Gå til innhold

Sukker får stryk i norsk smeltetest - men kan likevel bli løsningen for å få has på vinterveiene våre (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er helt surrealistisk å høre at man forsker på dette. Det finnes ingen som helst grunn til å smelte is i minus 18, det er jo ikke glatt da. Ikke i minus 10 heller. Hvis man ikke har saltet masse tidligere så at man får det klassiske 0-føret i minus 10 da. Salte kun ved ekstreme forhold som f eks underkjølet regn så er mye gjort

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Jo. Is er også glatt når det er kaldt. (ihvertfall sammenliknet med ikke is).

 

AtW

 

Is har såpass stor friksjon ved -10 at det pokkern meg ikke burde være noe problem som for enhver pris må løses.

 

Ikke når de på død og liv MÅ salte uavhengig av føre og temperatur. Alle hovedveiene i Norge skal ha sommerføre året rundt vet du.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel noe med standaren på europaveiene, de har jo til og med vurdert å bygge veier med varmekabler.. Isfrie veier skaper bedre trafikkflyt, det handler om strekninger med 110km/t sone dette er hovedsaklig aktuelt på, ofte med 2 eller flere felt en vei..

 

Selv om det saltes bare rundt 0 mange steder i landet, er det nødvendig å ha tilnærmet tørr og isfri vei på noen strekninger året rundt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men i 18 minus er det oftest ikke så veldig glatt, så hvorfor salte i det hele tatt?

 

Poenget med å salte når det er veldig kaldt er vel å bli kvitt isen før et væromslag. Det hender jo ofte at en forsømmer seg med brøytingen, og da kan det oppstå slike behov.
Lenke til kommentar

Hvorfor er det nødvendig å strø når det er så kaldt? Hva er problemet? Om høsten, før folk har somlet seg til å legge om til vinterdekk, da kan det være is på veien om morgenen og erfaringsmessig en del ulykker. Da er det behov for å salte. Men etter at man har skiftet til vinterdekk, med eller uten pigger, da er jo dekkene i stand til å suge seg fast slik at det ikke er problem med festet. Da er det først og fremst behov for brøyting, ikke strøing. Tror man dessuten at saltet som man strøm om seg med, forsvinner? Det hoper seg jo opp langs veier og i det som finnes av avrenning, så dette må jo regnes som betydelig forurensning.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Her ville de ikke dumpe snøen i den salte sjøen fordi snøen inneholdt salt etter salting av veier... men dumpe salt fra sjøen på land, det har de INGEN problemer med. :p

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

I mine øyne så forårsaker salting av veien bare uhell og ulykker i større hastighet. Folk kjører jo bare så fort de klarer uansett, uten å bry seg om fartsgrenser.

 

Alternativet er å kjøre i 20-30 km/t. Du kan ikke kjøre stort raskere enn det på isete veier uten pigg-/isdekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...