fenstrat Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 Jeg vurderer å kjøpe meg en brukt 2015-modell elbil, kanskje Nissan Leaf, og undersøker litt rundt hvilke feller jeg muligens vil kunne gå i. Et potensielt problem er at det ikke vil finnes kompatible reservedeler, fordi Nissan vil ønske å prioritere nyere modeller. Så la oss si at batteriet trengs å skiftes om pluss minus 7 år. Er det grunn til å tro at dette vil by på problemer? Lenke til kommentar
Knoyken Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 Aner ikke men kan trygt anbefale nissan leaf min leaf har gått 195 000 km pg mangler en strek på batterikapasitet. Det er en 24kw modell som fortsatt er god for 100 km på vinterstid om veien er noenlunde bar. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 Hvis bilprodusenter skulle kuttet support til en modell etter ni år hadde ingen turt å bruke dem lenger. Så der tror jeg du kan være ganske trygg. Nissan Leaf 2015 er også en svært vanlig bil, så det vil være et marked for reparasjon og reservedeler i lange tider. 4 Lenke til kommentar
fenstrat Skrevet 27. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2017 Takk for svar! Jeg er veldig fristet til å gå for en 2015-modell Leaf (som det er mange av på bruktmarkedet nå), og innspillene dere har kommet med veier positivt på vektskålen. Lenke til kommentar
record collector Skrevet 29. oktober 2017 Del Skrevet 29. oktober 2017 I och med att elbilar ökar både i tillverkning, efterfrågan och försäljning så tror jag också att det lär dyka upp "piratförsäljare" även av denna typ av batterier. Typ BILTEMA som har konkurrerat ut många av de etablerade biltillverkarnas bildelar. Så jag tror man tryggt kan köpa en 2 år gammal bil och förvänta sig att när batteripacket är förbrukat kunna köpa ett nytt på den "öppna" marknaden om några år när det är dags för byte. Lenke til kommentar
fenstrat Skrevet 29. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2017 I och med att elbilar ökar både i tillverkning, efterfrågan och försäljning så tror jag också att det lär dyka upp "piratförsäljare" även av denna typ av batterier. Typ BILTEMA som har konkurrerat ut många av de etablerade biltillverkarnas bildelar. Så jag tror man tryggt kan köpa en 2 år gammal bil och förvänta sig att när batteripacket är förbrukat kunna köpa ett nytt på den "öppna" marknaden om några år när det är dags för byte. Godt poeng. Takk for svar! Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 29. oktober 2017 Del Skrevet 29. oktober 2017 Så lenge det fins penger å tjene så vil det finnes reservedeler i uendelig mange år. Det produseres deler for t ford som ble produsert på begynnelsen av 1900 tallet den dag i dag. 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Det produseres deler for t ford som ble produsert på begynnelsen av 1900 tallet den dag i dag. ...og det er deler til maskiner/biler som gikk ut av produksjon for bare 15-20 år siden som er utgått fra produsent og umulig å få tak i (annet enn på bruktmarkedet)... Lenke til kommentar
fenstrat Skrevet 31. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2017 Jeg sendte rett og slett henvendelse til Nissan, og fikk dette svaret: Nissan forholder seg til EU lov i forhold til produksjon av reservedeler. Produsent må produsere og levere reservedeler for kjøretøy minimum opp til 10 år etter at produksjon av kjøretøyet har blitt avsluttet. Det høres for meg ut som en rimelig ordning. 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Jeg sendte rett og slett henvendelse til Nissan, og fikk dette svaret: Produsent må produsere og levere reservedeler for kjøretøy minimum opp til 10 år etter at produksjon av kjøretøyet har blitt avsluttet. Det høres for meg ut som en rimelig ordning. Sånn bortsett fra at den setningen ikke gir særlig mye mening... "minimum opp til 10 år"? Lenke til kommentar
Erikk1991 Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 Vil nok tro at det kommer rimelige "aftermarket" batterier etterhvert. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 12. november 2017 Del Skrevet 12. november 2017 Jeg vil tro bilen nekter å fungere med annet enn originalt batteri. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 Jeg leste om aftermarked batterier for et par år siden, og da var det firma som testet markedet med dobling av kapasiteten fra 24KWh til 48KWh på Leaf. Jeg antar derfor at Leaf fungerer med uoriginale batterier. Foreløpig er markedet uansett for lite. Og siden de fleste land har en eller annen form for støtteordning ved kjøp av nye elbiler, mens bytte av batteri faller utenfor statlige intensivordninger som f.eks. 0 moms i Norge. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 Jeg sendte rett og slett henvendelse til Nissan, og fikk dette svaret: Produsent må produsere og levere reservedeler for kjøretøy minimum opp til 10 år etter at produksjon av kjøretøyet har blitt avsluttet. Det høres for meg ut som en rimelig ordning. Sånn bortsett fra at den setningen ikke gir særlig mye mening... "minimum opp til 10 år"?Minimum 10 år, men de kan selv tilby deler etter 10 år om de ønsker det? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 Jeg leste om aftermarked batterier for et par år siden, og da var det firma som testet markedet med dobling av kapasiteten fra 24KWh til 48KWh på Leaf. Jeg antar derfor at Leaf fungerer med uoriginale batterier. Foreløpig er markedet uansett for lite. Og siden de fleste land har en eller annen form for støtteordning ved kjøp av nye elbiler, mens bytte av batteri faller utenfor statlige intensivordninger som f.eks. 0 moms i Norge. Mulig det funker på noen modeller, men bilprodusentene vil på et eller annet tidspunkt gjøre noe med det.. De er nemlig ute etter å overleve selv også. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 Sånn bortsett fra at den setningen ikke gir særlig mye mening... "minimum opp til 10 år"?Minimum 10 år, men de kan selv tilby deler etter 10 år om de ønsker det? "Minimum...10 år" er jo greit nok, og det er helt sikkert det de egentlig mener, men å deretter legge inn "opp til" i tillegg, det er håpløs radbrekking av språket, og kan egentlig ikke tolkes på annen måte enn minimum maksimum 10 år. (hva man nå skal tro de mener med det; nøyaktig 10år, ikke mer, ikke mindre??) Lenke til kommentar
Minus Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 Sånn bortsett fra at den setningen ikke gir særlig mye mening... "minimum opp til 10 år"?Minimum 10 år, men de kan selv tilby deler etter 10 år om de ønsker det? "Minimum...10 år" er jo greit nok, og det er helt sikkert det de egentlig mener, men å deretter legge inn "opp til" i tillegg, det er håpløs radbrekking av språket, og kan egentlig ikke tolkes på annen måte enn minimum maksimum 10 år. (hva man nå skal tro de mener med det; nøyaktig 10år, ikke mer, ikke mindre??) Joda, jeg er nok enig i at det er en del unødvendige ord der. "Vi garanterer deletilgang i ti år etter endt produksjon" hadde vel vært nok. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 Jeg tipper det er et utsagn som egentlig er ganske riktig, og at det er ment at det for enkelte typer deler er pålagt å levere deler i minst 10 år.. Enkelte andre deler er det nok ikke slike krav til, og de vil heller ikke bli tilbudt så lenge.. Det er ihvertfall min mistanke. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå