Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva er grunnene til at psykiatrien lyver for pasienter?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Lyver gjør de nok neppe, men de er som sagt mennesker og kan gjøre feil. Psykiatrien er ganske kompleks og en behandlingsmåte som fungerer på en person trenger ikke å være riktig måte å behandle en annen person.

Jeg har vært en runde gjennom psykiatrien selv pga psykose og min erfaring er at de hjelper en så godt de kan. En grunn til at mange i psykiatrien mener er psykologen deres ødelegger dem osv, er jo nettopp fordi de er psykisk syke ?

Trist at du er syk, men det er nok neppe psykologene som har hjernevasket deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er kanskje bare at jeg ikke skjønner hva de har drevet med alle de åra. Hadde hatt det bedre om jeg hadde sluttet.

Anonymous poster hash: 45a9b...34d

Du forstår kanskje ikke det fulle og hele bildet -nå-, men du gjør det nok etter hvert. Selv de mest fremtredende filosofer og forskere sier av og til at de også ikke skjønner hva de "driver med" ^^ Å ha en sunn dose tvil over seg selv og sin forståelse, er ikke alltid en dårlig egenskap. Hitler hadde sikkert ikke mye selvtvil, han var svært sikker i sin sak. Som årsak, så døde ca 70 millioner mennesker før krigen var over.

Men utfra ditt utsagn her, ser jeg også at du har fattet en viss innsikt. "Hadde hatt det bedre om jeg hadde sluttet". Så du lærer jo -noe- av det! Kanskje du trenger litt tid vekk fra det miljøet, for å la alt synke og reflektére over alt stoffet, og også egen situasjon?

Jeg liker også å tenke at; Hvis man er usikker, så er det best å vente til man virkelig -er- sikker. Hvis noen prøver å presse en til å gjøre noe en ikke er klar for, så er det enten fordi de handler ut fra et rent egoistisk motiv (egen vinnings hensikt), eller fordi de tror du er klar for forandringen/prosessen. Men jeg mener at hvis de virkelig tror du er klar for forandringen, så ville de klart å overbevist deg om dette uten at man skulle følt seg usikker. Så derfor er det likevel sunt å være litt skeptisk og usikker, i stedet for bare å si "ja" til alt og alle, og havne i alle grøfter og diker som finnes, uten å sitte igjen med noe.

Hvis det er solid lederskap, så blir det ikke usikkerhet. Solid lederskap nærer interesse, lidenskap og utvikling, ikke innestengthet og personlig nedstengelse.

Hva som er rett og galt for deg de neste 50-70 år (går ut fra at du er ganske ung, bare en antagelse), er helt opp til deg å avgjøre. Vi må alle lære av våre egne valg, hvis det skal bli ekte personlig vekst.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Er kanskje bare at jeg ikke skjønner hva de har drevet med alle de åra. Hadde hatt det bedre om jeg hadde sluttet.

Du forstår kanskje ikke det fulle og hele bildet -nå-, men du gjør det nok etter hvert. Selv de mest fremtredende filosofer og forskere sier av og til at de også ikke skjønner hva de "driver med" ^^ Å ha en sunn dose tvil over seg selv og sin forståelse, er ikke alltid en dårlig egenskap. Hitler hadde sikkert ikke mye selvtvil, han var svært sikker i sin sak. Som årsak, så døde ca 70 millioner mennesker før krigen var over.

Men utfra ditt utsagn her, ser jeg også at du har fattet en viss innsikt. "Hadde hatt det bedre om jeg hadde sluttet". Så du lærer jo -noe- av det! Kanskje du trenger litt tid vekk fra det miljøet, for å la alt synke og reflektére over alt stoffet, og også egen situasjon?

Jeg liker også å tenke at; Hvis man er usikker, så er det best å vente til man virkelig -er- sikker. Hvis noen prøver å presse en til å gjøre noe en ikke er klar for, så er det enten fordi de handler ut fra et rent egoistisk motiv (egen vinnings hensikt), eller fordi de tror du er klar for forandringen/prosessen. Men jeg mener at hvis de virkelig tror du er klar for forandringen, så ville de klart å overbevist deg om dette uten at man skulle følt seg usikker. Så derfor er det likevel sunt å være litt skeptisk og usikker, i stedet for bare å si "ja" til alt og alle, og havne i alle grøfter og diker som finnes, uten å sitte igjen med noe.

Hvis det er solid lederskap, så blir det ikke usikkerhet. Solid lederskap nærer interesse, lidenskap og utvikling, ikke innestengthet og personlig nedstengelse.

Hva som er rett og galt for deg de neste 50-70 år (går ut fra at du er ganske ung, bare en antagelse), er helt opp til deg å avgjøre. Vi må alle lære av våre egne valg, hvis det skal bli ekte personlig vekst.

Syns ikke de har drevet med noe spesielt, de har bare sagt ting som ikke stemmer, og unngått å lære meg opp i hvordan fungere sosialt.

Lenke til kommentar

Psykiatrien skal styrke pasienters fungeringsevne, det er en av psykiatriens funksjoner i samfunnet, og hva de ansatte skal jobbe med... da skal de ikke lulle pasienten inn i fantasiverdener, dvs. det motsatte.

Ingen her som forstår hva du babler om med denne fantasiverdenen din.

De har fått meg til å tro at all kommunikasjon er ordrett. At det ikke er noen indirekte tale og metaforer. At fremmede ikke er oppmerksomme på meg. Og det har gjort at jeg ikke fungerer sosialt, og at andre ser på meg som dum/treg. Men jeg skjønner nå at det er en hel verden av kommunikasjon som jeg går glipp av. Mulig de gjorde dette for å "skjerme" meg, men jeg klarer å takle dette, jeg er ingen porselensdukke. Sånn, nå ble jeg garantert gjenkjent.

Lenke til kommentar

Syns ikke de har drevet med noe spesielt, de har bare sagt ting som ikke stemmer, og unngått å lære meg opp i hvordan fungere sosialt.

Det kan godt stemme, dét du skriver. Men du må huske at enhver relasjon vi mennesker innfinner oss i, er med på å forme vår totalopplevelse av alle individer. Dermed kan det indirekt sies at at disse møtene -har- hjulpet deg med sosial trening, selv om kommunikasjonen ikke har vært så sannferdig og reell som du har ønsket. Hvis jeg skal gi dem tvil til gode, så velger jeg i det minste å tro at intensjonene deres har vært gode. Tviler på at de har -ønsket- å mislede deg.

Det er sånn de jobber. De skal ikke bli din verge, men -indirekte- trene deg opp. Vår totalopplevelse av andre menneskerr formes av alle våre møter med andre mennesker. Og du kan i det minste være trygg på at disse menneskene ikke er ute etter å skade deg. Ute i den vide verden er det alle slags mennesker, der kan man møte på hvem som helst, med alle slags intensjoner og motiver. Dette skjermes man jo litt for i det terapeutiske miljøet. Man kan være rimelig sikker på at deres intensjon er å være en støttespiller. Jeg tror i hvert fall at hvis man går inn i terapi med denne innstillingen, så vil man få mér ut av det. Men hvis reisen har vært vanskelig, så er det selvsagt svært lett forståelig at man har en skepsis. Jeg vet det selv av personlig erfaring. Man åpner seg ikke lett når totalopplevelsen av mennesker har vært negativ. Men derfor synes jeg det er fint at vi i hvert fall har muligheten til å gå til slike mennesker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De har ikke lov til å lyve for pasienten. Det er så enkelt som det. Og jeg har ikke hatt nytte av det, tvert imot.

Ok .. Må nesten ha et konkret eksempel hvis det skal være mulig å komme med noe mer råd. Et direkte eksempel på at de har lyvd.

Lenke til kommentar

Tror jeg frames for noe. Så ut til å forsvinne en stund, men det er kanskje der fortsatt? Skulle ønske noen bare kunne si det som det er, i stedet for å hinte og bruke metaforer, som jeg bare blir forvirret av. Men hvis jeg spør direkte, så nekter alle for alt. Er vel voksent å bare skjønne ting på egenhånd uten å få det inn med teskje.

Lenke til kommentar

Nå faller du litt av igjen. Som vi sa tidligere så skriv ned dine tanker og presenter dem til de som følger deg opp. Fortell dem at du mener de lyver, ikke til oss da vi ikke kan hjelpe deg mer. Du vil jo ha svar, så derfor vær ærlig ovenfor dem, det nytter ikke å ta frustrasjonen hit på forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...