Gå til innhold

Pc-Tv problem

Anbefalte innlegg

Har koblet pcen til tven, men når jeg bruker tven får jeg ikke farger.. bare svart/hvitt.

Har spurt litt rundt, noen sier jeg skal bytte kanal AV1, AV2 og noen sier det er composite instillingene.

Har prøvd og surret med dette i timesvis nå og er nå ganske lei.

Har forandret og knotet på omtrent alle innstillinger som finnes nå, uten hell i det hele tatt.

Første gang jeg startet pc nr 2 fikk jeg farger i bios og windows loading, men så fort jeg kom inn i windows ble alt svartt/hvitt igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjermkort på pc nr1: ATI Radeon 9600 PRO

Skjermkort på pc nr2: Geforce 4 FX5800

TV: Samsung CW-*****

Bruker scart og svhs kabler, men jeg har skjøtet to kabler sammen, så de blir lengre.. men dette skal vel ikke ha noe å si på fargene ?

Så på dette med s-video på tven, men det står ikke noe som helst om det under tv menyen.

Lenke til kommentar

Samsung CW-***** er en standard 4:3-TV med en eller to scart. Vanligvis 28", men finnes også som 25" og 21". Støtter ikke s-video (bortsett fra noen få 100 Hz-modeller).

De fleste Geforce-kort har et valg i TV out hvor de kan fravike standaren og gi composite (også kalt "sammensatt video" e.l.) på s-videoutgangen. Dette skal løse problemet.

ATI-baserte kort følger standaren og gir kun s-video ut. Noen kort leveres med en overgang fra s-video til composite. Hvis det ikke følger med, kan man bruke en slik adapter, en annen adapter eller en kabel med adapter sammen med en scartovergang. Disse kan selvfølgelig også brukes på Geforce-kort som ikke har tidligere nevnte valg.

For alle skjermkort gjelder jo også at de må stå i PAL B/G.

Lenke til kommentar

Hvis TV`en er satt til å motta SVHS og du ikke sender et SVHS signal fra PC`en (men et enkelt composit signal ) så vil du få et sort hvitt bilde. Jeg vet ikke om dette er problemet, men sjekk litt rundt dette.

SVHS signalet er delt i to og sendes på to separate ledninger( eks. to koakser). Dvs. hvis du skjøter feil kan du miste en komponent.

Composit signalet sendes på en enkel koaks.

Sett skjermkortet til å sende Composit signal, og se om du får farger da.

Sjekk også om skjermkortet sender PAL signal og ikke er satt til NTSC, dette kan i noen tilfeller gi sort/hvitt bilde hvis synken treffer.

Håper dette kan hjelpe.

Lenke til kommentar

Forandret fra NTSC til PAL B nå, men det hadde ikke noe å si.

Prøvde også å skifte skjøtingen, så det siste endestykket som tidligere var i pcen, nå sitter i tven.. uten hell

Hvordan får jeg skjermkortet til å kun sende composit signaler ? Ser ikke det som noen option noen steder

Lenke til kommentar

Testet nå på geforcen, skiftet så den kun sendte composit signaler.. noe jeg ikke kan med ati kortet, der er det s-video by default.

Begynner virkelig å bli drit lei av dette, har holdt på med dette tullet siden i formiddag. Vært i byen 3 ganger for å få riktige kabler osv.

Lenke til kommentar

Vet ikke om noen bryr seg, men jeg nevner det anyway.

Jeg fikk det endelig til, når jeg brukte geforce kortet.

Tingene jeg måtte gjøre:

-Fjerne skjøting

-Velge tv som primary

-Velge composite manuelt under tv options på pcen

-Ikke dualview, men cloned screens

-Pal/B (selvfølge)

Ati kortet derimot har jeg gitt opp, siden det ikke "støtter" composite.

Og til jul blir det ny tv som støtter s-video.. noe dere anbefaller kanskje?

Tusen takk for hjelpen sadoprest, Mr D og FroLi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...