KalleKanin Skrevet 4. november 2017 Del Skrevet 4. november 2017 (endret) Jeg reiser til Oslo omtrent daglig – og også en del i Oslo, i alle retninger, og i alle retninger ut av byen. Og jeg har ennå ikke sett en eneste en av de murene dine. Pål Jensen ... Du reiser sikkert med kollektivt, noe som sikkert passer fint for de som bor og/eller jobber rett ved kollektivknutepunktene eller har MASSE tid de ønsker å bruke på å reise. Men det er en del av oss som bor eller jobber andre steder, og ikke ønsker å sløse bort 1-2 timer på unødvendig reisetid hver dag. Samfunnsøkonomisk er det nok katastrofe det man holder på med i Oslo. Bedrifter bruker jo milliarder for å gjøre prosesser mest mulig effektivt. Og så ødelegger byrådet alt sammen ved ett enkelt vedtak. Men mange tror visst vi kan leve på luft og kjærlighet, og å klippe håret på hverandre.... Ja, du har rett i at jeg reiser mest kollektivt. Og jeg er selvsagt klar over en mange steder sparer tid på å bruke bil i et samfunn som er tilrettelagt for bilbruk. Derimot har jeg ennå ikke har sett noen av disse murene dine i eller rundt Oslo, heller ikke på veiene. Og vet heller ikke om noen som tror vi kan leve på luft og kjærlighet, og å klippe håret på hverandre. Kan du navngi noen slike personer, eller har du kommet i skade for å tillegge f.eks. miljøvernere standpunkter de ikke har?Pål Jensen Med mindre du er veldig vrang i viljen skjønner du vel at jeg snakker om "virtuelle murer" dvs bomringen som man da må betale i dyre dommer å passere... Hvis du vil ha navn, kan jeg jo nevne paret Berg/Trædal. De ønsker jo faktisk buttikdød i Oslo, og ønsker å begrense transporten mye. Dette vil sterkt øke kostnadene til bedriftene. Ettersom bedrifter tross alt trenger å tjene penger for å overleve, er dette å stikke kniver i ryggen på dem: Ergo, de tror at man kan leve på luft og kjærlighet. Har ikke sett ett eneste fornuftig realistisk utspill fra Berg/Trædal av hva vi skal leve av, hvordan vi kan konkurrere mot resten av verden samtidig som man skal øke kostnadene for våre bedrifter. Ja, jeg regnet selvfølgelig med at du ikke mente det bokstavelig. Men biltrafikken i morgenrushet sank bare med 5,3 % fra oktober i fjor til oktober i år (https://www.aftenposten.no/osloby/i/GvXWJ/Hoyere-bompriser---mindre-trafikk). Samtidig er det fullt mulig å passere billigere utenom rushtidene. Derfor er ikke bomringen noen «mur» i den vanlige betydning av ordet, heller ingen «virtuell mur». Men jeg skjønner jo at det er PR-messig kjekt å kalle den «mur». Og har Berg/Trædal sagt de faktisk ønsker butikkdød? Eller er også dette et standpunkt du tillegger dem av PR-messige grunner? Du har heller ikke navngitt en eneste en av dem du påstod tror vi kan leve på luft og kjærlighet, og å klippe håret på hverandre. Pål Jensen Jo. Når det koster så mye som det gjør, blir det en mur. Det koster også kun marginalt mindre utenfor rushet, selv midt på natten og andre mindre trafikkerte tider, da det ikke er hverken miljøvennlig eller samfunnsøkonomisk smart å basere alt på kollektivtransport. Grunnen til at trafikken ikke går mer ned, på tross av de helt ville takstene, er fordi folk fortsatt sparer MYE tid og strev på å ta bil fremfor kollektivt. Ang. Butikkdøden, har jeg dette kun via denne bloggen: http://sissener.blogg.no/1509106698_mdg_vil_ha_butikkdd_i_oslo.html Men det må uansett være klart at dette er ønsket. Det vil være grenser for hvor mange kafeer man kan ha i Oslo sentrum. Du har kanskje lyst til å bruke mye tid på transport, eller helst kun sitter på en kafé i sentrum. Jeg ønsker litt andre ting i livet mitt. Men mange har tydeligvis vanskelig for å skjønne at andre kan ha andre behov og ønsker enn sine egne. Endret 4. november 2017 av KalleKanin Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. november 2017 Del Skrevet 5. november 2017 Det det står i jall-bloggen til sissner er et argument for at det antakelig er feil snarere enn rett.... Du ønsker andre ting i livet ditt, fint det, men hvorfor skal du ikke ta kostnaden? AtW Lenke til kommentar
Langvandrer Skrevet 6. november 2017 Del Skrevet 6. november 2017 Det er ikke lett å være fattig. Du har ikke råd til ny bil og det blir dyrere og dyrere å bruke den du har . . . håpløs politikk 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. november 2017 Del Skrevet 6. november 2017 Det er ikke lett å være fattig. Du har ikke råd til ny bil og det blir dyrere og dyrere å bruke den du har . . . håpløs politikk Om man skal hjelpe fattige, er da den beste måten å gjøre det på å gjøre det billigere å kjøre bil? AtW Lenke til kommentar
Langvandrer Skrevet 6. november 2017 Del Skrevet 6. november 2017 Det er ikke lett å være fattig. Du har ikke råd til ny bil og det blir dyrere og dyrere å bruke den du har . . . håpløs politikk Om man skal hjelpe fattige, er da den beste måten å gjøre det på å gjøre det billigere å kjøre bil? AtW Selvsagt :-) en ny bil med ny teknologi er ikke billig. Forutsigbarhet er noe vi tydeligvis ikke kan forvente lenger av politikerne. De som går på dårlige lønninger i England burde vel også få kjøre bil? Lenke til kommentar
55GE57GD Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 Jeg reiser til Oslo omtrent daglig – og også en del i Oslo, i alle retninger, og i alle retninger ut av byen. Og jeg har ennå ikke sett en eneste en av de murene dine. Pål Jensen ... Du reiser sikkert med kollektivt, noe som sikkert passer fint for de som bor og/eller jobber rett ved kollektivknutepunktene eller har MASSE tid de ønsker å bruke på å reise. Men det er en del av oss som bor eller jobber andre steder, og ikke ønsker å sløse bort 1-2 timer på unødvendig reisetid hver dag. Samfunnsøkonomisk er det nok katastrofe det man holder på med i Oslo. Bedrifter bruker jo milliarder for å gjøre prosesser mest mulig effektivt. Og så ødelegger byrådet alt sammen ved ett enkelt vedtak. Men mange tror visst vi kan leve på luft og kjærlighet, og å klippe håret på hverandre.... Ja, du har rett i at jeg reiser mest kollektivt. Og jeg er selvsagt klar over en mange steder sparer tid på å bruke bil i et samfunn som er tilrettelagt for bilbruk. Derimot har jeg ennå ikke har sett noen av disse murene dine i eller rundt Oslo, heller ikke på veiene. Og vet heller ikke om noen som tror vi kan leve på luft og kjærlighet, og å klippe håret på hverandre. Kan du navngi noen slike personer, eller har du kommet i skade for å tillegge f.eks. miljøvernere standpunkter de ikke har?Pål Jensen Med mindre du er veldig vrang i viljen skjønner du vel at jeg snakker om "virtuelle murer" dvs bomringen som man da må betale i dyre dommer å passere... Hvis du vil ha navn, kan jeg jo nevne paret Berg/Trædal. De ønsker jo faktisk buttikdød i Oslo, og ønsker å begrense transporten mye. Dette vil sterkt øke kostnadene til bedriftene. Ettersom bedrifter tross alt trenger å tjene penger for å overleve, er dette å stikke kniver i ryggen på dem: Ergo, de tror at man kan leve på luft og kjærlighet. Har ikke sett ett eneste fornuftig realistisk utspill fra Berg/Trædal av hva vi skal leve av, hvordan vi kan konkurrere mot resten av verden samtidig som man skal øke kostnadene for våre bedrifter. Ja, jeg regnet selvfølgelig med at du ikke mente det bokstavelig. Men biltrafikken i morgenrushet sank bare med 5,3 % fra oktober i fjor til oktober i år (https://www.aftenposten.no/osloby/i/GvXWJ/Hoyere-bompriser---mindre-trafikk). Samtidig er det fullt mulig å passere billigere utenom rushtidene. Derfor er ikke bomringen noen «mur» i den vanlige betydning av ordet, heller ingen «virtuell mur». Men jeg skjønner jo at det er PR-messig kjekt å kalle den «mur».Og har Berg/Trædal sagt de faktisk ønsker butikkdød? Eller er også dette et standpunkt du tillegger dem av PR-messige grunner? Du har heller ikke navngitt en eneste en av dem du påstod tror vi kan leve på luft og kjærlighet, og å klippe håret på hverandre. Pål Jensen Jo. Når det koster så mye som det gjør, blir det en mur. Det koster også kun marginalt mindre utenfor rushet, selv midt på natten og andre mindre trafikkerte tider, da det ikke er hverken miljøvennlig eller samfunnsøkonomisk smart å basere alt på kollektivtransport. Grunnen til at trafikken ikke går mer ned, på tross av de helt ville takstene, er fordi folk fortsatt sparer MYE tid og strev på å ta bil fremfor kollektivt. Ang. Butikkdøden, har jeg dette kun via denne bloggen: http://sissener.blogg.no/1509106698_mdg_vil_ha_butikkdd_i_oslo.html Men det må uansett være klart at dette er ønsket. Det vil være grenser for hvor mange kafeer man kan ha i Oslo sentrum. Du har kanskje lyst til å bruke mye tid på transport, eller helst kun sitter på en kafé i sentrum. Jeg ønsker litt andre ting i livet mitt. Men mange har tydeligvis vanskelig for å skjønne at andre kan ha andre behov og ønsker enn sine egne. I bloggen du viser til, påstås det at MDG ønsker et «Nord-Koreansk infrastruktur-samfunn uten biler.». Hvis du tror på slike fatasiprodukter, er nok en videre diskusjon om MDGs politikk meningsløs. Pål Jensen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå