Masimo Skrevet 24. oktober 2017 Del Skrevet 24. oktober 2017 Hei Søker litt tips til bedre trådløs løsning i hjemmet. Har i utgangspunktet en Canal Digital 60 mbit forbinnelse, så selve hastigheten er der ikke noe å si på, Tipper at problemet ligger i routeren. Utstyret jeg har er en Asus RT-AC66U, tror ikke i utgangspunktet at det er noen dårlig router, men er måske noen år gammel nå? I tillegg har jeg en Netgear WN3000, som står i "tv rommet i garasjen", denne tror jeg rett å slett er elendig, mest pga at det jeg har tilsluttet den er der jeg har det største problemet. Godt så, problemet er at signalet er ELENDIGT for å si det mildt. Huset jeg har er 150m2 i 2 etg. Routeren står i 1 etg, ca midt i huset. Men allerede når jeg kommer opp i 2 etg begynner jeg å slite med både signal - styrke og kvalitet. Men som sagt det største problemet er i garasjen, der hvor jeg har en WN3000. Der står en PS4 som jeg både har koblet med kabel og trådløst til WN3000, men jeg kan så vidt streame en enkel tv serie, og ennå verre hvis jeg skal streame ting fra PC, som står i huset ut til PS4 i garasjen via PLEX jeg må helt ned i 480p for å klare det. Når jeg kobler PS4 trådløst til routeren i huset (ca 10M unna) er det også ganske dårlig kvalitet både streaming fra PC og NETT. Det skal sies at det er selvfølgelig ikke muligt å ha kablet forbinnelse frem til routeren i huset. (Skjønner dette ikke har noe med min internett forbinnelse, men det trådløse nettverket) Så hva kunne være forslag til forbedringer her? Skifte ut routere eller, ønsker selvfølgelig ikke bare å kaste ut penge efter problemerne, men dette begynner å bli ganske så irreterrende. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 24. oktober 2017 Del Skrevet 24. oktober 2017 Har du oppdatert ruteren din? Hvor gammelt er huset? Jeg bor i et hus av ca. samme størrelse som deg som er bygget på 50-tallet og jeg merket at det beste jeg kunne gjøre da jeg hadde en trådløs ruter (N66 og deretter AC3200) var å få denne så høyt som mulig. Det jeg gjorde var å plassere denne oppe på loftet. I tillegg har huset, som de fleste andre hus fra denne tiden, en teglestenpipe midt i huset, så jeg valgte å plassere ruteren slik at den var over de områdene hvor det var fleste/mest prekære enheter. Plasseringen gjorde også at signalene til garasjen, som har ca samme avstand som din, også ble mye bedre og da fungerte også repeateren mye bedre. Et alternativ er å gå til mesh. Kjører selv nå Lyra, mest pga. å komme rundt pipa, og det fungerer ypperlig! Lenke til kommentar
Masimo Skrevet 24. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2017 Har du oppdatert ruteren din? Hvor gammelt er huset? Jeg bor i et hus av ca. samme størrelse som deg som er bygget på 50-tallet og jeg merket at det beste jeg kunne gjøre da jeg hadde en trådløs ruter (N66 og deretter AC3200) var å få denne så høyt som mulig. Det jeg gjorde var å plassere denne oppe på loftet. I tillegg har huset, som de fleste andre hus fra denne tiden, en teglestenpipe midt i huset, så jeg valgte å plassere ruteren slik at den var over de områdene hvor det var fleste/mest prekære enheter. Plasseringen gjorde også at signalene til garasjen, som har ca samme avstand som din, også ble mye bedre og da fungerte også repeateren mye bedre. Et alternativ er å gå til mesh. Kjører selv nå Lyra, mest pga. å komme rundt pipa, og det fungerer ypperlig! Tak for svar ExcaliBur. Huset er ca 1,5 år gammelt så det forholdvis nytt. Jeg har nett uttak også i 2 etg, og da jeg gjorde det fikk jeg slett ikke nok signal ute i garasjen til at noe kunne fange, så derfor satte jeg den ned igjen. I tillegg har jeg prøvd å opdatere routeren til sist nye drivere, i tillegg har jeg kjørt en WIFI problem løser i forhold til andre nettverk i nabolaget, men er kun meg og 1 annen i nærheden. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 24. oktober 2017 Del Skrevet 24. oktober 2017 Vet at i GUI-oppsettet til ASUS rutere så har man under WLAN -> Professional en slider som man kan justere sendestyrke med. Så lenge du og den andre ikke kjører på samme kanaler så skal ikke naboen forstyrre noe nevneverdig. Vet ikke hva du har i mellom etasjene, men nye hus har vel ganske mye isolasjon som muligens kan forstyrre? Men jeg ville tro at en AC66 skulle klare å dekke 150m2 i det minste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå