Gå til innhold

Outlook på jobb - hvordan kan jeg ødelegge det?

swanky

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har en destruktiv forespørsel.

I dag gikk vi over til Outlook m/Microsoft Exchange Server på jobben. Hovedårsaken er at vi da kan bruke den forpu*te kalenderen. En bivirkning er at jeg nå er avkuttet fra å bruke Mozilla Thunderbird som epostleser. Av en eller annen grunn distribueres all eposten min til Outlook. Dritten fungerer tydeligvis ikke som en ordinær IMAP-klient som bare speiler det som ligger på serveren.

Her på arbeidsplassen har vi heller ikke tilgang til profilene våre, jeg kan med andre ord ikke slette programfiler etc.

Det jeg er på jakt etter er:

- en eller annen måte å ødelegge dette programmet på - innstillinger som gjør det fullstendig ubrukelig. Ugjenkjennelig. Det er mulig dette gir meg bråk på jobben, men det kan jeg leve med.

Håper noen kan hjelpe meg.

PS: dette er ment som et seriøst spørsmål.

swanky

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nope, de har tatt en "avgjørelse" om at alle skal bruke Outlook pga. den fantastiske kalenderfunksjonen... Det er forsåvidt helt greit, det er bare at i tillegg til kalenderen så får vi universets kjipeste epostklient. Så målet mitt er å ødelegge innstillingene slik at epostfunksjonen slutter å fungere. På den måten håper jeg å kunne bruke Thunderbird.

Har snakket med administrator, og de er for så vidt enig med meg. Men sjefen på avdelingen min har bedt om dette. Så de kan ikke fjerne det. Men de vil heller ikke gjøre sjefen min oppmerksom på at jeg evt. bruker en annen epostklient. Med andre ord; de vil ikke hjelpe meg, men klarer jeg å sno meg rundt systemet så skal jeg få være i fred.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner... Det finnest nå mange løsninger for å administrere windows-baserte systemer du egentlig ikke har full tilgang til, jeg vet ikke hva du helt og holdent bruker, men prøv å få installert en annen mailklient og sette den opp til å mota mail istedenfor Outlook,(jeg er egentlig linuxbruker, og er ikke så mye inni i det). Det må da finnes en vei å få en annen mailklient på, med mindre systemet ditt ikke er så begrenset at det faktisk er umulig å få gjort noe modifikasjoner på lovlig vis.

Lenke til kommentar

Outlook vil default bruke MS-protokollen MAPI til å kommunisere med Exchange.

Du skal imidlertid kunne bruke en IMAP-klient mot serveren, har såvidt prøvd det selv en gang for flere år siden..

Her er en link til oppsett av Netscape communicator mot exhange iallefall..

http://www.ecu.edu/exchange/imap/NC45/nc45imap.htm

Hva slags ver. av outlook og exchange?

edit: enda en link

http://www.msexchange.org/tutorials/Connec...nge_Server.html

Endret av ivara
Lenke til kommentar
så får vi universets kjipeste epostklient.

Jeg blir nesten provosert. Som Unix, Mac og Windows administrator vil jeg påstå at siste utgave av Outlook - Outlook 2003, er et knallproduct. Sammen med Exchange får en et meget godt og stabilt e-post miljø. Fra både driftpersonells- og en brukers ståsted er Outlook/Exchange kombinasjonen meget sterk.

For meg høres det ut som du sutrer fordi du er uenig i valg av e-post løsning, og at du har meget lite konkret kunnskap om Outlook som produkt brukt i firma sammenheng. Beklager hvis jeg tar feil.

Det du nå prøver å gjøre ville hos en del av mine klienter gitt deg en skriftelig advarsel før en eventuell oppsigelse. Årsaken ligger som regel i at bedrifter velger å standardisere på et sett programvare som et ledd i sertifisering mot informasjonssikkehet. (Og la oss ikke starte diskusjonen Microsoft/Sikkerhet. :) )

Som administrator vil jeg anbefale deg at du holder deg til de rettningslinjer som ditt firma har laget, og bruke det du vil hjemme.

Jeg håper at du skjønner at jeg ikke er ute etter å kjefte på deg, men at jeg ønsker med mild stemme fortelle deg at du er i ferd med å "bæsje på leggen". Gjennomfører det du har tenkt til å gjøre, vil du skape mye krøll for de som skal holde IT miljøet til din arbeidsgiver operativt, sikkert og kosteffektivt.

Frode Stenstrøm

Seniorrådgiver

Lenke til kommentar
så får vi universets kjipeste epostklient.

Jeg blir nesten provosert. Som Unix, Mac og Windows administrator vil jeg påstå at siste utgave av Outlook - Outlook 2003, er et knallproduct. Sammen med Exchange får en et meget godt og stabilt e-post miljø. Fra både driftpersonells- og en brukers ståsted er Outlook/Exchange kombinasjonen meget sterk.

For meg høres det ut som du sutrer fordi du er uenig i valg av e-post løsning, og at du har meget lite konkret kunnskap om Outlook som produkt brukt i firma sammenheng. Beklager hvis jeg tar feil.

Det du nå prøver å gjøre ville hos en del av mine klienter gitt deg en skriftelig advarsel før en eventuell oppsigelse. Årsaken ligger som regel i at bedrifter velger å standardisere på et sett programvare som et ledd i sertifisering mot informasjonssikkehet. (Og la oss ikke starte diskusjonen Microsoft/Sikkerhet. :) )

Som administrator vil jeg anbefale deg at du holder deg til de rettningslinjer som ditt firma har laget, og bruke det du vil hjemme.

Jeg håper at du skjønner at jeg ikke er ute etter å kjefte på deg, men at jeg ønsker med mild stemme fortelle deg at du er i ferd med å "bæsje på leggen". Gjennomfører det du har tenkt til å gjøre, vil du skape mye krøll for de som skal holde IT miljøet til din arbeidsgiver operativt, sikkert og kosteffektivt.

Frode Stenstrøm

Seniorrådgiver

Takk for innspillet. Siden du arbeider med dette til daglig så kan du kanskje svare meg på dette:

Finnes det en måte å sette opp f.eks. Thunderbird hjemme, slik at denne kan få kontakt med Exchange? Dersom jeg hadde klart det, så ville en stor del av problemet mitt være løst.

Jeg kan forsåvidt leve med at vi bruker Outlook på jobben, men jeg er avhengig av å nå eposten min hjemmefra. I og med at jeg personlig for lengst har dumpet Outlook, så må jeg kunne bruke en annen klient.

Årsaken til at jeg ikke liker Outlook er:

- designet - jeg finner det rett og slett "tungt" å manøvrere

- kalenderfunksjonen. Spesielt hvordan denne er implementert på min arbeidsplass, uten at jeg skal gå i detalj på dette.

Lenke til kommentar

Hva med outlook web access for ekstern tilgang?

Dersom de innfører Exchange/Outlook på jobben hos dere , burde det være naturlig å også implementere Outlook web access...

Men det kommer vel mer an på hva slags policy det legges opp til når det gjelder tilgjenelighet kontra sikkerhet , remote access osv.

Lenke til kommentar
Finnes det en måte å sette opp f.eks. Thunderbird hjemme slik at denne kan få kontakt med Exchange

Indirekte svaralternativer er:

1. Outlook webaccess via SSL kryptering

2. Outlook 2003 direkte tilgang til Exchange via RPC over HTTP (også med SSL kryptering)

3. IMAP til Exchange (helst med kryptering)

4. POP til Exchange

Den første er meget bra, særlig hvis dere kjører Exchange 2003. Den beste web klienten jeg har sett for noe mailsystem!

Alternativ 2 er meget bra fordi det gir elegant, sikker og rask tilgang til e-post uten VPN krøll eller andre synkroniseringsoppgaver.

De to siste kan benyttes av det meste av e-post klienter, og brukes flittig av våre UNIX folk. Jeg ville tro at dette vil funke for deg også.

Alle alternativ må muliggjøres på serveren og deres brannmur må åpnes for de rette porter.

Lykke til!

PS: Bruk av Outlook/Exchange for ressursbooking og gruppekalendre er meget effektivt hvis det gjøres rett. Jeg har vært med på å lage løsninger for mange av mine klienter, små (5 ansatte) som store (20.000 ansatte).

PPS: Enkelte bedrifter tillater ikke bruk av POP/IMAP fordi dette betyr at firma e-post kan lastes ned på maskiner som de ikke har kontroll på. Sjekk med din arbeidsgiver hva som er status for deg før du setter opp dette.

Trenger du hjelp kan du bare sende meg en e-post ([email protected]), så kan jeg gjerne gi deg litt gratis bistand.

Frode

Lenke til kommentar
2. Outlook 2003 direkte tilgang til Exchange via RPC over HTTP (også med SSL kryptering)

Holder på å argumentere med min IT-sjef om å implementere dette men mener å ha lest at det krever Exchange 2003 og win2k3 server?

RPC over HTTP proxy er en funksjon som er implentert i operativsystemet XP og 2003 server. Dette er meget bra, fordi da åpnes denne funksjonaliteten for andre programvareløsninger enn Outlook.

På 2003 server må RPC/HTTP installeres - Veldig lite er på by default i Win2003 server. (Bra Micro$oft!)

For Windows XP må du installere en hotfix. Denne blir nok en del av SP2 som kommer i q1/q2 2004. Du finner den ikke på Windows Update enda.

På server siden må du kjøre Exchange 2003.

På klient siden må du kjøre Outlook 2003.

Det er ikke helt trivielt å få dette til å fungere, fordi dokumentasjonen ikke er helt god. Videre så bør en vurdere om en skal bruke Frontend/backend exchange løsninger av sikkerhet og last grunner. Legger du til en brannmur eksternt samt MS egen ISA server har du en god løsning.

Husk at ved oppgradering til Exchange 2003, får dere en meget god Webmail løsning, som også kan integreres mot Sharepoint produktet. Disse to har redusert vår bruk av VPN med omtrent 90%. Dermed sparer vi penger til drift av det.

Frode

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...