fleur Skrevet 24. oktober 2017 Del Skrevet 24. oktober 2017 Skal selge bilen min og vurderer å få en tilstandsrapport hos NAF selv om det koster 2200.-. De har også noen som heter eierskifteforsikring som gjør at de tar ansvaret for skjulte feil/mangler i 6 mnd etter salg. Er dette noe dere anbefaler at jeg kjøper? Kan egentlig kjøper uansett kreve erstatning for feil han oppdager etter kjøp som jeg ikke visste om? Det vil jo stå i tilstandsrapporten hva som evt er avdekket av feil. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 24. oktober 2017 Del Skrevet 24. oktober 2017 Kommer helt an på bilens tilstand og verdi. Lenke til kommentar
fleur Skrevet 24. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2017 Kommer helt an på bilens tilstand og verdi. er en 2011 modell som kanskje er verdt rundt 130-150 k. Alle hovedservicer fulgt (ikke alle mellomservicer). Tilstanden er bra, gikk nettopp igjenn EU-kontroll.. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 24. oktober 2017 Del Skrevet 24. oktober 2017 At en bil er EU-godkjent er ikke noe kvalitetsstempel i seg selv. Den sier ingenting om turboen er på vei til å ryke, f.eks. I en bil denne prisklassen ville jeg definitivt vurdert en eierskifteforsikring. Det er mye som kan gå gærnt på en såpass "gammel" bil, og om det som ryker er noe som burde vært oppdaget av deg eller verkstedet ditt, ja da kan du bli ansvarlig. Kan nevne et eksempel om en som solgte en bruktbil ikke langt fra din prisklasse. Bilen ble solgt "som den er", fra og til privat. Bilen var utenfor reklamasjonsrett/garantitid. Selger hadde fulgt alle service, men ikke på merkeverksted. Serviceintervall på registerreimskifte var like om hjørnet i følge boken til bilen, men dette var en bil hvor registerreimen viste seg å kunne ryke før denne tiden. Reimen røk like etter salg, og siden verkstedet som selger hadde benyttet ikke hadde skiftet reimen selv om den burde ha vært byttet i praksis, så endte saken opp med at selger av bilen måtte betale for reparasjon av motor. Verkstedet mente de hadde sitt på det tørre siden de hadde fulgt boken til bilen / serviceheftet. Nå er dette noen år siden så jeg husker ikke hvor langt opp i rettssystemet denne saken kom, men den endte iallfall med at selger, som ikke visste hva en registerreim var for noe, satt igjen med en skyhøy regning. Retten kom vel til noe sånt som at selger burde vite at registerreimen ikke var tatt. Nokså toskete avgjørelse synes nok sikkert mange, men der har vært en god del ikke helt ulike saker siste årene, hvor det viser seg at "selges som den er" har nokså liten verdi, og at selger har et mye større ansvar for å vite bilens reelle tilstand enn hva som har vært og tildels ennå er oppfatningen blandt mange. Lenke til kommentar
toth Skrevet 24. oktober 2017 Del Skrevet 24. oktober 2017 Hvor mye koster denne eierskiftepolisen? Hvis den koster under 2% av salgsprisen tror jeg at jeg hadde takket ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå