Steffenss Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 Hei! Har ordnet meg en Nikon D3200 for å starte med fotografi, men vil gjerne bytte ut kitlinsen. Men i jungelen av alle forskjellige linser så vet jeg virkelig ikke hva jeg er ute etter. Skal ta mye bilder i vinter, i forbindelse med toppturer. Samtidig så vil jeg gjerne ha minst mulig med meg opp, så kanskje en god zoomlinse? Har sett litt på Nikkor 24-120mm f/4. Skal også være en del på seilbåt, og er i Troms. Så en lyssterkt objektiv kanskje. Også vil jeg gjerne ta bilder av naturen / Nordlys. Har et begrenset budsjett, men post gjerne opp det du anbefaler, så kan jeg holde utkikk på Finn:) Takk! Lenke til kommentar
tow Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 24-120 er for fullformat, ville heller skaffet et som er for cropkamera. Da får du mer for pengene, og mindre å drasse på. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 (endret) SIGMA 17-70 f/2.8-4 DC Makro OS HSM C Endret 26. oktober 2017 av flageborg Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 Jeg har ingen erfaring med objektivet flageborg anbefaler, men på papiret ser det akkurat ut som det du er ute etter. I tillegg ville jeg vurdert Nikon DX 35mm f/1.8. Det er lite, lett, billig (kjøp gjerne brukt), veldig anvendelig brennvidde, lyssterkt og godt optisk (men litt rotete bokeh). Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 Jeg støtter opp om forslaget til flageborg; brukte en tidligere versjon av den da jeg hadde Canon. Et ypperlig allround objektiv. Objektivet som Dr. Brodsky nevner er også verdt en titt; da gjerne som et supplement til 17-70mm. Den er fin å bruke på kvelden når det er lite lys, og når du vil ha en kompakt pakke. Brennvidden blir litt for smal til nordlys-bilder. Lenke til kommentar
Steffenss Skrevet 26. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2017 Takk for svar! Da skal jeg sjekke ut de 2 objektivene Hva anbefales til Nordlysbilder? Lekte meg litt med det som følger med, men gikk for langt opp på ISO, så ble veldig kornete når man åpnet de på dataen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 Til nordlysbilder ville jeg gått for en av vidvinklene til Tokina: 11-20/2,8, 11-16/2,8 eller 14-20/2,8. Samyang 10/2.8 er også en mulighet, manuell fokus, har liten kjennskap til det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 Rettelse: Tokina 14-20/2 skal det være, altså med blender f/2. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 Nikon 10,5 fisheye kan også fungere til nattehimmelen. Ta et google-søk for å se om du liker effekten. Kjøper du det brukt får du det til omtrent halve prisen, ligger ofte ute brukt da det er såpass sært objektiv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå