Trrn13P Skrevet 25. oktober 2017 Del Skrevet 25. oktober 2017 Jeg har en strømforsyning som leverer 12 volt og 3 ampere DC. Jeg har bruk for 12 volt, men bare noen microAmpere. (på en microkontroller) Når strømforsyningen leverer 3 ampere, vil det si at den har mulighet til å tilsammen levere 3ampere eller kommer den til å tvinge 3 ampere inn i hva enn jeg kobler på? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 25. oktober 2017 Del Skrevet 25. oktober 2017 Volt er "vanntrykket", ampere er "mengden vann". Har du en ting som trekker 2A så vil den bruke 2 av de 3A du har tilgjengelig, spenning (volt) og polaritet må være riktig, ampere (strøm) må bare være like eller høyere enn hva du trenger. 1 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 25. oktober 2017 Del Skrevet 25. oktober 2017 en annen forskjell når det kommer til lavspent - spenning er det du kjenner (evt. hopper unna) mens strøm er det som får ledninger til å brenne og strømforsyninger til å knekke sammen (ved kortslutning). Lenke til kommentar
Du veit ikkje ka du snakka om Skrevet 25. oktober 2017 Del Skrevet 25. oktober 2017 Jeg har en strømforsyning som leverer 12 volt og 3 ampere DC. Jeg har bruk for 12 volt, men bare noen microAmpere. (på en microkontroller) Når strømforsyningen leverer 3 ampere, vil det si at den har mulighet til å tilsammen levere 3ampere eller kommer den til å tvinge 3 ampere inn i hva enn jeg kobler på? Det er spenningen og resistansen som avgjør hvor mye strøm som vil gå. Denne sammenhengen vises i Ohms lov: Strøm = Spenning / Resistans. Med andre ord, at den er på 3 Ampere betyr bare at den bare kan levere maksimalt 3 ampere. Lenke til kommentar
Trrn13P Skrevet 26. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2017 Takk skal dere ha Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå