Redaksjonen. Skrevet 24. oktober 2017 Del Skrevet 24. oktober 2017 Kan vise hvor langt produsentene har kommet med selvkjørende biler, ifølge rapport.Tesla foran Volvo på aktiv sikkerhet Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 25. oktober 2017 Del Skrevet 25. oktober 2017 Hvilken relevans har dette for oss i Europa? Bilene er ikke likt utstyrt fra kontinent til kontinent. Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 25. oktober 2017 Del Skrevet 25. oktober 2017 Tesla har de dyreste bilene, derfor har de også mest utstyr som standard. Ellers er det Audi som er kommet lengst med selvkjørende biler, og nye Audi A8 er eneste bil på markedet som tilbyr selvkjøring på nivå 3. De andre bilprodusentene er fortsatt på nivå 2. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. oktober 2017 Del Skrevet 25. oktober 2017 Tesla har de dyreste bilene, derfor har de også mest utstyr som standard. Ellers er det Audi som er kommet lengst med selvkjørende biler, og nye Audi A8 er eneste bil på markedet som tilbyr selvkjøring på nivå 3. De andre bilprodusentene er fortsatt på nivå 2. Ehm, javel. Hvilke deler av veinettet kan en ta øynene av på A8'en mener du? er du sikker på at du vet definisjonen av nivåene? 2 Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 25. oktober 2017 Del Skrevet 25. oktober 2017 Ser ut til at det er nivå 3 med visse begrensninger: The new A8 is the first production automobile to have been developed specially for Level 3 automated driving. The Audi AI traffic jam pilot takes charge of driving in slow-moving traffic at up to 60 km/h (37.3 mph) on freeways and highways where a physical barrier separates the two carriageways. https://www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/the-new-audi-a8-future-of-the-luxury-class-9124 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 25. oktober 2017 Del Skrevet 25. oktober 2017 Ehm, javel. Hvilke deler av veinettet kan en ta øynene av på A8'en mener du? er du sikker på at du vet definisjonen av nivåene? Med tanke på at Audi har vært veldig klare på at de oppnår nivå 3 etter retningslinjene satt av SAE tviler jeg sterkt på at de ikke faktisk dekker kravet, men at det er forskjellig fra meningmanns oppfattelse av hva nivå 3 er ser jeg ikke bort i fra. For øvrig er svaret hva del av veinettet du kan ta øynene av veien: "For now, Traffic Jam Pilot only engages if the system can meet a checklist of parameters. It has to to be on a limited-access divided highway; it needs to have a vehicle directly in front and a line of slow-moving vehicles in adjacent lanes; and the system needs to be able to make out lane markings and the edge of the roadway (with a barrier or guardrails, for instance)." Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. oktober 2017 Del Skrevet 25. oktober 2017 (endret) Ehm, javel. Hvilke deler av veinettet kan en ta øynene av på A8'en mener du? er du sikker på at du vet definisjonen av nivåene? Med tanke på at Audi har vært veldig klare på at de oppnår nivå 3 etter retningslinjene satt av SAE tviler jeg sterkt på at de ikke faktisk dekker kravet, men at det er forskjellig fra meningmanns oppfattelse av hva nivå 3 er ser jeg ikke bort i fra. For øvrig er svaret hva del av veinettet du kan ta øynene av veien: "For now, Traffic Jam Pilot only engages if the system can meet a checklist of parameters. It has to to be on a limited-access divided highway; it needs to have a vehicle directly in front and a line of slow-moving vehicles in adjacent lanes; and the system needs to be able to make out lane markings and the edge of the roadway (with a barrier or guardrails, for instance)." Men, det står ingen ting om at de kan ta øynene av veien? Og om den må møte alle disse tingene, så skal det jo ikke mye til før det detter vekk og en må ta over. Virker usannsynlig. Nivåene er godt forklart. Har forøvrig lest litt nå og de påstår at de kan gjøre dette, vill dog gjerne se at noen faktisk får brukt det her eller noen plass forsåvidt. Aldri sett dette før så det virker noe rart. Under Level 3 conventions, the driver can take his or her focus away from the road, but only to use entertainment or productivity features that are fully integrated with the vehicle’s interface. Åpenbart at dette ikke er level 3. Det er eyes off. Endret 25. oktober 2017 av Salvesen. 2 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 25. oktober 2017 Del Skrevet 25. oktober 2017 (...) Noe av problemet er lovverk, i artikkelen som du nå fant står det jo at i Tyskland og USA må man være sertifisert for å ha lov til å bruke nivå 3 funksjoner i trafikken. Regner med at de fleste andre land ikke er mye bedre stilt når det kommer til dette. Ikke mye poeng for en bilprodusent å lage produksjonsbiler med funksjonalitet som er ulovlig å bruke. for andre som lurer er quote fra meg (og jeg går ut i fra også Salvesen.) fra denne linken: https://blog.caranddriver.com/traffic-jamming-in-the-2019-audi-a8-we-let-automated-driving-tech-take-the-wheel/ Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. oktober 2017 Del Skrevet 25. oktober 2017 (...) Noe av problemet er lovverk, i artikkelen som du nå fant står det jo at i Tyskland og USA må man være sertifisert for å ha lov til å bruke nivå 3 funksjoner i trafikken. Regner med at de fleste andre land ikke er mye bedre stilt når det kommer til dette. Ikke mye poeng for en bilprodusent å lage produksjonsbiler med funksjonalitet som er ulovlig å bruke. for andre som lurer er quote fra meg (og jeg går ut i fra også Salvesen.) fra denne linken: https://blog.caranddriver.com/traffic-jamming-in-the-2019-audi-a8-we-let-automated-driving-tech-take-the-wheel/ Problemet er vell heller at audi mener de er på nivå 3 for en kan ta i bruk systemene i bilen, derfor er en "eyes off". Men i realiteten er en ikke det. De stiller i tillegg latterlige krav for at dette skal fungere, det er åpenbart at de prøver å være "først" på noe veldig snevert. 1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 25. oktober 2017 Del Skrevet 25. oktober 2017 Problemet er vell heller at audi mener de er på nivå 3 for en kan ta i bruk systemene i bilen, derfor er en "eyes off". Men i realiteten er en ikke det. De stiller i tillegg latterlige krav for at dette skal fungere, det er åpenbart at de prøver å være "først" på noe veldig snevert. Jeg ser ikke hvorfor dette ikke skal være nivå 3 slik spesifisert av SAE, at det ikke er hva folk forventet av nivå 3 forstår jeg da. At det har veldig snevert bruksfelt er det vel heller ikke noen tvil om, systemet heter jo tross alt Traffic Jam Pilot og leverer ikke mer enn det. Høres mest ut som du er skuffet over hva nivå 3 viser seg å være i praksis, spoiler alert men første nivå 4 vil skuffe like mye Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. oktober 2017 Del Skrevet 25. oktober 2017 Problemet er vell heller at audi mener de er på nivå 3 for en kan ta i bruk systemene i bilen, derfor er en "eyes off". Men i realiteten er en ikke det. De stiller i tillegg latterlige krav for at dette skal fungere, det er åpenbart at de prøver å være "først" på noe veldig snevert. Jeg ser ikke hvorfor dette ikke skal være nivå 3 slik spesifisert av SAE, at det ikke er hva folk forventet av nivå 3 forstår jeg da. At det har veldig snevert bruksfelt er det vel heller ikke noen tvil om, systemet heter jo tross alt Traffic Jam Pilot og leverer ikke mer enn det. Høres mest ut som du er skuffet over hva nivå 3 viser seg å være i praksis, spoiler alert men første nivå 4 vil skuffe like mye Poenget er vell at nivå 3 er øynene av bilens systemer, men dette kan en altså ikke med audi sitt og jeg vill derfor si det bare er en gimmik at de er på nivå 3. Nei jeg er ikke skuffet, for det er ikke nivå 3 2 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 25. oktober 2017 Del Skrevet 25. oktober 2017 Level 3 – Conditional Automation: The driving mode-specific performance by an Automated Driving System of all aspects of the dynamic driving task with the expectation that the human driver will respond appropriately to a request to intervene fra https://www.sae.org/news/3544/ se https://www.sae.org/misc/pdfs/automated_driving.pdf for mer utfyllende beskrivelse Ja det betyr at det er bilen som er ansvarlig for å registrere det som skjer rundt den, du tolker det som øynene vekk fra bilens systemer men jeg vil si at øynene vekk fra vegen er langt bedre oversetting. For på nivå 3 etter SAE sin definisjon(som Audi bruker) skal fortsatt en bruker være backup/fallback hvis bilen oppdager at kjøresituasjonen er for krevende, dette krever blant annet at bruker sitter i førersetet og er våken. 1 Lenke til kommentar
romulus78 Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 Ehm, javel. Hvilke deler av veinettet kan en ta øynene av på A8'en mener du? er du sikker på at du vet definisjonen av nivåene? Med tanke på at Audi har vært veldig klare på at de oppnår nivå 3 etter retningslinjene satt av SAE tviler jeg sterkt på at de ikke faktisk dekker kravet, men at det er forskjellig fra meningmanns oppfattelse av hva nivå 3 er ser jeg ikke bort i fra. For øvrig er svaret hva del av veinettet du kan ta øynene av veien: "For now, Traffic Jam Pilot only engages if the system can meet a checklist of parameters. It has to to be on a limited-access divided highway; it needs to have a vehicle directly in front and a line of slow-moving vehicles in adjacent lanes; and the system needs to be able to make out lane markings and the edge of the roadway (with a barrier or guardrails, for instance)." Dette er jo ikke opp på det nivå Tesla sin autopilot har hatt i et par år, men nærmer seg i hvertfall Og da snakker jeg om noen år gamle biler fra Tesla, denne vinteren skal jo Tesla kjøre "coast-to-coast" i USA (LA-New York tror jeg det var) uten menneskelig medvirkning....inklusive supercharging. 2 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 (endret) Dette er jo ikke opp på det nivå Tesla sin autopilot har hatt i et par år, men nærmer seg i hvertfall Og da snakker jeg om noen år gamle biler fra Tesla, denne vinteren skal jo Tesla kjøre "coast-to-coast" i USA (LA-New York tror jeg det var) uten menneskelig medvirkning....inklusive supercharging. Det er mange muligheter til det, først og fremst bruker tesla SAE sine nivå? Hvis de gjør det kan vi gå videre til å spørre om de stoler nok på egen sensorteknologi til å definere som nivå3? Og mange andre spørsmål som kan forklare hvorfor de har valgt å selv definere seg på nivå 2. Den store forskjellen mellom nivå 2 og 3 går jo på om man stoler på teknologien nok til å tillate brukeren og ikke ha øya på veien, forskjellen mellom nivå 2 og 3 går for det meste på kvaliteten på data fra sensorer, alt annet vil nok være veldig likt på en nivå 2 og nivå 3 bil. Når man går opp til nivå 3 tar jo bilprodusenten på seg noe skyld for ulykker når man er i den modus, å holde seg på nivå 2 er en fin måte å legge all skyld over på bruker. I slik måte er hoppet fra nivå 2 til nivå 3 nesten like mye politisk som teknisk. Endret 26. oktober 2017 av Civilix Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 Level 3 – Conditional Automation: The driving mode-specific performance by an Automated Driving System of all aspects of the dynamic driving task with the expectation that the human driver will respond appropriately to a request to intervene fra https://www.sae.org/news/3544/ se https://www.sae.org/misc/pdfs/automated_driving.pdf for mer utfyllende beskrivelse Ja det betyr at det er bilen som er ansvarlig for å registrere det som skjer rundt den, du tolker det som øynene vekk fra bilens systemer men jeg vil si at øynene vekk fra vegen er langt bedre oversetting. For på nivå 3 etter SAE sin definisjon(som Audi bruker) skal fortsatt en bruker være backup/fallback hvis bilen oppdager at kjøresituasjonen er for krevende, dette krever blant annet at bruker sitter i førersetet og er våken. Det er bare det at det er litt dust å si det er level 3, om det kun er det i en snever liten situasjon, den gamle bilen til foreldra mine var level 3 når den var parkert. AtW 2 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 Det er bare det at det er litt dust å si det er level 3, om det kun er det i en snever liten situasjon, den gamle bilen til foreldra mine var level 3 når den var parkert. AtW Som jeg har nevnt et par ganger her i tråden er jeg helt enig i at det sannsynligvis ikke stemmer overens med hva enkeltpersoner hadde håpet av nivå 3. Må når Audi påstår at den er nivå 3 etter SAE sin definisjon må vi jobbe med den definisjonen og ikke hva andre mener er nivå 3. Hvis vi skulle krevd automasjon under alle forhold vil vi nok aldri se noen nivå 3 eller 4 i Norge, og det er jo litt kjipt også. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 Det er bare det at det er litt dust å si det er level 3, om det kun er det i en snever liten situasjon, den gamle bilen til foreldra mine var level 3 når den var parkert. AtW Som jeg har nevnt et par ganger her i tråden er jeg helt enig i at det sannsynligvis ikke stemmer overens med hva enkeltpersoner hadde håpet av nivå 3. Må når Audi påstår at den er nivå 3 etter SAE sin definisjon må vi jobbe med den definisjonen og ikke hva andre mener er nivå 3. Hvis vi skulle krevd automasjon under alle forhold vil vi nok aldri se noen nivå 3 eller 4 i Norge, og det er jo litt kjipt også. Det er vel ikke nivå 3 etter SAE sin definisjon heller, det er nivå 3 etter definisjonen i et lite subsett med ganske lite relevante situasjoner, det er det som er kritikken. AtW 1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 (endret) Det er vel ikke nivå 3 etter SAE sin definisjon heller, det er nivå 3 etter definisjonen i et lite subsett med ganske lite relevante situasjoner, det er det som er kritikken. AtW Dette er nyheter for meg, nøyaktig hva del av SAE sin definisjon er det Audi bryter? Endret 26. oktober 2017 av Civilix Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 (endret) Det er vel ikke nivå 3 etter SAE sin definisjon heller, det er nivå 3 etter definisjonen i et lite subsett med ganske lite relevante situasjoner, det er det som er kritikken. AtW Dette er nyheter for meg, nøyaktig hva del av SAE sin definisjon er det Audi bryter? "the driving mode-specific performance by an automated driving system of all aspects of the dynamic driving task with the expectation that the human driver will respond appropriately to a request to intervene" for en relevant mengde situasjoner. At du er nivå 3 på en liten ting og 1, 2 eller 0 på resten kvalifiserer ikke til å kalles nivå 3 i mine øyne. AtW Endret 26. oktober 2017 av ATWindsor Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 "for en relevant mengde situasjoner" er noe du legger til, SAE sier bare "driving mode-specific performance" som vil si at det holder at den klarer det i bare en utvalgt situasjon. Du står selvfølgelig fritt til å bruke din egen definisjon og si at det ikke er nivå 3 etter din definisjon, men Audi sier heller ikke at de er nivå 3 etter din definisjon. De sier bare at de er definert som nivå 3 etter SAE sin definisjon, noe du sa var feil i forrige post. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå