aphelion3 Skrevet 24. oktober 2017 Del Skrevet 24. oktober 2017 Siden ingen har startet en tråd på dette så langt jeg kan se, og det sikkert er vinter og vår før en anmeldelse kommer - om den kommer, fant jeg det betimelig å starte en liten diskusjon. Elex gikk lenge under radaren min, så noen tidlige trailere og avskrev det midlertidig. Plutselig var det ute, og jeg gikk på en smell og kjøpte det. Noen timer uti nå, og jeg må si jeg liker det så langt. Tydelige ekko, for ikke å si avtrykk fra Gothic. Samme rpg-systemer i stor grad, fremdeles mange av de samme monster-templatene, og deres atferd...! Vil Pb noen gang kutte ut snappere/dinosaurer i spillene sine, mon tro? Den umiddelbare nyskapningen er jo settingen, en kvasi-scifi/fantasy-verden som nesten er gått til grunne pga meteorittnedslag, med påfølgende kamp om det verdifulle stoffet/mineralet Elex blant de tre faksjonene. Også har man jo jetpack, da! Synes selv dette er en ganske fiffig måte å tilgjengeliggjøre utforskingen på. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 24. oktober 2017 Del Skrevet 24. oktober 2017 Takk for tipset, dette har gått meg hus forbi. Jeg har spilt samtlige spill utgitt av tyskerne i PB, og dette blir inget unntak. Men jeg klarer ikke helt å legge bort skepsisen min. PB har laget genistreker av noen spill, men også noen som i beste fall plasserer seg midt på treet, spesielt de senere årene. Lenke til kommentar
aphelion3 Skrevet 24. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2017 Takk for tipset, dette har gått meg hus forbi. Jeg har spilt samtlige spill utgitt av tyskerne i PB, og dette blir inget unntak. Men jeg klarer ikke helt å legge bort skepsisen min. PB har laget genistreker av noen spill, men også noen som i beste fall plasserer seg midt på treet, spesielt de senere årene. Dørgende enig. Gothic 2 er et av mine favorittspill gjennom alle tider. 3-eren var også veldig morsom, selv om jeg (også etter community-patch) mener det raknet i sømmene og gapte over for mye. Risen 1 klarte seg ganske bra, men syntes personlig at 2-eren var sørgelige greier. Har 3-eren uten å ha gjort annet enn så vidt startet det. På det beste, presterer PB noen av de mest engasjerende historiene og rollespillsystemene som er snekret sammen, på toppen av "håndlagede," rike og alltid spennende og varierte landskap. På sitt verste, inkluderer de generiske sjanger-troper, håpløst dårlig balanserte spillmekanikker/arbitrære klasse- og egenskapsvalg, og masse små og innimellom store bugs. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 24. oktober 2017 Del Skrevet 24. oktober 2017 Dette spillet dukket opp i min "oppdagelseskø" på Steam her om dagen. Spillet virker interessant. Lenke til kommentar
radiohodet Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 (endret) Elex skal vel være mer Gothic enn Risen, så om man likte Gothic 2 så bør denne være noe man sterkt vurderer. Piranha Bytes på godt og vondt, da, så advarsel til de som tror det er noe Elder Scrolls-greier. Endret 27. oktober 2017 av radiohodet Lenke til kommentar
aphelion3 Skrevet 26. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2017 Haha, ja her bør man virkelig vite hva man gir seg inn på... Ikke mye level-skalering i mils omkrets, og vi snakker om en SVÆR verden. Det skal sies, da, at etter nærmere 10 timer er det ikke vanskelig å forstå kritikerne... Også forstår jeg virkelig ikke hvorfor de på død og liv MÅ ha med de samme monster-modellene (snappers, scavengers, field raiders...) igjen og igjen, bare med andre "skins." De sparer kanskje en del ressurser og progammering i forhold til modeller og animasjon. I så måte blir det vel litt Bethesda likevel, fremstår som stadig ny lakk på en underliggende aldrende og skrantende bil og motor... Lenke til kommentar
Aspiranten Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 (endret) Har spilt 15 + timer så langt, og liker det. Men husk at akkurat som i Gothic 1 og 2 så suger combat ;-) Dette er jo et spill man først og fremst spiller for å utforske og leve seg inn i verdenen, og det får de til så til de grader. Jeg nyter landskapet og synes det langt på vei overgår alt som kommer fra Bethesda. Som før så er spillet designet for at man skal få ordentlig juling de første 10+ timene. At combat er såpass dårlig gjør det ikke bedre heller. Men nå har jeg blitt med i en faction og fått ordentlig rustning, så nå klarer jeg å ta livet av ting. Men jeg får fremdeles juling av gigantiske laserroboter, eller spyttende dinosaurer. Selv har jeg et sverd, et skikkelig medieval sword. Settingen fungerer overraskende bra. Laser og pil & bue går hånd i hånd. Digger blandingen, og når jeg besøker Outlaws (Mad Max) så tenker jeg at dette. Dette er den verdenen Fallout 4 burde vært. Men Bethesda ligger langt bak Pirhana Bytes i verden design. Selv om PB siden Gothic 3 også benytter seg av random loot i kister og lignende. Jeg føler kanskje at loot rewards er det svakeste sammenlignet med Gothic 1 og 2. Der alt var manuelt plassert så er det mer random generisk loot #5245 her, slik som Bethesda alltid gjør. Det fører til at jeg mister litt interesse i loot containers, men jeg støvsuger dem likevel selvsagt. Det er bare ikke noe spenning knyttet til å dirke opp kister. Aldri noe unik look uansett. Kanskje det beste med PB sine spill er at de er kjemisk fri for achievments som dukker opp. "Gratulerer, du fjernet bandit camp nummer to hundre og femti tre! Bare seks hundre igjen!!!" Samt at alt slikt er merket av på kartet. Her er ingenting merket. Du må faktisk utforske, og da blir det spennende å se hva som dukker opp. I tillegg forklarer ikke spillet hva det er du står og ser på. Er det en bandit camp, eller er det venner? Du må løpe bort for å se. Endret 26. oktober 2017 av Aspiranten Lenke til kommentar
ili Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 Jeg leste raskt en anmeldelse som slaktet spillet og hadde egentlig avskrevet spillet helt til jeg leste denne posten. Nå sitter jeg og gleder meg mens jeg laster det ned. Et nytt PB spill Lenke til kommentar
aphelion3 Skrevet 26. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2017 Jøje for en gjeng med masochister vi er..... Lenke til kommentar
grim_reaper_jib Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 Spiller på nest vanskeligste og har lite erfaring fra andre bp spill. Så begynnte og lure når jeg ble insta poppa av rått of røti selv like utenfor starter byen. Har bittelitt og stille opp med i kamp nå ,men fortsatt rimelig svak (lvl8) atm. Mye som er ganske bra og endel som er rimelig elendig må jeg si. Story og dialoger varierer alt fra ok til noe av det svakeste jeg har vært borti. Men har fortsatt og spille det så er jo noe de gjør riktig. Liker at det er mye mindre handholding her en andre nye rpg spill der alt er markert på mappet. Alt i alt et bruktbart spill. Lenke til kommentar
Aspiranten Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 Ja PB leverer i kjent stil. Gothic og Risen serien har alltid vært proppfull av b-spill tendenser. Men det er noe med verdenen som føles så mye mer levende og unik enn det langt mer polerte RPG spill leverer. Lenke til kommentar
aphelion3 Skrevet 27. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2017 Synes foreløpig det er for tidlig å si om "combat suger." Min erfaring fra Gothic (2) er at det virker utrolig tungt og vanskelig i starten, men etterhvert skjønner man hvordan det fungerer, også blir det helt ok. Slik jeg forstår kamp i Elex, kan man bare klare et par hogg/sverdslag om gangen, før stamina/utholdenhetshjulet er tomt, ergo må man fylle på med attributt-poeng på stamina for å klare å slå langt flere slag etter hver andre. Korriger meg gjerne om jeg har misforstått noe. Lenke til kommentar
grim_reaper_jib Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 Det jeg misliker mest med combat for øyeblikket er at du blir truffet selv om animajonene tilsier at man ikke burde blitt det. For stor hitbox. Mange ganger jeg dodger og fienden slår i løse lufta men treffer alikevel. Lenke til kommentar
aphelion3 Skrevet 27. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2017 Ja, de har aldri vært knivskarpe på "hitbox" og "collision detection." Det nærmeste Pb har kommet et anstendig kamp-system, var vel i Risen 1. Lenke til kommentar
ili Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 Ja, PB har det med å sette mobs av forskjellig vanskelighetsgrad rundt omkring for å si "her skal du vente med å gå". Du er ment å dø og ta ting senere. Eller finne en lett måte å drepe mobs på (flamethrower feks). Må og sies at attributter ikke har noe effekt unntatt skill/item requirements. Og skills ikke alltid er slik som det står. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 Man har vel somregel 3 bevegalser på våpen? sving, stkk og blokk? skulle bar lag 2017 utgaver av Gothic 123 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 Aldri skjønt greia med disse Gothic fansa. Husker flere sier du må spille Gothic 2 mye bedre enn Morrowind de har stemme skuespillere. Sorry jeg foretrekker tekst ovenfor de utrolig kleine dialogene og ikke minst animasjonene under dialogene. Snakk om å dra meg ut av verden Det hjelper ikke at alle andre PB spill etter det har nøyaktig like dårlig dialog og bruker fremdeles de sære rare animasjonene under dialogen. Jeg kan gå med på at Gothic 2 var et bra spill( om man ser bort fra den kritikken jeg nettopp kom med) men ingen andre etter det har vært gode. Hvor mange sjanser skal de få? Lenke til kommentar
aphelion3 Skrevet 27. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2017 Sånn er det altså. Noen liker mora, andre liker dattera. Enig i at ingenting annet Pb har laget, har vært i nærheten av G2 (selv om Risen 1var et hederlig forsøk,) men her spiller nok høy nostalgi-faktor også inn for mange av oss. 1 Lenke til kommentar
aphelion3 Skrevet 3. november 2017 Forfatter Del Skrevet 3. november 2017 Noen som har fått dannet seg et inntrykk? Må si at enda flere timer inn, blir ikke, ehm... forholdene enklere. Utrolig vanskelig å tilegne seg nok attributter til å trene det man vil - som man i tillegg må fordele altfor få læringspoeng på. Virker fra starten enda mer ubalansert og brutalt enn noe annet Pb-spill hittil. Hjelper heller ikke at brorparten av fiendene, inkludert de du nesten har en sjanse mot, har distanseangrep/skudd. Akkurat i det du tror du er reddet, fordi du løper fra det meste, får du en eller annen "blodplasmakule" (beste jeg kommer på) i ryggen - the end. Må nok også si at dialogene foreløpig er noe av det mer uinspirerende slaget. Dårlig tegn når jeg klikker meg forbi brorparten av den omstendelige praten til de fleste, fordi jeg ikke orker bruke tid på det. En MEGAkontrast til Witcher 3s dialoger, hvor jeg begjærlig slukte nesten alt som ble sagt. Lenke til kommentar
grim_reaper_jib Skrevet 3. november 2017 Del Skrevet 3. november 2017 Noen som har fått dannet seg et inntrykk? Må si at enda flere timer inn, blir ikke, ehm... forholdene enklere. Utrolig vanskelig å tilegne seg nok attributter til å trene det man vil - som man i tillegg må fordele altfor få læringspoeng på. Virker fra starten enda mer ubalansert og brutalt enn noe annet Pb-spill hittil. Hjelper heller ikke at brorparten av fiendene, inkludert de du nesten har en sjanse mot, har distanseangrep/skudd. Akkurat i det du tror du er reddet, fordi du løper fra det meste, får du en eller annen "blodplasmakule" (beste jeg kommer på) i ryggen - the end. Må nok også si at dialogene foreløpig er noe av det mer uinspirerende slaget. Dårlig tegn når jeg klikker meg forbi brorparten av den omstendelige praten til de fleste, fordi jeg ikke orker bruke tid på det. En MEGAkontrast til Witcher 3s dialoger, hvor jeg begjærlig slukte nesten alt som ble sagt. Funnet ut at flamethrower er et knallvåpen og burde hjelpe deg godt på vei til og klare og ta knekken på det meste. Tok akuratt ut et lass edderkopper som var høyere level en meg. Og våpenet krever ikke all verdens stats heller. Sammenligner man witcher 3's historieformidling mot elex blir man fort skuffet ja.Men synes det er interresante nok quester og endel morsome dialoger alikevel. Jeg liker spillet bedre og bedre faktisk. Men sliter med og bestemme faction. Clerics har kuleste armor men er jo gale religiøse fanatikere,berserkers har for mange dumme regler og helt anti tech. outlaws er jo bare en gjeng galninger hehe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå