uansett ingen grunn til at du skulle sette det i pc`en din i steden? Synes du bør føle deg heldig jeg som har en ethernet converter i steden for kort i maskinen din! Mye bedre! :yes:

Dessuten er det sikkert Eltele som eier boksen og da kan du vel ikke bare begynne å mekke på den? :angry:

Lenke til kommentar

Jeg vet at på mange (alle?) vanlige 802.11b kort så blir wep lagret i selve kortet. Men jeg ser uansett ingen grunn til at du skulle sette det i pc`en din i steden? Synes du bør føle deg heldig jeg som har en ethernet converter i steden for kort i maskinen din! Mye bedre! :yes:

Dessuten er det sikkert Eltele som eier boksen og da kan du vel ikke bare begynne å mekke på den? :angry:

Poenge med dette var nå egentli å eksperimentere for morohet/nyskjerrighets skyld. Dette skal da ikke være en permanent løsning. Greit at boksen er Eltele sin, men jeg blir jo ikke å mekke på boksen, fordi det WiFi kortet kan trekkes ut av boksen akkurat slik som man gjør på laptop'er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...