Gå til innhold

Kan dere anbefale et fint kamera til nordlys og landskap? Håper på god hjelp


Anbefalte innlegg

Jeg har en snikende mistanke om at du bare får justere ISO i hele trinn (200 - 400 - 800 - 1600 etc.) på ditt kamera og ikke 1/3 trinn (200 - 250 - 320 - 400 - 500 - 640 - 800 - 1000 - 1250 - 1600 etc.).

 

Om du har brukt manuell fokus virker bildene i alle fall ikke å være i fokus. Både huset og selve landskapet er ute av fokus på de to første bildene. 

 

Bruker du liveview? I så fall kan du sannsynligvis forstørre bildet, og bruke det forstørrede bildet til å fokusere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det tror jeg egentlig ikke.

 

Feilen ligger i at bildene ikke er i fokus. Dernest er det en "feil" at du har brukt for lang lukkertid. Jeg setter dette i anførselstegn fordi det fint går an å ha drømmeaktig nordlys, det er jo en smakssak. Det er ikke nødvendigvis noe du får kontrollert heller, uten å bruke for høy ISO, og med f/3.5 som største blender.

 

Men, om du brukte ISO1600 på disse bildene kan det hende at det ville være lurt å bruke ISO3200 for å få en kortere lukkertid. Men hovedproblemet er som sagt at bildene du har vist oss ikke er i fokus.

 

At du ikke kan bruke ISO1250 er i det store bildet ikke spesielt viktig.

Lenke til kommentar

På mitt kamera får jeg ikke brukt ISO mellom 800 og 1600. Den går rett fra 800 til 1600.

Det er vanligvis en meny-innstilling som sier at ISO skal gå i hele, halve eller 1/3 trinn.

 

Men det er ikke problemet med bildene - de er ikke i fokus. Bør heller ikke bruke altfor lang lukkertid, og naturligvis stativ.

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som gjelder for å få bra nordlysbilder er:

 

- Dedikert lyssterkt objektiv med avstandsskala, i starten så er det å prøve seg frem til man finner bra fokus. Da legger men på minnet hvor på avstandsskalaen man var og bruker det hver gang deretter.

- Ikke for lang lukketid, under 10 sekunder. Men gjerne enda kortere. Rundt 5 sekunder bruker jeg å ligge.

- Bruk heller litt høyere ISO enn for lav ISO. Da blir bildene veldig mørke slik de som er vist her. Men det er her et lyssterkt objektiv kommer inn slik at man ikke trenger like høy ISO. Jeg bruker objektiv med f/2,0 for nordlysbilder.

Lenke til kommentar

Du vrir på fokusringen... :rofl:

 

Du bruker Live-view, zoomer inn på området (i live view) du vil fokusere på. Så vrir du ringen til det du vil fokusere på er i fokus.

Eller fokusere manuellt når det er dagslys og ta testbilder for å finne ut hvor man setter manuell fokus for å få best dybdeskarphet i hele bildet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...