magiga Skrevet 24. oktober 2017 Del Skrevet 24. oktober 2017 Se konklusjonene fra NTNUs vinterdrift-program.Sukker får stryk i norsk smeltetest - men kan likevel bli løsningen for å få has på vinterveiene våre (Ekstra) Lenke til kommentar
Populært innlegg kmlund Skrevet 24. oktober 2017 Populært innlegg Del Skrevet 24. oktober 2017 Men i 18 minus er det oftest ikke så veldig glatt, så hvorfor salte i det hele tatt? 11 Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 24. oktober 2017 Del Skrevet 24. oktober 2017 I hvilke temperaturer var sukker bra? Er vel gjerne rundt 0 at isen er ordentlig glatt. Er det -18 og is har du som nevnt over ganske godt grep.. 2 Lenke til kommentar
toffo Skrevet 24. oktober 2017 Del Skrevet 24. oktober 2017 Det neste blir vel at de forsker på hva som virker best i +5? Lenke til kommentar
KEBS Skrevet 24. oktober 2017 Del Skrevet 24. oktober 2017 Det er helt surrealistisk å høre at man forsker på dette. Det finnes ingen som helst grunn til å smelte is i minus 18, det er jo ikke glatt da. Ikke i minus 10 heller. Hvis man ikke har saltet masse tidligere så at man får det klassiske 0-føret i minus 10 da. Salte kun ved ekstreme forhold som f eks underkjølet regn så er mye gjort 7 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. oktober 2017 Del Skrevet 24. oktober 2017 Jo. Is er også glatt når det er kaldt. (ihvertfall sammenliknet med ikke is). AtW Lenke til kommentar
toffo Skrevet 24. oktober 2017 Del Skrevet 24. oktober 2017 Jo. Is er også glatt når det er kaldt. (ihvertfall sammenliknet med ikke is). AtW Is har såpass stor friksjon ved -10 at det pokkern meg ikke burde være noe problem som for enhver pris må løses. 4 Lenke til kommentar
toffo Skrevet 24. oktober 2017 Del Skrevet 24. oktober 2017 Kan kanskje vurdere tiltak mot glatt høstløv på veiene også? Litt usikker på sukker, men spredning av sultne larver er vel et sted å starte. 3 Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 24. oktober 2017 Del Skrevet 24. oktober 2017 (endret) Sukkeravgift noen? Endret 24. oktober 2017 av medlem-329093 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 24. oktober 2017 Del Skrevet 24. oktober 2017 Sukkeravgift noen? Denaturert og blått avgiftsfritt sukker, bare pass på så du ikke får statlig kontroll av teen din. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. oktober 2017 Del Skrevet 24. oktober 2017 Jo. Is er også glatt når det er kaldt. (ihvertfall sammenliknet med ikke is). AtW Is har såpass stor friksjon ved -10 at det pokkern meg ikke burde være noe problem som for enhver pris må løses. Ikke når de på død og liv MÅ salte uavhengig av føre og temperatur. Alle hovedveiene i Norge skal ha sommerføre året rundt vet du. 1 Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 24. oktober 2017 Del Skrevet 24. oktober 2017 Det er vel noe med standaren på europaveiene, de har jo til og med vurdert å bygge veier med varmekabler.. Isfrie veier skaper bedre trafikkflyt, det handler om strekninger med 110km/t sone dette er hovedsaklig aktuelt på, ofte med 2 eller flere felt en vei.. Selv om det saltes bare rundt 0 mange steder i landet, er det nødvendig å ha tilnærmet tørr og isfri vei på noen strekninger året rundt... 1 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 25. oktober 2017 Del Skrevet 25. oktober 2017 Men i 18 minus er det oftest ikke så veldig glatt, så hvorfor salte i det hele tatt? Poenget med å salte når det er veldig kaldt er vel å bli kvitt isen før et væromslag. Det hender jo ofte at en forsømmer seg med brøytingen, og da kan det oppstå slike behov. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. oktober 2017 Del Skrevet 25. oktober 2017 Bedre at de bruker de andre søtningsmidlene som de har erstattet sukker med, for de er totalt ubrukelig for mat/drikke 2 Lenke til kommentar
Ketil Strand Andersen Skrevet 25. oktober 2017 Del Skrevet 25. oktober 2017 Hvorfor er det nødvendig å strø når det er så kaldt? Hva er problemet? Om høsten, før folk har somlet seg til å legge om til vinterdekk, da kan det være is på veien om morgenen og erfaringsmessig en del ulykker. Da er det behov for å salte. Men etter at man har skiftet til vinterdekk, med eller uten pigger, da er jo dekkene i stand til å suge seg fast slik at det ikke er problem med festet. Da er det først og fremst behov for brøyting, ikke strøing. Tror man dessuten at saltet som man strøm om seg med, forsvinner? Det hoper seg jo opp langs veier og i det som finnes av avrenning, så dette må jo regnes som betydelig forurensning. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. oktober 2017 Del Skrevet 25. oktober 2017 Trengs salting når tempen ligger rundt 0 grader eller noe sånt, regn som legger seg som is på veien Trenger ikke salte når det er +7 eller -7 Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 25. oktober 2017 Del Skrevet 25. oktober 2017 Her ville de ikke dumpe snøen i den salte sjøen fordi snøen inneholdt salt etter salting av veier... men dumpe salt fra sjøen på land, det har de INGEN problemer med. Lenke til kommentar
Mikkel_E_S Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 I mine øyne så forårsaker salting av veien bare uhell og ulykker i større hastighet. Folk kjører jo bare så fort de klarer uansett, uten å bry seg om fartsgrenser. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 I mine øyne så forårsaker salting av veien bare uhell og ulykker i større hastighet. Folk kjører jo bare så fort de klarer uansett, uten å bry seg om fartsgrenser. Alternativet er å kjøre i 20-30 km/t. Du kan ikke kjøre stort raskere enn det på isete veier uten pigg-/isdekk. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Alle har jo 4wd i dag så da er det jo bare å kjøre som om det var sommerføre. Har man pigger i tillegg kan man kjøre litt fortere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå