Gå til innhold

Apple Pay kommer til Norden i morgen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

Så og si alle terminaler har NFC, men de fleste butikkene har slått av denne funksjonaliteten fordi en NFC transaksjon går på VISA delen av kortet istedenfor BankAxept, noe som er litt dyrere for butikken. Men iløpet av kort tid så har vi nok kontaktløs betaling også med BankAxept delen av kortet, og da vil nok butikkene slå på funksjonen i terminalene.

 

 

nei, da er det merket. Og det er så og si ingen her rundt om, men det er mange som har NFC som ikke er aktivert ja. 

De fleste terminalene har dette integrert i skjermen, derfor ser du kun kontaktløst symbolet på skjermen om terminalen godtar NFC. På en slik terminal som ikke har slått på NFC, så har du helt riktig, du ser ikke noe NFC symbol, men terminalen støtter det fortsatt, er bare for butikken å slå det på.

Lenke til kommentar

 

Når dette lanseres så kan jo faktisk danskene, svenskene og finnene betale med Apple Pay også i Norge på f.eks Vinmonopolet, Mc Donald's, Deli de Luca m.fl. Er ganske mange steder som støtter kontaktløs betaling. Rema 1000 går det nok ikke på, da de har deaktivert NFC funksjonen på sine terminaler (MobilePay har ingenting med "Ordentlig" kontaktløs betaling å gjøre, det er en særegen løsning)

 

Mobilepay, som er suverent størst i Danmark, bruker nfc der.

Kom før vipps gjorde de også, pluss at de har vel 1/10 av nedetiden

Ja, men det er en viktig forskjell her. MobilePay "Boksene" er egentlig bare en glorifisert Web-adresse, akkurat som en NFC sticker. På en bankterminal som støtter NFC/Kontaktløs betaling, foregår kommunikasjonen direkte mellom mobilen og terminalen via NFC, og er en god del kjappere,

mobilen kan også være uten Internett. (Kommer uansett til å savne kvitteringer og Æ poeng rett i MobilePay appen nå som det blir avviklet her til lands om kort tid)

 

Det største minuset slik jeg ser det med MobilePay er at det kun fungerer innenfor landegrensene. En Svenske som skaffer seg Apple Pay kan benytte dette på Vinmonopolet her til lands, på T-banen i London, eller på ei Donut sjappe i USA, akkurat som man kan med Visa kortet sitt.

Lenke til kommentar

 

 

De fleste terminalene har dette integrert i skjermen, derfor ser du kun kontaktløst symbolet på skjermen om terminalen godtar NFC. På en slik terminal som ikke har slått på NFC, så har du helt riktig, du ser ikke noe NFC symbol, men terminalen støtter det fortsatt, er bare for butikken å slå det på.

 

 

Jeg mener de er merket på selve maskinen, ikke via SW. Kan du linke til noen maskiner som ikke er merket på utsiden og kun via skjerm? jeg har aldri hørt om det

Lenke til kommentar

 

 

 

De fleste terminalene har dette integrert i skjermen, derfor ser du kun kontaktløst symbolet på skjermen om terminalen godtar NFC. På en slik terminal som ikke har slått på NFC, så har du helt riktig, du ser ikke noe NFC symbol, men terminalen støtter det fortsatt, er bare for butikken å slå det på.

 

 

Jeg mener de er merket på selve maskinen, ikke via SW. Kan du linke til noen maskiner som ikke er merket på utsiden og kun via skjerm? jeg har aldri hørt om det

Her har du noen eksempler;

 

http://www.betal.no/assets/img/news/52b2adba7e1a9dd5c17e3e46fe73366e.jpg

 

https://www.sor.no/globalassets/bloggbilder/diverse/kontaktlost-kort-betaling-terminal.jpg

 

https://www.sor.no/globalassets/bloggbilder/produkter/her-kan-du-betale-kontaktlost.jpg?quality=80&mode=stretch&scale=crop&width=1200

 

Er ikke NFC betaling aktivert, så får man ikke symbolet opp heller. Men merk at symbolet kun "Popper" opp på skjermen etter at kassadamen har valgt at du skal betale med kort. Når jeg betaler med kontaktløst kort så sier jeg til personen bak kassa at jeg skal betale med kort før jeg setter inn kortet, da velger personen i kassa kortbetaling, og terminalen våkner til liv. Støtter den NFC kommer symbolet opp, gjør den ikke det, så står det bare "Sett inn kort".

Lenke til kommentar

 

Her har du noen eksempler;

 

http://www.betal.no/assets/img/news/52b2adba7e1a9dd5c17e3e46fe73366e.jpg

 

https://www.sor.no/globalassets/bloggbilder/diverse/kontaktlost-kort-betaling-terminal.jpg

 

https://www.sor.no/globalassets/bloggbilder/produkter/her-kan-du-betale-kontaktlost.jpg?quality=80&mode=stretch&scale=crop&width=1200

 

Er ikke NFC betaling aktivert, så får man ikke symbolet opp heller. Men merk at symbolet kun "Popper" opp på skjermen etter at kassadamen har valgt at du skal betale med kort. Når jeg betaler med kontaktløst kort så sier jeg til personen bak kassa at jeg skal betale med kort før jeg setter inn kortet, da velger personen i kassa kortbetaling, og terminalen våkner til liv. Støtter den NFC kommer symbolet opp, gjør den ikke det, så står det bare "Sett inn kort".

 

 

Hm dette var nytt for meg! Da er problemet tydeligvis aktiveringen ja! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vipps = DNB = Staten = monopol...

Foreslår at du leser denne artikkelen: https://aeon.co/essays/if-plastic-replaces-cash-much-that-is-good-will-be-lost
Man kan diskutere opp og ned i mente om fysiske penger bør forbli eller ei... Vipps er ikke eid av staten for det. Og Apple pay vil jo gjøre akkuratt det samme som brusautomaten i essayet her, kun ta betalt fra apple-brukere. Vipps er hvertfall platformuavhengig.
Lenke til kommentar

Håper Apple Pay uteblir. Hvorfor segregere betalingsmarkedet enda mer? Lag heller EN fullgod løsning som funker for alle her til lands!

Blir vel ikke det? Folk flest har vel nå en iPhone eller en Android tlf på seg så hvis Android og Apple -Pay kommer så kan ikke jeg se at det ‘forverrer’ situasjonen..

Lenke til kommentar

Man kan diskutere opp og ned i mente om fysiske penger bør forbli eller ei... Vipps er ikke eid av staten for det. Og Apple pay vil jo gjøre akkuratt det samme som brusautomaten i essayet her, kun ta betalt fra apple-brukere. Vipps er hvertfall platformuavhengig.

Platformuavhengighet er ikke nok synes jeg, problemet er fortsatt eierskap. Kryptovaluta virker som en interessant kandidat hvis man først skal digitalisere. Endret av mandela
Lenke til kommentar

Enkel fiks på "problemet"

Med en gang noen betaler med Visa så blir det automatisk lagt på et gebyr

Reiseselskaper gjør det allerede

 

Det er en ekstremt forbrukerfiendtlig løsning. Nesten butikker benytter psykologiske priser i dag (199,- kr 79,- kr etc) - når det kommer gebyr i etterkant vil det ende med at du betaler mer, mens det går mer profitt i kassa til butikken. 

USA er et eksemplarisk eksempel på dette, dog med ikke med VISA gebyr - men skatteavgifter. 

Endret av MrL
Lenke til kommentar

Vi får håpe at Apple Pay aldri får noe fotfeste i Norge. Et av de mest forbrukerfiendtlige selskapene skal styre lommeboka di? Det er skummelt gitt. I tillegg er det svin dyrt.

 

Norge har i lang tid vært i forkant på elektroniske betalinger. Hvem her har betalt med en sjekk? Anyone? I USA er det fortsatt en vanlig betalingsmåte. En av hovedårsakene til at det er slik er at vi de siste 26 årene har hatt en fantastisk tjeneste som heter BankAxept. Det er en standardisert løsning for bankbetalinger, uten gebyrer. Betaler man med VISA eller Mastercard er vanligvis gebyret på 1,75%, for Diners og American er det enda mer. Hvis du tror noen andre enn deg som kunder ender opp med å betale 1,75% mer så er du naiv. Kjøper du en premium TV utgjør gebyret alene nesten 500,-

 

Julehandelen i Norge f.eks er nær 60 milliarder kroner i året. Uten BankAxept hadde VISA/Mastercard fått inn 1 milliard før jul, og den regningen måtte du og jeg betalt.

 

 

Jeg var svært negativ til de nye løsningene fordi det først var gebyrpålagt, men etterhvert som konkurransen tilspisset seg ble det gebyrfritt for sluttkunden. Slik kan det dessverre ikke fortsette så med aktører som Vipps, mCash, MobilePay osv så virket det som vi gikk inn i et mareritt av et fragmentert marked på vennebetalinger og elektroniske mobilbetalinger. Ingen ville vinne frem, alle ville tapt penger.

 

Heldigvis har bankene selv ryddet opp med å samle seg rundt VIpps. Når VIpps får transaksjonskostnadene ned på nivå med BankAxept så ligger det endelig klart for at tjenesten kan ta over for plastkortet. Men, det fordrer også at selve betalingen blir like rask som kort. Det vil si: NFC og aksept med fingeravtrykk/kode/mønster/annet som IKKE tar lengre tid enn pinkode. Å måtte låse opp telefonen, finne en app, godkjenne med passord, osv, det er ALT for omstendelig og vil IKKE bli en almen akseptert løsning.

 

 

Apple Pay er begrenset til enheter med halvspist eple bakpå, bruker VISA/Master og har et ekstra Apple Pay gebyr i tillegg. DET er ingen framtidsrettet løsning.

 

Eller, jeg kunne gjerne tilbydd kunder å betale med Apple Pay, så lenge kunden velvillig og uten å sutre betaler 2% mer. Så har jeg 1,9% å gi til Apple og 0,1% å ta selv for peset med enda en tilbyder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Vipps = DNB = Staten = monopol...

Foreslår at du leser denne artikkelen: https://aeon.co/essays/if-plastic-replaces-cash-much-that-is-good-will-be-lost
Man kan diskutere opp og ned i mente om fysiske penger bør forbli eller ei... Vipps er ikke eid av staten for det. Og Apple pay vil jo gjøre akkuratt det samme som brusautomaten i essayet her, kun ta betalt fra apple-brukere. Vipps er hvertfall platformuavhengig.

Si det til brukere av Nokia/Microsoft Windows-telefoner... ;-)

Lenke til kommentar

Enkel fiks på "problemet"

Med en gang noen betaler med Visa så blir det automatisk lagt på et gebyr

Reiseselskaper gjør det allerede

Enig. Det er slik de løser dette i bla Danmark. Betaler du ikke med Dankort (tilsvarer dansk BAX) må du betale gebyret.

 

Jeg ser dog ingen grunn til hvorfor Apple Pay ikke kan støtte BAX (noen mer kyndig her som kan forklare?), og håper løsningen lanseres.

 

Det har blitt nokså utbredt med NFC terminaler i storbyen, hadde vært fint å kjøpt kaffe med klokka jeg allerede har på armen. Jeg er også ivrig på løpefronten, hadde vært knall å løpt rundt med lommeboka på armen! Jeg kan forstå hvorfor noen syns dette er en gimmick, men for min del erstatter det hele lommeboka i hverdagen. Til og ned studentkortet er digitalisert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...