Gå til innhold

Apple Pay kommer til Norden i morgen


Anbefalte innlegg

Da er det lansert i Danmark, Sverige og Finland, men ikke Norge.

 

Ingen grunn til at Apple Pay og andre tilsvarende ikke kan knytte seg til BankAxept, men spørsmålet er om det er hensiktsmessig fra Apple sin side å knytte seg til alle lokale løsninger i det enkelte land. Blir mye å administrere og høyere driftskostnader.

 

Her er f.eks nyheten presentert hos Nordea i Sverige: https://www.nordea.se/privat/vardagstjanster/kort/apple-pay.html Sverige har for øvrig og Samsung Pay fra tidligere i år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er det lansert i Danmark, Sverige og Finland, men ikke Norge.

 

Ingen grunn til at Apple Pay og andre tilsvarende ikke kan knytte seg til BankAxept, men spørsmålet er om det er hensiktsmessig fra Apple sin side å knytte seg til alle lokale løsninger i det enkelte land. Blir mye å administrere og høyere driftskostnader.

 

Her er f.eks nyheten presentert hos Nordea i Sverige: https://www.nordea.se/privat/vardagstjanster/kort/apple-pay.html Sverige har for øvrig og Samsung Pay fra tidligere i år.

Kostnadsfritt hos nordea ser jeg.

Lenke til kommentar

 

Ser ikke poenget med det uansett, det er så lite NFC terminaler i Norge så poenget faller litt bort. Prøver å bruke NFC på kortet så ofte jeg kan da det går kjapt men det er ikke mange stendene det går.. 

 

Så og si alle terminaler har NFC, men de fleste butikkene har slått av denne funksjonaliteten fordi en NFC transaksjon går på VISA delen av kortet istedenfor BankAxept, noe som er litt dyrere for butikken. Men iløpet av kort tid så har vi nok kontaktløs betaling også med BankAxept delen av kortet, og da vil nok butikkene slå på funksjonen i terminalene.

Ser ut som bankaxept allerede har kontaktløs betaling?! står det hvertfall på hjemmesiden deres http://bankaxept.no/kortbetaling/

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke problemet. Dette her er bare bankene som subber etter. Amerikanere med Apple Pay kan allerede betale med Apple Pay på alle terminaler i Norge som har NFC aktivert, så dette handler bare om at bankene våre må slippe kortene våre inn i Apple Pay økosystemet.

 

Hvorfor insisterer vi fjellaper på å måtte hales baklengs og skrikende inn i fremtiden?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan i alle fall si at som ansatt i en norsk bank, så har jeg ikke registrert noen motstand mot Apple Pay. Tvert i mot ble bankkortene klargjort for dette allerede i fjor. Det finnes nok en viss bekymring for at utenlandske aktører skal komme og ta over betalingsløsningene i Norge (derav samlingen rundt Vipps), men da handler det om andre ting enn at du legger inn bankkortet ditt i Apple Pay eller tilsvarende.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...
  • 1 måned senere...

 

Enkel fiks på "problemet"

Med en gang noen betaler med Visa så blir det automatisk lagt på et gebyr

Reiseselskaper gjør det allerede

Enig. Det er slik de løser dette i bla Danmark. Betaler du ikke med Dankort (tilsvarer dansk BAX) må du betale gebyret.

 

Jeg ser dog ingen grunn til hvorfor Apple Pay ikke kan støtte BAX (noen mer kyndig her som kan forklare?), og håper løsningen lanseres.

 

Det har blitt nokså utbredt med NFC terminaler i storbyen, hadde vært fint å kjøpt kaffe med klokka jeg allerede har på armen. Jeg er også ivrig på løpefronten, hadde vært knall å løpt rundt med lommeboka på armen! Jeg kan forstå hvorfor noen syns dette er en gimmick, men for min del erstatter det hele lommeboka i hverdagen. Til og ned studentkortet er digitalisert.

Mener jeg leste at Danmark nylig forbød slike gebyrer. Ja, var en del bensinstasjoner for et par år siden som praktiserte dette gebyret. Men ikke alle. Tror også Rema i DK lot meg betale gebyrfritt. Godt man fremdeles kan betale kontant i slike land. Men det jobbes hardt for å forby cash.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...