Sturle S Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 Det spesielle med oljebransjen er jo at skattesatsen er ca 80%. Dermed blir verdien av frådrag også så stor. Så løysinga kan jo vere å fjerne særskatten slik at oljeselskapa blir behandla på lik linje med andre bedrifter og får 25% skatt (eller noe sånt).Tenk om oljeselskapa måtte betale like mykje skattar og avgifter som til dømes fornybar energiproduksjon på land! Eg trur ikkje oljebransjen ville godta ei slik skatteskjerping. No er det lett for oljeselskapa å snike seg unna skatten, og staten tek 90% av risikoen når oljeselskapa byggjer tapsprosjekt i Nordsjøen. La dei skatte av produksjon og betale like mykje grunnrente pr produserte kWh energi som vasskraftverka, so tenkjer eg statskassa vert full! Totalt får Noreg inn ca dobbelt so mykje i oljeskatt som i avgifter på tobakk og alkohol. Det er ikkje mykje samanlikna med pengane som vert investert der. Over 3/4 av alle investeringar i norsk industri og produksjon kvart år er innan oljeproduksjon og olje- og gassrøyrleidningar, og det står ikkje i samsvar med inntektene. Nei, bruk heller pengane på fleire bryggeri! :-) Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 Hva er det med dere oljemotstandere og deres kreative forslag på hva vi ellers skal leve av? Det går faktisk an å sette disse ideene ut i livet nå i stedet for å sitte på rumpa og vente til den siste arbeidsplassen i oljenæringen er borte. Det er nok av kapital og nok av støtteordninger hvis man har et solid "case". Men det er kanskje der problemet ligger? Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 Hva er det med dere oljemotstandere og deres kreative forslag på hva vi ellers skal leve av? Det går faktisk an å sette disse ideene ut i livet nå i stedet for å sitte på rumpa og vente til den siste arbeidsplassen i oljenæringen er borte. Det er nok av kapital og nok av støtteordninger hvis man har et solid "case". Men det er kanskje der problemet ligger? Dersom du mener at en kun skal satse på det som lønner seg i dag, så må du gjerne mene det. Da vet jeg hvor du står. Det er vanlig å si at en satser på forskning og utvikling, det vil si at det er en investering som er håper å få betalt for på sikt. Men du er kanskje mot investering i forskning og utvikling også? Ellers er jeg ikke oljemotstander om du skulle mene det. Å sette merkelapper på folk en diskuterer med er ikke særlig konstruktivt! Lenke til kommentar
Proton1 Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 Sturle S. Normalt har du saklige kommentarer, men det er vanskelig å ta deg på alvor når du hevder: "Tenk om oljeselskapa måtte betale like mykje skattar og avgifter som til dømes fornybar energiproduksjon på land! Eg trur ikkje oljebransjen ville godta ei slik skatteskjerping. No er det lett for oljeselskapa å snike seg unna skatten, og staten tek 90% av risikoen når oljeselskapa byggjer tapsprosjekt i Nordsjøen. La dei skatte av produksjon og betale like mykje grunnrente pr produserte kWh energi som vasskraftverka, so tenkjer eg statskassa vert full!" Dette er renspikka sludder. Mener du at ordninger som Grønne Sertifikater er innført fordi fornybar energiproduksjon på land er lønnsom, og mener du at Oljefondet på 8000 mrd har oppstått ved at oljenæringen ikke betaler skatt, og ikke er lønnsom? Dessuten er grunnrente som vår vannkraft er pålagt lite viktig siden det aller meste av slik produksjon er i offentlig eie som også er innkrever av grunnrenten og alle andre skatter og avgifter. Lenke til kommentar
OPLQC90R Skrevet 28. oktober 2017 Del Skrevet 28. oktober 2017 Så, kjære Lars Haltbrekken, kan du forklare hvorfor du tror at Goliat ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomt når det er lønnsomt for ENI? Magefølelsen min er at et privat selskap helst skal ha mer profitt enn det som trengs for samf.økonomisk nytte (selv om det selvsagt ville sett bedre ut for norge dersom plattformen ble bygget her). Nåverdi er uansett ikke en nyttig målestokk dersom du skal se på et prosjekt isolert. Det kreves jo en nominell rente på ca 10% for å få bedre avkastning på sparepengene dine enn å sette dem i et prosjekt som har nåverdi 0.... ENI har nedskrevet verdien av feltet med flere milliarder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå