Gå til innhold

Overta gård - finansieringsutfordring

pgsp

Anbefalte innlegg

Hei
Jeg kommer til å overta en gård. Gården har ikke vært i drift på mange år og krever store investeringer for å settes i drift. Selve boligen på gården er i god stand, i motsetning til de andre bygningene.
Jeg har fra før en gjeldfri bolig verdt 3M, og et aksjeselskap med 1,2M i kapital. Selskapet har hatt lite med oppdrag de siste årene slik at jeg har hatt lite med lønn og selskapet har 450.000 i fremførbart underskudd.
Jeg mangler 700.000 for å overta gården. Pga min lave lønn får jeg ikke lån. Min datter ønsker å overta boligen vi nå bor i når hun blir voksen. Jeg ønsker derfor ikke å selge den, men leie den ut.

Hvordan kan jeg best utnytte de 1,2M + 0,45M i fremførbart underskudd som ligger i selskapet til å dekke gårdskjøp og kjøpe et minimum av maskiner?

En tanke er at AS'et kjøper boligen vi nå bor i for takst (3M), kjøpekontrakten tinglyses som et dokument, men selve eiendommen tinglyses ikke (utløser tinglysningsgebyr, men ikke dokumentavgift). Dermed kan AS utbetale 0,7M til meg privat uten at det utløser skatt, samt at ASet får 2,3M i gjeld til meg privat. AS bytter noen punkterte vinduer i boligen og leier den ut. Leieinntektene (antatt 12.000/mnd) føres mot det fremførbare underskuddet.
ASet starter så Gårdsdrift AS sammen med en nabo. Gårdsdrift AS får 0,4M i startkapital fra hver av eierne og må bli forhåndsregistrert i mva-registeret. Deretter kjøper Gårdsdrift AS maskiner til gårdene, og får inntektene av gårdsdriften. Jeg og nabo (nabos ENK og mitt AS) fakturerer Gårdsdrift tilsvarende det hver gård genererer av overskudd. Antatt at Gårdsdrift AS får et lite overskudd, har jeg noen fordeler av å eie 50% av Gårdsdrift igjennom mitt AS m.t.p å utnytte det fremførbare underskuddet? Eller ville det vært bedre å eie det privat?

Vil denne fremgangsmåten fungere? Hvis f.eks leieinntekter av bolig i AS regnes som kapitalinntekt, ikke driftsinntekt kan det ikke utnytte det fremførbare underskuddet. Hvis overskudd i datterselskap ikke kan utnytte fremførbart underskudd i morselskap, har kanskje heller ikke den organiseringen noe for seg?

Når/hvis fremførbart underskudd er brukt opp, kan AS selge boligen til meg eller min datter. Risikerer man gjennomskjæring på dette?
Bør en oppussing/påbygg av boligen gjøres mens den er i selskapets eie, eller vente til den er tilbake på privat hånd?

En bieffekt av det hele er at hvis vi en gang i fremtiden ikke ønsker å beholde boligen likevel, vil skatten ved salg beregnes av verdistigningen fra 3M, ikke verdistigningen fra 1,6M (min inngangsverdi).

Er denne tanken helt på jordet?

Er noen som har andre forslag til hvordan penger i AS kan gjøre nytten for seg i gårdskjøp og drift uten å forsvinne på veien?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...