Gå til innhold

Feil i system har ført til at pengene ikke ble trukket, nå ønsker de å trekke pengene. Har de lov?


MPCME

Anbefalte innlegg

Mellom Mars og Juli kjøpte jeg billetter til 6 fotballkamper. Disse kostet 125 pr stykk, og jeg la som regel ut for 1 eller 2 andre, dermed har totalbeløpet jeg har brukt blitt 2250 kroner.

 

Fikk mail nå at det var skjedd en feil, og disse pengene kun ble reservert og tilbakeført iløpet av noen dager/uker etter betalingen. Dermed fikk jeg nå en sjokkregning på 2250 kroner, noe jeg vil slite med å betale da jeg er student og har såvidt nok penger til å klare meg.

 

På grunn av at det var så små beløp om gangen la jeg ikke merke til at pengene var kommet tilbake. Denne feilen lå hos selger, så bør ikke de stilles ansvarlig for noe som helst i det hele tatt? Jeg trodde at alt var betalt, og har ikke tenkt mer over det i det hele tatt.

 

En annen ting jeg reagerer på er at det sto i mailen at de fikset feilen den 28. August, men fikk ikke vite noe før nå 2 mnd senere. Noe de også skrev i mailen er at de skulle trekke dette fra konto den 31. Oktober, det betyr at jeg bare hadde 5 dagers varsel, men de har vist om dette i 2 mnd.

 

Billettene og ordrebekreftelse har jeg også fått. På "Mine bestillinger" på nettsidene til fotballlaget står det "Godkjent bestilling" på alle bestillingene. De har tilbudt meg delbetaling, men bør ikke de være helt/delvis ansvarlig for feilen de har gjort, når jeg i god tro har trodd at billettene var betalt?

Endret av gangangan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var spørsmål om noe lignende i en annen tråd forrige uken. En leverandør av en vare eller tjeneste har 3 år på seg til å oppdage en feil, som f.eks. manglende betaling, eller at de har glemt å sende faktura eller trekke et beløp for noe de har levert. Etter 3 år bortfaller kravet som foreldet.

Lenke til kommentar

Det var spørsmål om noe lignende i en annen tråd forrige uken. En leverandør av en vare eller tjeneste har 3 år på seg til å oppdage en feil, som f.eks. manglende betaling, eller at de har glemt å sende faktura eller trekke et beløp for noe de har levert. Etter 3 år bortfaller kravet som foreldet.

Gjelder det også ved betaling med kort hvor beløpet har blitt reservert, så kommet tilbake på konto noen dager/uker senere?

Lenke til kommentar

 

Det var spørsmål om noe lignende i en annen tråd forrige uken. En leverandør av en vare eller tjeneste har 3 år på seg til å oppdage en feil, som f.eks. manglende betaling, eller at de har glemt å sende faktura eller trekke et beløp for noe de har levert. Etter 3 år bortfaller kravet som foreldet.

Gjelder det også ved betaling med kort hvor beløpet har blitt reservert, så kommet tilbake på konto noen dager/uker senere?

Dette er helt vanlig for alle VISA eller MasterCard transaksjoner. Vi går alle på den smellen der en gang i løpet av livet.

 

Dette er en god grunn til å ha et dedikert kort som du bruker til netthandel og den slags, og ikke det vanlige brukskortet ditt, for da er det lett å misse denne typen ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Bare å betale ja. Lovverket i norge er ofte til fordel for forbruker, men her er det litt absurd. Det gir selskaper en rett til å være rotete langt forbi all sunn fornuft.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet er den alminnelige foreldelsesfristen tre år.

 

Vi har imidlertid en ulovfestet regel om passivitet, som sier at hvis du er passiv med tanke på å få innkrevd ditt tilgodehavende, og denne passiviteten er sterkt klanderverdig, så kan du tape kravet ditt. Slik jeg ser det kan dette være en aktuell situasjon som rammes av denne regelen, men da kanskje særlig de eldste transaksjonene.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet er den alminnelige foreldelsesfristen tre år.

 

Vi har imidlertid en ulovfestet regel om passivitet, som sier at hvis du er passiv med tanke på å få innkrevd ditt tilgodehavende, og denne passiviteten er sterkt klanderverdig, så kan du tape kravet ditt. Slik jeg ser det kan dette være en aktuell situasjon som rammes av denne regelen, men da kanskje særlig de eldste transaksjonene.

Hei jeg har en tenkt problemstilling som er litt i samme gate som TS sin sak. Jeg er som nicket sier faktisk sportsidiot og er mye på store idrettsarrangmenter både i inn og utland. Og på en god del av dem står det at billetten refunderes ikke hvis arrangementet avlyses.

 

Det jeg da lurer på, hvis jeg har kjøpt billett til et slikt arrangement og dette avlyses, og så kommer arrangøren i etterkant å sier at grunnet feil så ble ikke beløpet trukket fra kontoen min alikevel. Og nå vil de ha pengene, men vil jeg da ha noen mulighet til å nekte siden arrangementet faktisk er blitt avlyst?

 

Altså dette er ikke noe som har skjedd meg, men det kan jo være tenkelig at slikt skjer.

Lenke til kommentar

Mellom Mars og Juli kjøpte jeg billetter til 6 fotballkamper. Disse kostet 125 pr stykk, og jeg la som regel ut for 1 eller 2 andre, dermed har totalbeløpet jeg har brukt blitt 2250 kroner.

 

Fikk mail nå at det var skjedd en feil, og disse pengene kun ble reservert og tilbakeført iløpet av noen dager/uker etter betalingen. Dermed fikk jeg nå en sjokkregning på 2250 kroner, noe jeg vil slite med å betale da jeg er student og har såvidt nok penger til å klare meg.

 

På grunn av at det var så små beløp om gangen la jeg ikke merke til at pengene var kommet tilbake. Denne feilen lå hos selger, så bør ikke de stilles ansvarlig for noe som helst i det hele tatt? Jeg trodde at alt var betalt, og har ikke tenkt mer over det i det hele tatt.

 

En annen ting jeg reagerer på er at det sto i mailen at de fikset feilen den 28. August, men fikk ikke vite noe før nå 2 mnd senere. Noe de også skrev i mailen er at de skulle trekke dette fra konto den 31. Oktober, det betyr at jeg bare hadde 5 dagers varsel, men de har vist om dette i 2 mnd.

 

Billettene og ordrebekreftelse har jeg også fått. På "Mine bestillinger" på nettsidene til fotballlaget står det "Godkjent bestilling" på alle bestillingene. De har tilbudt meg delbetaling, men bør ikke de være helt/delvis ansvarlig for feilen de har gjort, når jeg i god tro har trodd at billettene var betalt?

Leveregel #1 for studenter er rimelig enkel: Ha full kontroll på økonomien fra dag #1 fordi du alltid har mer utgifter enn inntekter

Lenke til kommentar

 

Mellom Mars og Juli kjøpte jeg billetter til 6 fotballkamper. Disse kostet 125 pr stykk, og jeg la som regel ut for 1 eller 2 andre, dermed har totalbeløpet jeg har brukt blitt 2250 kroner.

 

Fikk mail nå at det var skjedd en feil, og disse pengene kun ble reservert og tilbakeført iløpet av noen dager/uker etter betalingen. Dermed fikk jeg nå en sjokkregning på 2250 kroner, noe jeg vil slite med å betale da jeg er student og har såvidt nok penger til å klare meg.

 

På grunn av at det var så små beløp om gangen la jeg ikke merke til at pengene var kommet tilbake. Denne feilen lå hos selger, så bør ikke de stilles ansvarlig for noe som helst i det hele tatt? Jeg trodde at alt var betalt, og har ikke tenkt mer over det i det hele tatt.

 

En annen ting jeg reagerer på er at det sto i mailen at de fikset feilen den 28. August, men fikk ikke vite noe før nå 2 mnd senere. Noe de også skrev i mailen er at de skulle trekke dette fra konto den 31. Oktober, det betyr at jeg bare hadde 5 dagers varsel, men de har vist om dette i 2 mnd.

 

Billettene og ordrebekreftelse har jeg også fått. På "Mine bestillinger" på nettsidene til fotballlaget står det "Godkjent bestilling" på alle bestillingene. De har tilbudt meg delbetaling, men bør ikke de være helt/delvis ansvarlig for feilen de har gjort, når jeg i god tro har trodd at billettene var betalt?

Leveregel #1 for studenter er rimelig enkel: Ha full kontroll på økonomien fra dag #1 fordi du alltid har mer utgifter enn inntekter

 

Hadde nok lagt merke til det nå. Var ikke student da, og hadde mye bedre råd enn jeg har nå :p Hadde de informert meg om dette når de fikset det for 2 mnd siden, så hadde det vært mye enklere. Synes det er rart at de ventet så lenge med å informere om det.

 

Har innsett at jeg må nok bare betale ja. Har sendt mail til forbrukerrådet, men når jeg leser det dere skriver tror jeg nok at det ikke blir mye til hjelp. Fått tilbud om delbetaling da, så går ikke konkurs med det første iallefall :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...