Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

ADHD utredning, hvor lang tid?

Coaxial

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er overbevist om at jeg har ADHD, men har enda ikke besøkt fastlege for å få en DPS henvisning. Etter å ha søkt litt rundt på nettet så har jeg funnet mange svar som varierer veldig mye og noen av svarene er ganske gamle, så kanskje prosessen har blitt raskere?

Må jeg regne med at det tar 6+ måneder? Jeg vil jo helst få det avklart i litt god tid før slutten av neste semester, men det er kanskje ikke realistisk? Privat er jo også et alternativ, men jeg vet ingenting om hvor mange timer som ville vært nødvendig og det kan jo fort bli dyrt.

Er det noen her som har vært borti dette nylig som kan fortelle litt om hvor lang tid det tok? Kan tenke meg at hvor i landet du bor også er en faktor. Hvis du benyttet en privat klinikk, hvor mange timer måtte du betale for før det ble avklart? Setter enorm pris på alle hjelpfulle svar, dette er noe jeg har tenkt ganske lenge nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet at det er veldig "lett" og få ADHD og at de diagnoserer det ofte feil. Det tok meg bare 1 time, men hos andre kan det ta lengre. Lurer på om dette har noe med hva legen har sagt i forveien også, mulig det varierer litt? Jeg ble utredet veldig raskt etter jeg spurte legen min. Når dette er sagt, så gikk jeg til legen minst 1 gang i uken, og at gjerne "utredningen" ble forkortet pga samtaler angående dette med legen kan godt hende.

Mye av det de spurte meg om var barndommen min, hvordan skolegangen var, foreldre/familie og hvordan de var (om de hadde ADHD, noen forstyrrelser osvosv) så det er jo noe å tenke på når du evt. skal på time så er du litt mer forberedt og kanskje det tar kortere tid? Ta deg noen kjappe telefoner eller høre med mamsen og papsen.

Noe jeg ville tenkt på om jeg var deg er hva godt diagnosen vil gjøre deg, du blir stemplet for livet. Skjønner godt at du vil avklare det og få hjelp om nødvendig, men ville rådet deg til å gå en tur med deg selv og tenkt en gang til, for det står i papirene dine i alle år fremover mtp. politiattest/militæret osv.

Nå hjalp medisinene og behandlingen jeg fikk veldig godt, men jeg har hatt venner som har blitt pushet til å si "det legen ville høre" og dermed plutselig ble offer for å gå på medisin de egentlig ikke ville, det er fort gjort. 

Medisinene jeg fikk hjalp meg EKSTREMT veldig mye gjennom en vanskelig periode, og håper - om det behøves - at det hjelper deg også. Masse lykke til. :)

Endret av Bad Dog
Lenke til kommentar

Dette varierer svært mye mellom helseforetakene. Både fordi det er ulik tilgjengelighet på diagnostikere, ulik resursutnyttelse, ulik kompetanse, ulik ditt og ulik datt.

Du har fritt behandlingsvalg, ring litt rundt og spør: https://helsenorge.no/velg-behandlingssted/ventetider-for-behandling?bid=103

Når du har bestemt deg, vil fastlegen sende henvisningen til det sted du ønsker.

Lenke til kommentar

Det varierer nok ikke kun mellom helseforetakene heller, men også mellom hver enkelt DPS og ulike behandlere der, samt i hver enkelt sak. Det bunner i at det mangler en fullgod standardisering for hva en ADHD-utredning skal inneholde, samtidig som det er ulikt arbeidspress på behandlere, og at kompleksiteten i hver enkelt sak kan medføre at det tar kortere eller lengre tid avhengig av hvor mye "støy" man ser i symptombildet. ADHD er i stor grad en utelukkelsesdiagnose - dvs. at man kan få de samme symptomene av flere ulike lidelser, slik at man må utelukke at det er andre årsaker til plagene før diagnosen kan stilles.

Vil allikevel si at 1 time for å stille diagnosen høres rimelig lite faglig forsvarlig ut! Da bør behandleren kjenne deg godt fra før og mye av utredningen være gjort på bakgrunn av tidligere forløp. Som minimum mener jeg man bør gjennomføre diagnostisk intervju og anamneseopptak (sykdomshistorikk) som tar 2-3 timer, pluss noe nevropsykologisk testing som også gjerne tar 2-3 timer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...