Martin Braathen Røise Skrevet 25. oktober 2017 Del Skrevet 25. oktober 2017 Kolapsen har fått navnet «Black Friday» i Evry. Dette er forklaringen på mageplasket som rammet millioner av kunder (Ekstra) Lenke til kommentar
Per Buer Skrevet 25. oktober 2017 Del Skrevet 25. oktober 2017 Wow. Stormaskinene har nå mistet det som har vært det store salgsargumentet deres - løsningen skal aldri kunne gå ned. At det faktisk er feilsituasjoner som gjør at de ikke er i stand til å feile over til sekundærløsningen er jo vanskelig å forsvare. Jeg ville jo tro at hvis "master" blir utilgjengelig så skal slavesystemet kunne plukke opp der master slapp - men så enkelt var det jo åpenbart ikke. Dette kan jo ikke være noe annet enn spikeren i kista for stormaskinene. Det er åpenbart helt fundamentale feil i arkitekturen hvor IBM har lent seg altfor tungt på den høye kvaliteten på hver enkelt maskin. I X86 og tilsvarende arkitekturer så kan du ikke ta utgangspunkt i at master faktisk greier å gjøre en kontrollert "handover" til slaven. Jeg antar at systemet replikerer synkront til slaven. Jeg har sett tilsvarende feil i high-end lagringsystemer - men her var det alltid mulig å løsrive slaven og tvinge den opp som master. At dette ikke var mulig her høres jo rart ut. 2 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 25. oktober 2017 Del Skrevet 25. oktober 2017 Wow. Stormaskinene har nå mistet det som har vært det store salgsargumentet deres - løsningen skal aldri kunne gå ned. Jeg tipper det er snakk om brukerfeil, i dette tilfellet er vel "brukeren" Evry. IBM's stormaskiner er bunnsolide hos alle andre, det er kun Evry sine som stadig går ned for telling. Lenke til kommentar
Per Buer Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 Wow. Stormaskinene har nå mistet det som har vært det store salgsargumentet deres - løsningen skal aldri kunne gå ned. Jeg tipper det er snakk om brukerfeil, i dette tilfellet er vel "brukeren" Evry. IBM's stormaskiner er bunnsolide hos alle andre, det er kun Evry sine som stadig går ned for telling. Hvis det stemmer er jo hele historien bare oppspinn fra ende til annen. At konserndirektøren regelrett juger om hva som skjedde når millioner av brukere ble rammet er jo et pokerspill på ekstremt høyt nivå. Jeg synes ikke det høres veldig sannsynlig ut. Men det hadde altså spennende å høres om hva grunnen er til at de ikke greide å gjøre slave-systemet om til master. Sånn i litt mer detailj, altså. 2 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 (endret) Hvis det stemmer er jo hele historien bare oppspinn fra ende til annen. Hvorvidt konserndirektøren skrøner eller ikke, vet ikke jeg. Senteret på Fet er jo relativt nytt. Jeg antar man har flyttet en del maskiner, samt kjøpt noen Z-serie maskiner? Jeg vet at Evry har hatt noen stormaskiner som har vært oppe i omtrent flere tiår uten problemer, men plutselig nå så har de altså stadig hatt problemer med stormaskinene sine, noe som virker pussig. Det er jo liten tvil om at IBMs stormaskiner er skuddsikre, det er jo derfor folk betaler titalls millioner for én maskin. I følge nyhetene har jo Evry siden de åpnet senteret på Fet hatt flere problemer med sine stormaskiner. Ofte hevdes det diverse hardware-feil, systemer som ikke faller tilbake slik de skal osv. noe som er pussig ettersom disse maskinene har innebygget redundans på nesten alle systemer innad i hver maskin. Det skal i utgangspunktet være nesten umulig å få de til å gå ned for telling totalt. Når maskinene fungerer for alle andre, men ikke Evry, så er det jo naturlig å tro at det er Evry som er problemet, ikke maskinene. Endret 26. oktober 2017 av adeneo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå