Gå til innhold

Elex - den spirituelle oppfølgeren til Gothic-serien?


Anbefalte innlegg

Siden ingen har startet en tråd på dette så langt jeg kan se, og det sikkert er vinter og vår før en anmeldelse kommer - om den kommer, fant jeg det betimelig å starte en liten diskusjon. Elex gikk lenge under radaren min, så noen tidlige trailere og avskrev det midlertidig. Plutselig var det ute, og jeg gikk på en smell og kjøpte det. Noen timer uti nå, og jeg må si jeg liker det så langt. Tydelige ekko, for ikke å si avtrykk fra Gothic. Samme rpg-systemer i stor grad, fremdeles mange av de samme monster-templatene, og deres atferd...! Vil Pb noen gang kutte ut snappere/dinosaurer i spillene sine, mon tro?

 

Den umiddelbare nyskapningen er jo settingen, en kvasi-scifi/fantasy-verden som nesten er gått til grunne pga meteorittnedslag, med påfølgende kamp om det verdifulle stoffet/mineralet Elex blant de tre faksjonene.

Også har man jo jetpack, da! Synes selv dette er en ganske fiffig måte å tilgjengeliggjøre utforskingen på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tipset, dette har gått meg hus forbi. Jeg har spilt samtlige spill utgitt av tyskerne i PB, og dette blir inget unntak.

 

Men jeg klarer ikke helt å legge bort skepsisen min. PB har laget genistreker av noen spill, men også noen som i beste fall plasserer seg midt på treet, spesielt de senere årene.

Lenke til kommentar

Takk for tipset, dette har gått meg hus forbi. Jeg har spilt samtlige spill utgitt av tyskerne i PB, og dette blir inget unntak.

 

Men jeg klarer ikke helt å legge bort skepsisen min. PB har laget genistreker av noen spill, men også noen som i beste fall plasserer seg midt på treet, spesielt de senere årene.

 Dørgende enig. Gothic 2 er et av mine favorittspill gjennom alle tider. 3-eren var også veldig morsom, selv om jeg (også etter community-patch) mener det raknet i sømmene og gapte over for mye. Risen 1 klarte seg ganske bra, men syntes personlig at 2-eren var sørgelige greier. Har 3-eren uten å ha gjort annet enn så vidt startet det. På det beste, presterer PB noen av de mest engasjerende historiene og rollespillsystemene som er snekret sammen, på toppen av "håndlagede," rike og alltid spennende og varierte landskap. På sitt verste, inkluderer de generiske sjanger-troper, håpløst dårlig balanserte spillmekanikker/arbitrære klasse- og egenskapsvalg, og masse små og innimellom store bugs.

Lenke til kommentar

  :D Haha, ja her bør man virkelig vite hva man gir seg inn på... Ikke mye level-skalering i mils omkrets, og vi snakker om en SVÆR verden. Det skal sies, da, at etter nærmere 10 timer er det ikke vanskelig å forstå kritikerne... Også forstår jeg virkelig ikke hvorfor de på død og liv MÅ ha med de samme monster-modellene (snappers, scavengers, field raiders...) igjen og igjen, bare med andre "skins." De sparer kanskje en del ressurser og progammering i forhold til modeller og animasjon. I så måte blir det vel litt Bethesda likevel, fremstår som stadig ny lakk på en underliggende aldrende og skrantende bil og motor...

Lenke til kommentar

Har spilt 15 + timer så langt, og liker det.

 

Men husk at akkurat som i Gothic 1 og 2 så suger combat ;-) Dette er jo et spill man først og fremst spiller for å utforske og leve seg inn i verdenen, og det får de til så til de grader. Jeg nyter landskapet og synes det langt på vei overgår alt som kommer fra Bethesda.

 

Som før så er spillet designet for at man skal få ordentlig juling de første 10+ timene. At combat er såpass dårlig gjør det ikke bedre heller. Men nå har jeg blitt med i en faction og fått ordentlig rustning, så nå klarer jeg å ta livet av ting. Men jeg får fremdeles juling av gigantiske laserroboter, eller spyttende dinosaurer. Selv har jeg et sverd, et skikkelig medieval sword.

 

Settingen fungerer overraskende bra. Laser og pil & bue går hånd i hånd. Digger blandingen, og når jeg besøker Outlaws (Mad Max) så tenker jeg at dette. Dette er den verdenen Fallout 4 burde vært. Men Bethesda ligger langt bak Pirhana Bytes i verden design. Selv om PB siden Gothic 3 også benytter seg av random loot i kister og lignende.

 

Jeg føler kanskje at loot rewards er det svakeste sammenlignet med Gothic 1 og 2. Der alt var manuelt plassert så er det mer random generisk loot #5245 her, slik som Bethesda alltid gjør. Det fører til at jeg mister litt interesse i loot containers, men jeg støvsuger dem likevel selvsagt. Det er bare ikke noe spenning knyttet til å dirke opp kister. Aldri noe unik look uansett.

 

Kanskje det beste med PB sine spill er at de er kjemisk fri for achievments som dukker opp. "Gratulerer, du fjernet bandit camp nummer to hundre og femti tre! Bare seks hundre igjen!!!" Samt at alt slikt er merket av på kartet. Her er ingenting merket. Du må faktisk utforske, og da blir det spennende å se hva som dukker opp. I tillegg forklarer ikke spillet hva det er du står og ser på. Er det en bandit camp, eller er det venner? Du må løpe bort for å se.

Endret av Aspiranten
Lenke til kommentar

Spiller på nest vanskeligste og har lite erfaring fra andre bp spill. Så begynnte og lure når jeg ble insta poppa av rått of røti selv like utenfor starter byen. Har bittelitt og stille opp med i kamp nå ,men fortsatt rimelig svak (lvl8) atm. Mye som er ganske bra og endel som er rimelig elendig må jeg si. Story og dialoger varierer alt fra ok til noe av det svakeste jeg har vært borti. Men har fortsatt og spille det så er jo noe de gjør riktig. Liker at det er mye mindre handholding her en andre nye rpg spill der alt er markert på mappet.

Alt i alt et bruktbart spill.

Lenke til kommentar

Synes foreløpig det er for tidlig å si om "combat suger." Min erfaring fra Gothic (2) er at det virker utrolig tungt og vanskelig i starten, men etterhvert skjønner man hvordan det fungerer, også blir det helt ok. Slik jeg forstår kamp i Elex, kan man bare klare et par hogg/sverdslag om gangen, før stamina/utholdenhetshjulet er tomt, ergo må man fylle på med attributt-poeng på stamina for å klare å slå langt flere slag etter hver andre. Korriger meg gjerne om jeg har misforstått noe.

Lenke til kommentar

Ja, PB har det med å sette mobs av forskjellig vanskelighetsgrad rundt omkring for å si "her skal du vente med å gå". Du er ment å dø og ta ting senere. Eller finne en lett måte å drepe mobs på (flamethrower feks). Må og sies at attributter ikke har noe effekt unntatt skill/item requirements. Og skills ikke alltid er slik som det står.

Lenke til kommentar

Aldri skjønt greia med disse Gothic fansa. Husker flere sier du må spille Gothic 2 mye bedre enn Morrowind de har stemme skuespillere.

Sorry jeg foretrekker tekst ovenfor de utrolig kleine dialogene og ikke minst animasjonene under dialogene. Snakk om å dra meg ut av verden

Det hjelper ikke at alle andre PB spill etter det har nøyaktig like dårlig dialog og bruker fremdeles de sære rare animasjonene under dialogen.

 

Jeg kan gå med på at Gothic 2 var et bra spill( om man ser bort fra den kritikken jeg nettopp kom med) men ingen andre etter det har vært gode. Hvor mange sjanser skal de få?

Lenke til kommentar

Noen som har fått dannet seg et inntrykk? Må si at enda flere timer inn, blir ikke, ehm... forholdene enklere. Utrolig vanskelig å tilegne seg nok attributter til å trene det man vil - som man i tillegg må fordele altfor få læringspoeng på. Virker fra starten enda mer ubalansert og brutalt enn noe annet Pb-spill hittil. Hjelper heller ikke at brorparten av fiendene, inkludert de du nesten har en sjanse mot, har distanseangrep/skudd. Akkurat i det du tror du er reddet, fordi du løper fra det meste, får du en eller annen "blodplasmakule" (beste jeg kommer på) i ryggen - the end. Må nok også si at dialogene foreløpig er noe av det mer uinspirerende slaget. Dårlig tegn når jeg klikker meg forbi brorparten av den omstendelige praten til de fleste, fordi jeg ikke orker bruke tid på det. En MEGAkontrast til Witcher 3s dialoger, hvor jeg begjærlig slukte nesten alt som ble sagt.

Lenke til kommentar

Noen som har fått dannet seg et inntrykk? Må si at enda flere timer inn, blir ikke, ehm... forholdene enklere. Utrolig vanskelig å tilegne seg nok attributter til å trene det man vil - som man i tillegg må fordele altfor få læringspoeng på. Virker fra starten enda mer ubalansert og brutalt enn noe annet Pb-spill hittil. Hjelper heller ikke at brorparten av fiendene, inkludert de du nesten har en sjanse mot, har distanseangrep/skudd. Akkurat i det du tror du er reddet, fordi du løper fra det meste, får du en eller annen "blodplasmakule" (beste jeg kommer på) i ryggen - the end. Må nok også si at dialogene foreløpig er noe av det mer uinspirerende slaget. Dårlig tegn når jeg klikker meg forbi brorparten av den omstendelige praten til de fleste, fordi jeg ikke orker bruke tid på det. En MEGAkontrast til Witcher 3s dialoger, hvor jeg begjærlig slukte nesten alt som ble sagt.

Funnet ut at flamethrower er et knallvåpen og burde hjelpe deg godt på vei til og klare og ta knekken på det meste. Tok akuratt ut et lass edderkopper som var høyere level en meg. Og våpenet krever ikke all verdens stats heller. 

Sammenligner man witcher 3's historieformidling mot elex blir man fort skuffet ja.Men synes det er interresante nok quester og endel morsome dialoger alikevel. Jeg liker spillet bedre og bedre faktisk. Men sliter med og bestemme faction. Clerics har kuleste armor men er jo gale religiøse fanatikere,berserkers har for mange dumme regler og helt anti tech. outlaws er jo bare en gjeng galninger hehe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...