Gå til innhold

Staten får kritikk etter «hurtigrute»-anbudet: – Kunne laget et utstillingsvindu for maritime innovasjoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje de som har formulert anbudet har lest og forstått dette ?

 

http://www.geoforskning.no/nyheter/klima-og-co2/1308-et-lite-co2-eksperiment

 

Her er siste linje i konklusjonen i artikkelen du linker til:

"Det er derfor ingen tvil om at CO2 er en drivhusgass som vil varme kloden. Spørsmålet er da: hvor mye?"

Betyr dette at man ikke trenger å gjøre noe med utslippene fra båtene?

Når det ligger 2-3 cruiseskip i Geiranger er luftkvaliteten så dårlig at jeg kjenner folk i småbåt som skulle overnatte innerst i fjorden, men som ikke ville sove i den dårlige lufta og dermed har kjørt utover og lagt seg til et annet sted for å sove.

Problemet er både lokalt og globalt og da er det trist at man ikke tar i bruk ny teknologi som kan være med på å redusere disse problemene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Kanskje de som har formulert anbudet har lest og forstått dette ?

 

http://www.geoforskning.no/nyheter/klima-og-co2/1308-et-lite-co2-eksperiment

 

Når det ligger 2-3 cruiseskip i Geiranger er luftkvaliteten så dårlig at jeg kjenner folk i småbåt som skulle overnatte innerst i fjorden, men som ikke ville sove i den dårlige lufta og dermed har kjørt utover og lagt seg til et annet sted for å sove.

Det er da ikke et problem som er forårsaket av CO2? Det er mer et problem basert på andre komponenter i ekshausten.

.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det han mener er at selv om en klimafornekter greier å lukke øynene hardt nok for CO2-utslipp, så er fortsatt NOx etc et høyst reelt problem med diesel.

 

Ja.

Og derfor burde det som et minimum være LNG som er kravet, helst en enda mer miljøvennlig løsning om mulig.

LNG gir lite lokale utslipp.

Fjordline bruker det på sine båter allerede, så selv marin diesel burde være mulig å unngå. Tror det er vanskelig å unngå CO2 helt for disse store båtene, men å redusere annen forurensing er enkelt.

Lenke til kommentar

Krav til utslippsfri kjøring inne i fjorder høres fornuftig ut. Sammen med omlegging av ruta til lavere hastighet på disse strekningene.

 

Hybridisering er miljøtiltaket som er enklest å få til på skip med dieselelektrisk fremdriftsmaskineri. Å bytte til gass er omfattende, såpass omfattende at det vanskelig svarer seg for eksisterende skip. Da står vel hurtigruten igjen med 3-4 skip av eksisterende flåte som egner seg, pluss evt. de nye som skal bygges.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...