Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Billig sted å bytte til vinterdekk i Trondheim for student?


cenenzo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Dunno, men hvorfor ikke bytte selv

 

 

Tenker man penger så er det beste å bare bytte selv. Det er ikke vanskelig. https://www.naf.no/tips-og-rad/bilhold/dekk/rad-ved-hjulskift/

 

 

Jeg har dessverre ikke utstyr til det, og er ganske uerfaren.

Er egentlig fra Oslo men studerer i Trondheim.

 

 

Ligger vel en liten jekk og et dekkjern i hjulbrønnen i bagasjerommet på de aller fleste biler?

Lenke til kommentar

 

 

Dunno, men hvorfor ikke bytte selv

 

 

Tenker man penger så er det beste å bare bytte selv. Det er ikke vanskelig. https://www.naf.no/tips-og-rad/bilhold/dekk/rad-ved-hjulskift/

 

 

Jeg har dessverre ikke utstyr til det, og er ganske uerfaren.

Er egentlig fra Oslo men studerer i Trondheim.

 

 

Ligger vel en liten jekk og et dekkjern i hjulbrønnen i bagasjerommet på de aller fleste biler?

 

 

 

Jeg finner isåfall ikke noe :/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har dessverre ikke utstyr til det, og er ganske uerfaren.

Alle (?) biler, selv de jeg har hatt uten reservehjul, har hatt både jekk og hjulnøkkel fra fabrikk. Se i boken hvor dette ligger i din bil, ev. fortell hvilken bil du har så er det sikkert noen som vet hvor det er.

 

Anbefaler å kjøpe en skikkelig hjulnøkkel og en liten garasjejekk, så går jobben enklere. Husk å montere jekken på merkene, så du ikke skader kanalene.

Lenke til kommentar

Ikke bruk saksejekk, de er ikke beregnet for vanlig bruk, og er generelt farlige. Kjøp en av de billige 1,5 tonns jekkene på Biltema, og et hjulkryss, kjøp gjerne en latmannsarm også, om du vil spare deg for en del krefter, bare ikke stram noe med latmannsarmen.

 

Parker bilen på flat bakke med et solid underlag, løsne alle hjulboltene med hjulkrysset (righty tighty, lefty loosie), men ikke mer enn at de slipper. Stikk jekken vinkelrett under en av klossene langs kanalen og jekk bilen forsiktig opp, nok til at dekket er et stykke over bakken. La gjerne jekken trille litt fremover mens du jekker, men pass på at jekken ikke blir skjev.

 

Nå er det viktig at du behandler bilen som om den kunne falt ned hvert øyeblikk, så aldri stikk hender eller føtter under bilen uten å plassere ut støttebukker først, støttebukker er ikke nødvendig så lenge du passer på eget liv og helse.

 

Boltene skal allerede være løse, så skru de helt ut og løft av hjulet. Enkelte ganger kan hjulet sitte litt fast pga. rust, så da kan du bare sparke litt forsiktig på kanten av dekket. Skru på et av vinterhjulene. Se etter rotasjonsretning på dekkene, og monter de riktig retning om det er nødvendig. Et godt tips er også å se om to av dekkene er mer slitt enn de andre, så du kan plassere de på bakhjulene. Skru i boltene forsiktig uten å stramme til, helt til du har alle boltene inne, så tar du å strammer de helt inntil i et stjernemønster, slik at hjulet setter seg riktig på navet.

 

Slipp ned jekken forsiktig, finn frem hjulkrysset igjen og stram skikkelig godt til i et stjernemønster, med mindre du er en strongman så klarer du neppe å overstramme hjulbolter med et hjulkryss, men ikke gå helt bananas heller i tilfelle du må løsne boltene i veikanten ved punktering.

 

Gratulerer! Du har byttet ditt første hjul. Nå gjenstår bare de 3 siste. Det tar deg kanskje litt tid første gangen, men til våren igjen så kan jeg garantere deg at dette er gjort på 15-20 minutter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg har dessverre ikke utstyr til det, og er ganske uerfaren.

 

Alle (?) biler, selv de jeg har hatt uten reservehjul, har hatt både jekk og hjulnøkkel fra fabrikk. Se i boken hvor dette ligger i din bil, ev. fortell hvilken bil du har så er det sikkert noen som vet hvor det er.

 

Anbefaler å kjøpe en skikkelig hjulnøkkel og en liten garasjejekk, så går jobben enklere. Husk å montere jekken på merkene, så du ikke skader kanalene.

Vi har to biler, en 13 og en 15 mod. Begge kjøpt brukt. Ingen av dem har jekk eller hjulnøkkel.

Forhandler bereftet at 15modellen ikke levers med dette så lenge man ikke har reservehjul.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har hatt 3 biler uten reservehjul fra fabrikk, alle VAG, 2006-2012, og her var det med jekk og hjulnøkkel på alle, så det er tydeligvis forskjeller mellom merkene. Skrev "alle (?) biler", da jeg ikke kjenner andre enn de jeg har hatt selv.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Jeg har hatt 3 biler uten reservehjul fra fabrikk, alle VAG, 2006-2012, og her var det med jekk og hjulnøkkel på alle, så det er tydeligvis forskjeller mellom merkene. Skrev "alle (?) biler", da jeg ikke kjenner andre enn de jeg har hatt selv.

Nå er dette for din del «eldre biler» og kun VAG .Denne rutinen/praksisen har tiltatt i de senere årene. http://www.tv2.no/a/7192721/

 

For mitt vedkommende gjaldt det for årsmodell 2013/2014 av Volvo og BMW.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...