Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

130 i CRP, hjelp!?

CamillaLm

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ei jente på 18 år som har hatt bronkitt i 2-3 uker nå, men for 2-3 dager siden begynte jeg å få veldig vondt i halsen, slapp, feber på 38.7 som går opp og ner på grunn av at jeg tar Ibux og Paracet. I dag har det vært så gale at eg måtte ringe legen å få time på grunn av kraftig hodepine, store lymfekjertler på halsen, veldig vanskeligheter for å svelge på grunn av smerter og forstørrede mandler, og feber. Hos legen tok jeg noen blodprøver som jeg får svar på om en uke, samt CRP og strep A prøve. Strep A prøven var negativ og CRP lå på 130 som han sa var veldig høyt. Han konkluderte da med at han trodde det var kyssesyken, på grunn av at jeg har vært så syk hyppig og sliten Han ba meg komme innom å ta en ny CRP om to dager, men det jeg sitter igjen med nå er hvorfor jeg ikke fikk antibiotika når jeg har såpass høy CRP? Kyssesyken er jo virus, så det er jo ikke derfor jeg har CRP på 130??

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja men er vel ikke normalt å ha så høy CRP med virusinfeksjon? Ja tok noen blodprøver men må vente en uke på de. Men jeg trodde en skulle få antibiotika om en hadde CRP på 130, ikke at det bare skulle gå over av seg selv? Er redd det skal bli værre i morgen..

Lenke til kommentar

Ja men er vel ikke normalt å ha så høy CRP med virusinfeksjon? Ja tok noen blodprøver men må vente en uke på de. Men jeg trodde en skulle få antibiotika om en hadde CRP på 130, ikke at det bare skulle gå over av seg selv? Er redd det skal bli værre i morgen..

Mye mulig legen venter på blodprøvesvar for å gi riktig antibiotika en å bare gi noe pga en for høy CRP

Lenke til kommentar

Var til legen for to uker siden, har hatt nonstop hoste i over tre uker nå. Ved legesjekken var crp på 49, og fastlegen sa at ved over 50 var d indikasjon på antib beh, og han foreskrev 10 dagers penicillin kur. Men det er mulig din lege vil finne mer ut om årsak da det mulig kan påvirke antib valg? Ikke vet jeg.. (men om d r noen trøst har noen vørt oppi crp 300)

Lenke til kommentar

Legen lyttet på lungene mine og det hørtes bra ut. Men ja tror nok at legen prøver å finne den rette antibiotika kuren, men er bare redd for at CRP'en stiger mer og at jeg blir dårligere, vil ikke bli innlagt på sykehus eller noe... men den høye CRP'en kan jo være på grunn av halsbetennelse? Han tok noen prøver i halsen min utenom strep A på grunn av at den var negativ, og han kunne ikke skjønne hvorfor den var negativ. Så kanskje han finner noe på de prøvene. Men om jeg har en bakterieinfeksjon, kan den da gå over av seg selv uten antibiotika eller?

Lenke til kommentar

Kroppen din er i stand til å håndtere de fleste basselusker så den er allerede i gang. Gjerne spis grapefrukt, leste meg opp på den som en av de beste å ta inn da den har ekstra mye c vitamin for immunforsvaret samt har stoffer som dreper en del halsbakterier. Du er i deb kritiske fasen så alt annet du kan gjøre er å ta det fysisk med ro, spis energirik mat du klarer å innta, og snart er du hos legen igjen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...