Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Legge inn jording der det ikke var jordete stikkontakter

Anbefalte innlegg

Jeg har forstått at i "gamle dager" var det ikke et krav om jordede kontakter over alt (kun der det var vått som på kjøkken og bad) mens i nybygg så bruker man alltid jordete stikkontakter uansett rom?

Jeg bor dessverre ikke i et nybygg og ser at jeg går tom for kontakter i stua samt at det er koblet til en del datautstyr der og i brukerveiledningene antydes det på det sterkeste at man skal bruke en jordet kontakt. Så jeg tenkte å bestille en elektriker for å legge opp flere kontakter i stua samt få jord på alle mens vedkommende allerede er i gang. Er dette en krevende jobb, eller er det bare snakk om å trekke en jordet ledning gjennom ledningsrøret over til sikringsboksen, skifte ut stikkontaktene og koble de til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk ikke pålegg om å trekke jord etter tilsyn fra EL-tilsynet men å bytte ut stikkkontaktene slik at det var samsvar mellom manglende jording i veggen og i kontakten. 

Ikke når det er i samme rom. Dette gjelder en stue der kun en kurs manglet jord på enkelte kontakter.

Nå viste det seg i mitt tilfelle at det var jordledningen som hadde vært dårlig festet og løsnet som var årsaken, så når en fikk på plass denne ordnet resten seg. Så slapp billig unna.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...