Gå til innhold

Litt hjelp til innleveringsoppgave elektroniske systemer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er det du trenger hjelp til - kretsens virkemåte eller programvaren du skal bruke?

 

Reagerer alltid negativt når jeg ser oppgaver der krav til innleveringen er "leveres i word" - det er bare så mye feil ved at det fjerner studentens mulighet til å velge et open source -alternativ (Libre Office, etc) :grumpy:

 

Hadde en tilsvarende case da jeg gikk på skole for "hundre år siden". Da forsøkte jeg å levere inn oppgaven i odt-format, men det ble ikke godtatt av den som skulle rette oppgaven. Hører forresten med til historien at dette var et såkalt "kan-ikke-velge-kurs-må-for-å-bestå-semesteret" med tema "databehandling" :omg:

Lenke til kommentar

Heisann. Kan noen hjelpe meg i gang litt med denne oppgaven? Skal tegne den selv i Proteus men sliter litt med å komme i gang. På forhånd takk :) Mvh Reidar. 

 

Igrunn begge deler. Hvordan fungerer denne iforhold til komponentene som er brukt?

 

Kan man med hjelp av 2 nye vipper øke prisen med 50 prosent?

 

Mvh Reidar.

Lenke til kommentar

Ok - Proteus kan jeg ikke hjelpe med.

 

For JK vipper så må du bare belage deg på å lese teori og hva vippa faktisk gjør.

 

Det skulle være fult mulig å "øke prisen med 50%" - men det forutsetter at du setter deg inn i den opprinnelige kretsens virkemåte og forstår dette. Og da må du først forstå virkemåten til JK-vippa og samspillet mellom de logiske portene som medfører at utgangen blir høy.

 

Nb: er forresten en svakhet i kretsen i oppgaven - når bommen åpner burde alle vippene resettes til null. Klarer du å løse teksten i oppgaven og samtidig få med dette så skulle det bli stjerne i margen.

 

Men som sagt igjen - kan ikke understreke viktigheten godt nok ved å sette seg inn i JK-vipper. Dette er en forutsetning for å i det hele tatt være i stand til å forstå og løse oppgaven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...