Lunaris Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 Stort sett enig i det meste, bortsett fra det siste avsnittet om at man bør stemme SV, gitt innlegget mitt over, er jeg ikke enig i dette. Jeg mener det er sunt med konkurranse, og å ha en viss privatisering innenfor tjenstetilbudet. SV er i all hovedsak for en fullstendig offentlig styring, noe jeg er i mot. Dette mener jeg gir inneffektivitet og lite kvalitet over tid. Stemmer ikke SV selv heller. Ikke engang AP. Jeg bare mente at om du ønsker at staten skal dekke alt må du stemme SV. Jeg mente aldri det var en bra ting, eller at SVs styre vil være bra. 1 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 Og hvem vet, kanskje på sikt så vil folk betale inn til disse tingene frivillig; og da trenger man ikke lenger kreve inn skatt. Men forandringer skjer ikke over natten, det vil ta tid for folk å innse at verden faktisk ikke vil kollapse om man bygger ned staten... selv om sosialistene selvsagt hardnakket vil påstå at alle vil dø i gatene som analfabete syklinger om ikke staten står for helsevesen og utdanning. Du tenker på, som i USA? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 Men en plass må man begynne da, og forandringer skjer ikke over natten.Nei Dagens oppblåste stat må gradvis bygges ned... mener jeg... og da vil første steg være å gradvis privatisere tjenester som i dag er offentlige... før man til slutt (om mange mange år) også avvikler skatt fullstendig.Joda det vil ta tid, men ikke fordi privatiseringen ikke kan skje "over natten" men fordi det tar tid å overbevise folk om at privatiseringen er løsningen. Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 (endret) En offentlig ansatt som har 400 000 i brutto, og betaler 100 000 i skatt koster felleskassa 300 000 pluss endel andre utgifter vedkommende påfører samfunnet. Og så gjør de en jobb for samfunnet også for de 300.000 kronene. Vel du kunne jo hyret en konsulent inn til 600.000 kroner for samme jobb da. For å bruke private liksom. Offentlige gjør jo og det, kommer med konsulenter. Blir alltid veldig dyrt. Og tenk om disse tjenestene en offentlig ansatt gjør blir tatt over av private? Hvem skal finansiere at de da tjener 100.000 mer i lønn? Innbyggere som betaler for de tjenestene. Så du betaler mindre i skatt til staten, men du må betale mer for høyere lønn til disse folkene, fordi lønnen deres må dekkes uansett, og så sitter du igjen i minus. Endret 7. november 2017 av Lunaris Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 En offentlig ansatt som har 400 000 i brutto, og betaler 100 000 i skatt koster felleskassa 300 000 pluss endel andre utgifter vedkommende påfører samfunnet. Og så gjør de en jobb for samfunnet også for de 300.000 kronene. Vel du kunne jo hyret en konsulent inn til 600.000 kroner for samme jobb da. For å bruke private liksom. Offentlige gjør jo og det, kommer med konsulenter. Blir alltid veldig dyrt. Og tenk om disse tjenestene en offentlig ansatt gjør blir tatt over av private? Hvem skal finansiere at de da tjener 100.000 mer i lønn? Innbyggere som betaler for de tjenestene. Så du betaler mindre i skatt til staten, men du må betale mer for høyere lønn til disse folkene, fordi lønnen deres må dekkes uansett, og så sitter du igjen i minus. Det er enkelt folk med litt manglende innsikt som tror det er umulig å gjøre noe fornuftig om man er offentlig ansatt. Vanskelig å ta politisk analyse fra slike folk seriøst. AtW 1 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 Jeg synes at dersom man blir alvorlig syk, og det offentlige ikke kan (eller vil) hjelpe deg; da bør du få refundert alt det du har betalt inn til det offentlige helsevesenet. Da har du ihvertfall en sjanse til å oppsøke hjelp en annen plass.Jeg ønsker heller ikke å hindre de som ønsker å bruke noe ekstra penger på en bedre tjeneste enn det det offentlige kan tilby. Men jeg synes ikke de da kan "hente ut" sine penger, hvis de ikke er fornøyde med det det offentlige kan tilby. Fortell meg. Ta disse personene som er involvert her. https://www.nrk.no/norge/disse-40-pasientene-far-fortsatt-ikke-livreddende-muskelmedisin-1.13761921 Se på disse personene. Tenk på andelen de har betalt i skatt - penger staten har brukt på dem så langt. Hvor mange av dem tror du er i pluss, og med hvor mye? Ta bare helsekostnader, hvor mange, hvor mye? Dette er personer som er alvorlig syke. De får det fra tidlig alder, og mange av dem er barn, fordi folk klarer ofte ikke å leve så lenge med sykdommen. Så alle som i dag er faktisk voksne får utrolig mye oppfølgning og hjelp av staten, og er ikke i stand til å gjøre så veldig mye. Er det jobber så er det nok tilrettelagte jobber fra: Staten. Hvilke penger har de å ta ut? Til å hjelpe dem selv med? Hvordan blir noen her reddet av forlaget ditt? Forslaget ditt hjelper ingen av disse. De dør uansett. Mens du bruker dette til å fremme din ideologi, så dør disse folkene fortsatt under ditt system, akkurat som nåværende. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 (endret)   En offentlig ansatt som har 400 000 i brutto, og betaler 100 000 i skatt koster felleskassa 300 000 pluss endel andre utgifter vedkommende påfører samfunnet.Og så gjør de en jobb for samfunnet også for de 300.000 kronene. Vel du kunne jo hyret en konsulent inn til 600.000 kroner for samme jobb da. For å bruke private liksom. Offentlige gjør jo og det, kommer med konsulenter. Blir alltid veldig dyrt. Det stemmer, i ditte beskreven tilfelle ville dette ha kostet felleskassa ca 400 000 (600 000 brutto minus 200 000 gjenvunnet i skatt) pluss endel andre utgifter vedkommende påfører samfunnet. De som jobber i det "private" som hovedsaklig har det offentlige som kunde er like mye en del av offentlig sektor som de offentlig ansatte. Som du så utmerket påpeker er dette kun for å bruke private liksom. Hvorvidt dette er dyrere eller billigere avhenger av hvorvidt produktiviteten til "private" vs offentlige, uansett er det en netto utgift som påføres samfunnet mot deres vilje. Endret 7. november 2017 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 Og offentlig sektor er jo faktisk noe alle land må ha uansett.Nei Og den fungerer beviselig bra i Norge.Gjør den ... basert på hvilke bevis? Hvis du hadde bodd i Norge ville du forstått. Nevn land uten noen offentlig sektor. La meg tenke over noen..... Sør-Somalia! Som koster alle NATO innbyggere skattepenger forresten. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 (endret) Hvis du hadde bodd i Norge ville du forstått.Jeg HAR bodd i Norge, og da jeg bodde der betydde "beviselig" at bevis kunne legges frem. Nevn land uten noen offentlig sektor.Island i begynnelsen, dog din påstand var at man MÅ ha offentlig sektor, ikke at alle land per idag har en offentlig sektor. La meg tenke over noen..... Sør-Somalia!Beklager, men nei Som koster alle NATO innbyggere skattepenger forresten. Så vi bør juble over at staten raner folk i Norge for å drepe folk i Somalia? Endret 7. november 2017 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 (endret) Du tenker på, som i USA? Nei. Fortell meg. Ta disse personene som er involvert her. https://www.nrk.no/n...isin-1.13761921 Se på disse personene. Tenk på andelen de har betalt i skatt - penger staten har brukt på dem så langt. Tenk på alle pengene foreldrene deres... og deres besteforeldre... har betalt i skatt så langt. Mange titalls millioner til sammen (uten å ta høyde for inflasjon). Dette er personer som er alvorlig syke. De får det fra tidlig alder, og mange av dem er barn, fordi folk klarer ofte ikke å leve så lenge med sykdommen. Så alle som i dag er faktisk voksne får utrolig mye oppfølgning og hjelp av staten, og er ikke i stand til å gjøre så veldig mye. Er det jobber så er det nok tilrettelagte jobber fra: Staten. Var dette et argument? Hvilke penger har de å ta ut? Du mener hvor mye penger foreldrene til disse barna har å ta ut? I dag? Ingen... noe som ikke er så rart med hva man må betale i skatt. I dag er disse foreldrene og barna deres fullstendig prisgitt staten. Til å hjelpe dem selv med? Hvordan blir noen her reddet av forlaget ditt? Forslaget ditt hjelper ingen av disse. De dør uansett. Mens du bruker dette til å fremme din ideologi, så dør disse folkene fortsatt under ditt system, akkurat som nåværende. De vil bli reddet av private organisasjoner og gavmilde privatepersoner med empati for syke barn (og deres foreldre). Det finnes allerede i dag private organisasjoner og privatpersoner som gir mye penger til fullstendig ukjente syke mennesker.... og disse ville vært i stand til å gi mye mer om de bare hadde beholdt mer av sine egne penger. Endret 7. november 2017 av Slettet+2534 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 Folk med empati for syke barn har allerede reddet mange, ved å stemme for et system med offentlig helsevesen.....Noen er ikke så opptatt av syke barn med fattige foreldre, så de ønsker et annet system. AtW 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 Joda det vil ta tid, men ikke fordi privatiseringen ikke kan skje "over natten" men fordi det tar tid å overbevise folk om at privatiseringen er løsningen. Nettopp Folk har bortimot "fått det inn med morsmelka" at de vil måtte bo på gaten som syke analfabeter om det ikke er for staten. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 (endret) Folk med empati for syke barn har allerede reddet mange, ved å stemme for et system med offentlig helsevesen.....Noen er ikke så opptatt av syke barn med fattige foreldre, så de ønsker et annet system. AtW Tja, folk stemmer vel på politikere som kommer med de fagreste løftene; som lover bort gull og grønne skoger... bare for å bryte de så snart valget er over. Men heldigvis så viser blant annet AP sitt katastrofevalg at folk er i ferd med å våkne fra dvalen. Endret 7. november 2017 av Slettet+2534 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 Folk med empati for syke barn har allerede reddet mange, ved å stemme for et system med offentlig helsevesen.....Noen er ikke så opptatt av syke barn med fattige foreldre, så de ønsker et annet system. AtW Tja, folk stemmer vel på politikere som kommer med de fagreste løftene; som lover bort gull og grønne skoger... bare for å bryte de så snart valget er over. Men heldigvis så viser blant annet AP sitt katastrofevalg at folk er i ferd med å våkne fra dvalen. Joa, urealistiske løfter forekommer ofte i politikken, dog langt fra så urealistiske som drømmeriene til liberalister. Det er jo bare å se på land med lite sosialt sikkerhetsnett, det er flere analfabeter, folk med helseproblemer og folk som bor på gata der. Oppegående folk ser det. Men neida, man skal istedet forfekte en eller annen drømmeverden der tragedy of the commons ikke eksisterer og der man later som folk kan velge fritt helt uavhengig av inntekt. AtW 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 Yup, se bare til Luxembourg, Monaco, Singapore, Liechtenstein, Andorra og alle andre land som er mer liberale enn Norge Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 (endret) Staten gidder ikke holde disse barna i live: Deres foreldre har i alle år trodd på politikernes løfter og betalt inn sin "forsikringspremie" (skatt) vel vitende om at ... staten gir den fulle dekningen til alle, uansett historie. Desverre vil staten nå bruke deres skattepenger på andre, viktigere, ting, for Staten mener Statens bekvemmelighet er viktigere enn livet til barna til de som betaler regninga. Ironien ved at Staten også prøver å tvinge undersåttene over på offentlige transportmidler for å "redde verden" går vel hus forbi L'Etat, c'est moi. Erna Flere som ikke er verdt å redde: https://www.nrk.no/muskelmedisiner-1.13756790 Endret 7. november 2017 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 (endret) Joa, urealistiske løfter forekommer ofte i politikken, dog langt fra så urealistiske som drømmeriene til liberalister. Heller drømmerier enn avgrunn. Det er jo bare å se på land med lite sosialt sikkerhetsnett, det er flere analfabeter, folk med helseproblemer og folk som bor på gata der. Hvilke land? Oppegående folk ser det. Dette er jo ikke noe annet enn en logisk feilslutning, her i form av Alleged Certainty. Asserting a conclusion without evidence or premises, through a statement that makes the conclusion appear certain when, in fact, it is not. Everybody ("oppegående folk") knows that X is true. Therefore, X is true. Men neida, man skal istedet forfekte en eller annen drømmeverden der tragedy of the commons ikke eksisterer og der man later som folk kan velge fritt helt uavhengig av inntekt.AtW Er dette et argument? Ser mer ut som du forsøker å bygge en ny stråmann. Endret 7. november 2017 av Slettet+2534 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 Hvis du hadde bodd i Norge ville du forstått.Jeg HAR bodd i Norge, og da jeg bodde der betydde "beviselig" at bevis kunne legges frem. Nevn land uten noen offentlig sektor.Island i begynnelsen, dog din påstand var at man MÅ ha offentlig sektor, ikke at alle land per idag har en offentlig sektor. La meg tenke over noen..... Sør-Somalia!Beklager, men nei Som koster alle NATO innbyggere skattepenger forresten. Så vi bør juble over at staten raner folk i Norge for å drepe folk i Somalia? Jeg la frem bevis på at norges helsevesen var i verdenstoppen. Du kom bare med masse bilder og "misforstod" vanlige norske ord. Jeg har allerede kommet med bevis, det er du som ikke klarer å akseptere bevisene. Og hvordan var Island i begynnelsen i forhold til i dag? Folk har det utrolig mye bedre på Island i dag. Sør-Somalia har ingen stat. Det er ingen sentral regjering som bestemmer. Så det jeg stemmer er sant. Selv om du ikke vil at det skal være. Vi dreper ikke folk i Somalia, det er i internasjonalt farvann de drepes. Og selv om jeg ikke støtter NATO på noen måte og folkene de dreper for våre skattepenger mange steder i verden, så er Somalia en av de få stedene som er ok. Hvis pirater angriper andre lands skip, så er det en selvfølge at det skytes tilbake. Brudd på loven straffes alle steder. Selv på Island i begynnelsen hadde de straff. Folk ble drept. Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 Fortell meg. Ta disse personene som er involvert her. https://www.nrk.no/n...isin-1.13761921 Se på disse personene. Tenk på andelen de har betalt i skatt - penger staten har brukt på dem så langt. Tenk på alle pengene foreldrene deres... og deres besteforeldre... har betalt i skatt så langt. Mange titalls millioner til sammen (uten å ta høyde for inflasjon). Dette er personer som er alvorlig syke. De får det fra tidlig alder, og mange av dem er barn, fordi folk klarer ofte ikke å leve så lenge med sykdommen. Så alle som i dag er faktisk voksne får utrolig mye oppfølgning og hjelp av staten, og er ikke i stand til å gjøre så veldig mye. Er det jobber så er det nok tilrettelagte jobber fra: Staten. Var dette et argument? Hvilke penger har de å ta ut? Du mener hvor mye penger foreldrene til disse barna har å ta ut? I dag? Ingen... noe som ikke er så rart med hva man må betale i skatt. I dag er disse foreldrene og barna deres fullstendig prisgitt staten. Til å hjelpe dem selv med? Hvordan blir noen her reddet av forlaget ditt? Forslaget ditt hjelper ingen av disse. De dør uansett. Mens du bruker dette til å fremme din ideologi, så dør disse folkene fortsatt under ditt system, akkurat som nåværende. De vil bli reddet av private organisasjoner og gavmilde privatepersoner med empati for syke barn (og deres foreldre). Det finnes allerede i dag private organisasjoner og privatpersoner som gir mye penger til fullstendig ukjente syke mennesker.... og disse ville vært i stand til å gi mye mer om de bare hadde beholdt mer av sine egne penger. Åjå? Så nå skal foreldre og besteforeldre kunne ta ut skatt de har betalt for å redde unger? Det er morsomt det. Hvor ble det av ditt opprinnelige forslag? Hvordan skal det fungere i praksis? Du vil bare at folk ikke skal betale skatt. 3 millioner kroner. 3 millioner * 80 år eksempelvis. 240 millioner kroner. Sannsynligvis er heller ikke skattepenger fra foreldre og besteforeldre nok til å dekke utgiftene barnene allerede har vært for Norge. Hadde det ikke vært for skatten alle betaler i dag hadde de nok ikke fått så mye de allerede har fått. Den gjennomsnittlige personen går tross alt i 0 med innbetaling/utbetaling fra staten gjennom livet. Du har ingenting du kan si, fordi forslagene vil ikke redde disse folkene. Du prøver å tette hullene med foreldre og besteforeldre. Du forstod ellers virkelig ingenting? Disse folkene har aldri betalt mye skatt, og de har fått mye mer igjen fra staten enn de har betalt inn allerede. Det er derfor de ikke har noe å hente ut. Ja, hahaha. De vil bli reddet av "gavmildhet". For sånn fungerer verden. Vi lever i lykkeland med regnbuer og enhjørninger der snille rike folk deler ut penger til de i nød. Verden er så bra. Staten som faktisk hjelper folk er slem. Folk med penger som stort sett beholder dem for seg selv vil plutselig begynne å gi mye mye mye mye mye mye mer penger. folk vil gi 40% av hva de tjener hvert år fordi de er så snille. Dette blir bare dumt. Alle vet at det aldri kommer til å skje. Du bryr deg egentlig ikke om dem. Og du bare mener "det vil gå bra" sikkert. Haha. Men du vil bare ha penger. Folk vil alltid ha mer penger. Men ikke penger for å gi til syke som ikke kan betale for seg selv. Vi trenger ikke se lengre enn USA. Der er systemet slik at folk skal være veldedige. Og de er mer enn i Norge, men dekker det over det staten gjør i Norge? Ikke i nærheten. Ikke i nærheten av nærheten. Så du kan droppe paradis-argumentene dine. Og akseptere at slik du vil ha verden, så får ikke disse folkene hjelp. Og færre enn i dag får. Mens noen får bedre. Noen får bedre på bekostning av at andre får dårligere. Det er slik verden fungerer. Hvis du ikke kan akseptere den enkle virkeligheten så lever du i drømmeland. Og alt du sier vil gå bra fordi alltid alltid vil du finne et urealistisk sted det bare kan komme tusenvis av milliarder av penger å fikse alle problemer. Fordi det går an i ditt drømmeland. Men vi andre? Innbyggere i Norge? Vi lever i virkeligheten. Vi må finne best mulig tilbud for folk her og nå basert på hva som er mulig. Hva som går an. Og dine drømmeland argumenter? De hjelper oss ikke en plass. 1 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 Joda det vil ta tid, men ikke fordi privatiseringen ikke kan skje "over natten" men fordi det tar tid å overbevise folk om at privatiseringen er løsningen. Nettopp Folk har bortimot "fått det inn med morsmelka" at de vil måtte bo på gaten som syke analfabeter om det ikke er for staten. Folk har gått på skole og lært å skille virkelighet fra drømmeland. Folk hva som skjer i virkeligheten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå