Dator Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Hei Har kjøpte en ny hdd til min tecra 8000 laptop, men den vises ikke i bios, det står bare "Hard Disk Mode: Not Used" Har prøvd med en IBM disk manager jeg fant, men det funket ikke. Har også oppdatert bios på maskinen. Den gamle disken er en IBM Travelstar DCXA-210000 (10,05GB) http://www.hgst.com/hdd/prod/ts10gt.htm Den nye er en Hitachi Travelstar IC25N040STCS04-0 (40,00GB) http://www.hgst.com/hdd/support/tva/tvajum.htm' Noen som har noen bra tips? Trenger hjelp Lenke til kommentar
Makky Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Kommer med et langt skudd.... Er det kanskje master/slave jumper på den.... kanskje skuddet ikke bommer likevel Lenke til kommentar
Dator Skrevet 9. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2003 Jo man kan bruke jumpere på laptoper også men alle har master som standard, har dobblesjekket dette.... Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Så var det noe med en grense på ca 30 GB. Plagdes noe inn i granskauen med dette for noen mnd. siden. Et system oppdaget ikke 40 GB men bare ca 30 uansett hva man satte jumperene til. Problemet ble løst men jeg husker ikke hvordan. En mulig ledetråd til de som husker? Lykke til Lenke til kommentar
Dator Skrevet 9. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2003 Ja, det kan være noe sånt, men jeg har lest at sider har solgt oppgraderingspakker med 40GB til denne maskinen. Driver å leser litt på nå.... Veldig takknemlig for all hjelp :-) Lenke til kommentar
Dator Skrevet 9. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2003 Prøvde nå å sette inn den gamle disken, som ikke funker(halve disken er "bad sectors" og blir bare mer) Da står det i bios Hard Disk Mode: Enhanced IDE(Normal) Begynner og lure på om den nye disken er defekt Lenke til kommentar
Dator Skrevet 9. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2003 Har nå testet den nye disken i min Travelmate 800(som har en identisk disk fra før) men med samme resultat, disken finnes ikke i bios eller i noen ontrack programmer... Sender mail til nettbutikken nå, men er fortsatt open for tips Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Har du prøvd Cable select -- (hvis det finns)? Lenke til kommentar
Dator Skrevet 9. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2003 (endret) nei, men det var ikke i bruk på de andre diskene mine(har prøvd disken i to maskiner med to andre disker). Hvordan fungerer det det egentlig?? Endret 9. desember 2003 av Dator Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Hvordan fungerer det det egentlig?? Det er et valg på junmpersettingen på hardisken (se veiledning på disken)... Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Muligens dagens mest idiotiske spørsmål, men: kan du ikke enable/disable disken i bios? Er ikke bestandig bios'en finner disken automatisk, da må du enable manuelt. Lenke til kommentar
Dator Skrevet 11. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2003 Sveinsel: Ja vet at det står hvordan jeg setter disken til de forskjellige "modus" på disken, men jeg har aldri brukt "cabel select" før... Tacritan: Ja man kan enable/disable disken i bios, men det står som "enabled" som standard og jeg kan ikke forandre den i det hele tatt når den nye disken står i maskinen(den står som "disabled" i bios når jeg setter inn den nye disken). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå