Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bygge opp terrreng for å skape mer fall ut fra huset

Anbefalte innlegg

Har et hus fra '88 med en kjelleretasje, der terrenget utenfor er omtrent i magehøyde når jeg står på gulvet.

På den ene siden av huset er det minimalt, om ikke negativt fall.
Har ikke merket noe tidligere, men da jeg tok av gulvlistene i et av rommene for å male veggene fant jeg mugg nederst på muren.

Vi er nå i den våteste perioden av året. Håper og tror at det ikke er for ille, og tenker å gjøre noe med terrenget ute, for så å se an neste høst igjen.

Jeg tenkte å fylle på 20 cm høyde inntil veggen, og skrå dette ut en meter eller to på plenen.

Tenkte egentlig å bare fylle på med jord, men lurer på om jeg innerst mot muren skal legge subbus og sementheller (40x40).
Både for å få en kant å klippe plenen mot, og for å ha noe enda tettere innerst mot veggen i forhold til regnvann.

Er det en ålreit løsning å legge en duk langs hele veggen, legge 20 cm med subbus og sementheller, og jord derfra ut ut?

Ser for meg at duken også ligger med fall ut fra huset, og at den ligger under overgangen subbus/jord.

Velger man her en tett duk, eller en type strieduk som slipper vann gjennom?

Superfantastisk illustrasjon

post-41637-0-51469100-1509018923_thumb.jpg

Endret av Hårek
Flettet 2 innlegg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Normalt sett drenerer man rundt hus hvis det er fukt på innside av vegg. Du blir ikke kvitt fuktighet på kjellergulv ved å pynte litt på overflaten.

Hvis det ikke er gjort noe med drenering siden 88 kan det være på tide å se på det igjen. Bare vær forsiktig dersom du prøver å gjøre slikt selv... 

Om drenering er fin kan det være nok å sørge for tilstrekkelig lufting i kjeller. 

Og liten ting: av og til er bearbeiding av tomt og endring av høyde søknadspliktig. Husker ikke helt grensene, men er det mer enn en halvmeter tror jeg ikke du slipper unna byråkratiets klamme klør

Lenke til kommentar

Det å grave seg ned til dreneringen gir meg vel bare en spotsjekk.

Skal det graves kommer jeg til å gjøre om tomta til et gjørmehøl, og det koster meg fort 100.000,-

Det var ikke registrert fukt her da jeg flyttet hit for 6 år siden.

Jeg har hatt tette takrenner som har rent over i en lang periode (har trodd det var sprekk i dem), og dette har nå blitt utbedret.

I kombinasjon med forbedret fall ønsker jeg å la det gå et år før jeg vurderer ny drenering.

Og:

Hvis en eller annen byråkrat klarer å forville seg inn i enden av stikkveien og inn bak huset der jeg bor og oppdager at det ligger et par kubikk mer masse fordelt på 13 meter langs den veggen, ja da skal han jammen få lov til å skvise de klamme klørne sine rundt meg.

Det eneste som er mellom meg og naboen på den siden er en 8 meter høy thuja som han har latt gro.

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...