Gå til innhold

Ny gaming PC eller oppgradere gammel?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en snart 6 år gammel PC som jeg merker begynner å slite litt med nyere spill når jeg setter på høy grafikk. (Total war-spillene, witcher, fallout osv.)

Informasjon om nåværende PC:

Prosessor: Intel® Core i7-3770 CPU @ 3.40 ghz 
Minne(RAM): 12 gb

Systemtype: 64bit 

Skjermkort: NVIDIA GeForce GTX 770 med vidoe minne 1989 MB

Har fortsatt Windows 7 installert. 

Jeg har et budsjett på rundt 8-10 (maks 12) tusen kroner jeg tenkte å enten oppgradere eller bruke på en ny stasjonær PC (jeg har mus, skjerm, tastatur og headset).

Det jeg lurte på om var om jeg muligens kunne oppgradere nåværende PC og på den måten spare noen kroner eller om det er best å kjøpe helt ny? Eller om det finnes andre løsninger for å øke prestasjonen til PC'en. 

Jeg har ingen erfaring med å bygge eller bytte ut deler ifra en PC fra før men er villig til å lære. 

Takker for svar. :)

Endret av Jallamann89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et alternativ:

Overklokke cpu til 4,5 Ghz. Installere Windows 10. Kjøpe et GTX 1070 og SSD om du ikke har det.

Sier ikke noe om hvilken skjerm du har. 1080p 60hz krever sitt, 1440p 144hz krever mer.

Endret av C64C
Lenke til kommentar

Et alternativ:

Overklokke cpu til 4,5 Ghz. Installere Windows 10. Kjøpe et GTX 1070 og SSD om du ikke har det.

Sier ikke noe om hvilken skjerm du har. 1080p 60hz krever sitt, 1440p 144hz krever mer.

Hei, takk for svar.

Skjerm: LG FLATRON IPS234. 

Diskstasjoner er: Corsair Force 3SSD ATA Device og ST500DM002-1BD142 ATA Device.

Vil varmeproduksjon bli et problem hvis jeg overclokke? Maskinens lydnivå har økt betraktelig de 6 årene jeg har hatt den til det nivå at jeg nesten hører den gjennom headsettet :p Jeg har støvsugd og fjernet støv fra steder der det har samlet seg opp, hvis det har noe å si. 

Lenke til kommentar

Den skjermen din har 14ms oppgitt responstid, altså ingen gaming skjerm akkurat.

Siden du spør om varme blir et problem hvis du skal overklokke CPU, så vil jeg ikke anbefale deg å gjøre det. Ikke at det er fryktelig avansert, men du trenger å sette deg inn i BIOS til hovedkortet ditt, ha god nok CPU kjøler, og så trenger du å teste om ting er stabilt med noen programmer. Får følelsen av at du ikke er helt der :)

Du sier du har renset for støv, og det er bra, men kan hende viftene begynner å vise tegn til slitasje og kanskje bør byttes ut. Vifter skal vanligvis holde i mange år, men har du nesten aldri renset for støv så kan motoren på dem ha blitt litt slitt.

Det du kan gjøre da for å få bedre ytelse i spill, er å bare bytte skjermkortet ditt. F.eks dette GTX 1070 kortet : https://www.multicom.no/gigabyte-geforce-gtx-1070-windforce/cat-p/c/p8860548

Egentlig burde du kjøpe helt ny PC og skjerm, men det vil koste mer enn budsjettet ditt. :)

Lenke til kommentar

Et alternativ:

Hei, takk for svar.

Skjerm: LG FLATRON IPS234. 

Diskstasjoner er: Corsair Force 3SSD ATA Device og ST500DM002-1BD142 ATA Device.

Vil varmeproduksjon bli et problem hvis jeg overclokke? Maskinens lydnivå har økt betraktelig de 6 årene jeg har hatt den til det nivå at jeg nesten hører den gjennom headsettet :p Jeg har støvsugd og fjernet støv fra steder der det har samlet seg opp, hvis det har noe å si. 

Aldri putt støvsuger munningen inn i PC og rengjør på den måten. Støv som treffer munningen lader den med statisk elektrisitet.. Kjøp trykkluft på boks, og blås løs. Kanskje helst på utsiden av huset om PC står på gulvet, eller du røyker. ;)

3770 kan uansett ikke overklokkes. Det er bare 3770K som kan det. Jeg har riktignok en 3770 som kjører 4,1GHz på alle kjerner. Men det er det hovedkortet mitt som har ordnet med en "ulovlig" BIOS. Om ditt HK har samme støtte kan du google deg frem til.

Som Betroz sier er skjermen din forferdelig dårlig egnet til spilling. Så det ville vært mitt forslag også: Ny skjerm, og nytt skjermkort.

Om du mot formodning er fornøyd med skjermen din. (:p) Så er den i det minste svært lettdreven. Så det vil holde lenge med et nytt skjermkort som oppgradering til den. GTX770 er egentlig ikke så galt. Ytelsesmessig ligger det på GTX1050Ti nivå i dag. Et kort som folk altså faktisk kjøper nytt til gaming. De lar bare vær å skru opp grafikken.. Skal du ha noe som er ~dobbelt så raskt, slik at det merkes. Så snakker vi om GTX1070 som Betroz foreslo, det er vel gjerne godt over dobbelt så raskt. Alternativt, så vil også GTX1060 6GB være en merkbar oppgradering på rundt ~80% raskere enn hva du har.

AMD har også gode alternativer til disse, med de er kunstig høyt priset for tiden. Og gir mer mening om du også vil oppgradere skjermen. Da det er bedre pris på Freesync skjermer enn på G-Sync skjermer..

• Liker 1
Lenke til kommentar

3770 kan uansett ikke overklokkes. Det er bare 3770K som kan det. Jeg har riktignok en 3770 som kjører 4,1GHz på alle kjerner. Men det er det hovedkortet mitt som har ordnet med en "ulovlig" BIOS. Om ditt HK har samme støtte kan du google deg frem til.

Jeg så ikke før nå at han hadde bare 3770 CPU  :wee:

Ja nytt skjermkort blir den enkleste fixen for ham. Ikke noe vits med raskere enn GTX 1070 siden han har den CPU'n han har også.

Jallamann89 : Jeg anbefaler også at du installerer Windows på nytt + nyeste drivere for alt. Har du en 6 år gammel WIn7 installasjon, så er det mye groms på disken din...

Lenke til kommentar

Hehe, dere har helt rett i at jeg ikke er svært kunnskapsrik på dette området og takker derfor for alle tips :)

Jeg er vel egentlig "fornøyd" med skjermen min med det at den viser meg hva det den skal vise? :p Men jeg vet jo ikke hva jeg går glipp av med en bedre skjerm da. Så kanskje ny skjerm, nytt skjermkort og reformatering for å så installere windows 10 vil være en god løsning her? 

Har noen et godt forslag til en bra skjerm sånn at jeg gjør det skikkelig denne gang? :p Spiller egentlig veldig lite FPS spill (Overwatch er vell det eneste), ellers går det i MOBA, RTS, MMO osv. :)

Lenke til kommentar

Overwatch er glad i en kjapp skjerm. Men ellers er ikke spill typene du nevner så veldig kresne. Men i første post sa du imidlertid at du var missfornøyd med at du ikke kunne sette "Høy" grafikk på Witcher og Fallout (jeg antok W3 og F4?). Og dette er spill der den lave pixel respons tiden på skjermen din vil få fargene til å flyte ut. Så selv om du satte nivået til "Høy" med et kraftigere skjermkort. Så ville ikke nødvendigvis resultatet blitt så mye penere..

I dag er det et par nye ting man må vurdere når man skal velge skjerm. Vel, noe er nytt, og noe er ikke. IPS skjermer har frem til nå ikke vært aktuelle til spill, da pixel respons tiden har vært forferdelig dårlig. Men nyere IPS skjermer har gjort større fremskritt på det området. Så før var det enklere: IPS til foto, og TN til spill.

Ellers er der også blitt mer vanlig med skjermer som har en form for "Adaptive Sync". Dette er et litt større tema. Så jeg går ikke inn på det her. Men du kan lese litt om det i FAQ som jeg har lagt i signaturen min.

Ellers må du bestemme deg for oppløsning du vil spille i. Og det vil jo direkte påvirke hvor kraftig skjermkort du vil trenge.

Det er med andre ord ikke så lett å komme med klare anbefalinger utenom når der er gode aktuelle tilbud på enkelte produkter.

Men om du vil spille i 4K for eksempel, så må du ut med nesten 6000 Kr for den billigste skjermen med G-Sync. Og den får likevel dårlig kritikk for at TN panelet er av dårlig kvalitet. Mens du med AMD skjermkort og Freesync skjerm kan slippe unna med under 3000 Kr for en skjerm med panel som har fått skryt.

Problemet er at det egentlig ikke finnes noe AMD skjermkort som er egnet til å drive så høy oppløsning. Mens Nvidia alternativet heter GTX1080Ti og koster 7000 Kr ++.

Ellers har man 2560x1440p oppløsningen. Der man som AMD kunde kan velge en 32" skjerm med Freesync til 75Hz for 5000 Kr. Men som Nvidia ikke har alternativer til i det hele tatt i den størrelsen.

Også 3440x1440 skjermene er litt billigere med Freesync, men prisen for skjerm alene er da såpass høy at jeg ikke regner det som veldig aktuelt for deg.

Som sagt vil jeg anbefale å lese litt i FAQ'en min først. Og tenke litt på hva du vil ha..

Lenke til kommentar

Dette er 24 tommer 1920x1080 skjermer:

Billigste med Nvidia G-sync kr 3571

https://www.prisjakt.no/product.php?e=2651537

Billigste med AMD freesync kr 2395:

https://www.prisjakt.no/product.php?p=2607943

Du har linket til feil skjerm for Freesync. Korrekt modellnummer slutter på PF. Den du linker til er ikke Freesync! Det kan være det er noe feil med prisjakt på akkurat dette..

Edit: Dette er billigste 144Hz skjerm med Freesync:

https://www.prisjakt.no/product.php?p=3328710

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Overwatch er glad i en kjapp skjerm. Men ellers er ikke spill typene du nevner så veldig kresne. Men i første post sa du imidlertid at du var missfornøyd med at du ikke kunne sette "Høy" grafikk på Witcher og Fallout (jeg antok W3 og F4?). Og dette er spill der den lave pixel respons tiden på skjermen din vil få fargene til å flyte ut. Så selv om du satte nivået til "Høy" med et kraftigere skjermkort. Så ville ikke nødvendigvis resultatet blitt så mye penere..

I dag er det et par nye ting man må vurdere når man skal velge skjerm. Vel, noe er nytt, og noe er ikke. IPS skjermer har frem til nå ikke vært aktuelle til spill, da pixel respons tiden har vært forferdelig dårlig. Men nyere IPS skjermer har gjort større fremskritt på det området. Så før var det enklere: IPS til foto, og TN til spill.

Ellers er der også blitt mer vanlig med skjermer som har en form for "Adaptive Sync". Dette er et litt større tema. Så jeg går ikke inn på det her. Men du kan lese litt om det i FAQ som jeg har lagt i signaturen min.

Ellers må du bestemme deg for oppløsning du vil spille i. Og det vil jo direkte påvirke hvor kraftig skjermkort du vil trenge.

Det er med andre ord ikke så lett å komme med klare anbefalinger utenom når der er gode aktuelle tilbud på enkelte produkter.

Men om du vil spille i 4K for eksempel, så må du ut med nesten 6000 Kr for den billigste skjermen med G-Sync. Og den får likevel dårlig kritikk for at TN panelet er av dårlig kvalitet. Mens du med AMD skjermkort og Freesync skjerm kan slippe unna med under 3000 Kr for en skjerm med panel som har fått skryt.

Problemet er at det egentlig ikke finnes noe AMD skjermkort som er egnet til å drive så høy oppløsning. Mens Nvidia alternativet heter GTX1080Ti og koster 7000 Kr ++.

Ellers har man 2560x1440p oppløsningen. Der man som AMD kunde kan velge en 32" skjerm med Freesync til 75Hz for 5000 Kr. Men som Nvidia ikke har alternativer til i det hele tatt i den størrelsen.

Også 3440x1440 skjermene er litt billigere med Freesync, men prisen for skjerm alene er da såpass høy at jeg ikke regner det som veldig aktuelt for deg.

Som sagt vil jeg anbefale å lese litt i FAQ'en min først. Og tenke litt på hva du vil ha..

Hei! Beklager sent svar. Det ble litt travelt med studier, så måtte jeg litt i tenkeboksen når det gjelder hva jeg skal kjøpe osv. 

Først og fremst takk for dere finner tid til å gi så utdypende og flotte tips, her lærer jeg mye!

Du har rett at jeg også spiller singleplayer spill som Witcher 3 og Fallout, jeg tenkte bare at skjerm hadde mest å si når det gjeller multiplayerspill (frame rate osv.)  Men ser jeg tok feil der også :p Jeg har da bestemt meg for å kjøpe den siste 144 Hz Freesync skjermen du linket i det siste svaret ditt. 

Det jeg har grublet litt på er om jeg skal oppgradere PC'en med GTX 1070 som noen har tipst om, eller om jeg skal prøve å skrape sammen et større budsjett slik at jeg kan kjøpe en helt ny PC (alltid gøy med noe nytt!) :)  

Er det noen som vet om det er vits å prøve å selge min nåværende PC, for å kanskje få litt ekstra mynter inn til dette budsjettet eller om den rett og slett er så gammel at det er best å bare scrapp'n, eller ha som en reserve PC? Hvis det er vits å selge er den, er det noen som har en ide hva jeg muligens kan få for den? 

Igjen, beklager sent svar hvis dere allerede har markert posten som løst!  

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bare for å presisere, om enn litt seint:

freesync skjerm er lagd til AMD grafikkort

gsync er lagd for nvidia grafikkort

Så hvis du har kjøpt den fine 32" freesyncskjermen viser prisjakt deg alternativene på grafikkort fra AMD

Og da er det bare å diskutere videre hvilket AMD kort som er best egnet

Jeg mener for øvrig at oppgradering av grafikk og skjerm er helt ok på ditt oppsett, ikke minst fordi du kan spre investeringen over tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...