Gjest Slettet+6132 Skrevet 23. oktober 2017 Del Skrevet 23. oktober 2017 Er det vanlig at biler som har stått under vann blir kondemnert? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. oktober 2017 Del Skrevet 23. oktober 2017 Vet ikke 100% sikkert, men mtp elektronikken kan jeg virkelig ikke se for meg at det er verdt å fikse på. All elektronikk og ledninger må gjerne byttes, bare der kommer man fort i godt over bilens verdi. Pluss alt interiør som må byttes. Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 23. oktober 2017 Del Skrevet 23. oktober 2017 Det kommer an på flere faktorer: Hva er ødelagt? Hvor mye koster det å reparere? Hvor mye er bilen verdt? Hvis reprasjonskostnadene er høyere enn bilens verdi, blir den kondemnert. Det er derfor ganske vanlig at eldre biler, 10-20 år gamle, blir kondemnert. Disse er ofte i prisklassen 20-50.000 kr, og det skal ikke fryktelig store skader til før en verkstedsregning er oppe i tilsvarende summer. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 23. oktober 2017 Del Skrevet 23. oktober 2017 (endret) Ja, det er svært vanlig. Her er en veldig interessant artikkel etter flommen i Texas tidligere i år. Det er regnet at over en million biler ble skadet av flommen der. (Du må dog dessverre skru av adblocker) https://www.dallasnews.com/business/autos/2017/09/15/will-flood-damaged-cars-end-dallas-fort-worth-already-nations-top-five Elektronikken liker det svært dårlig, interiøret blir ofte ødelagt. Motoren liker også svært dårlig å bli druknet. Kommer det flom i form av saltvann i tillegg, kan du bare gi opp. Her i Norge er nok terskelen for kondemnering også mye lavere grunnet ekstremt kostbare verkstedpriser. http://fortune.com/2017/09/20/hurricane-irma-harvey-damaged-cars/ Endret 23. oktober 2017 av Vertical^ 2 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 25. oktober 2017 Del Skrevet 25. oktober 2017 Samtidig vil terskelen for kondemnering i Norge bli høyere som følge av de høye avgiftene.. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 25. oktober 2017 Del Skrevet 25. oktober 2017 Flomvann inneholder jord og salter som også skaper irr over tid. Bil blir aldri til å stole på selv om den tilsynelatende fungerer 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 25. oktober 2017 Del Skrevet 25. oktober 2017 Biler ødelagte av flom kan repareres, men problemene kommer ofte tilbake, og reparasjonene er så dyre at det ofte er billigere å bare kondemnere bilen. Samtidig vil terskelen for kondemnering i Norge bli høyere som følge av de høye avgiftene.. Med prisen på norsk arbeidskraft så skal det godt gjøres at man vil betale for feilsøking og overhaling av elektronikk fremfor å skrote bilen for deler. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 25. oktober 2017 Del Skrevet 25. oktober 2017 Send bilen i kverna først som sist. Selv «tørre» biler får problemer med elektronikken, og det er svindyrt å fikse. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 25. oktober 2017 Del Skrevet 25. oktober 2017 Biler ødelagte av flom kan repareres, men problemene kommer ofte tilbake, og reparasjonene er så dyre at det ofte er billigere å bare kondemnere bilen. Samtidig vil terskelen for kondemnering i Norge bli høyere som følge av de høye avgiftene.. Med prisen på norsk arbeidskraft så skal det godt gjøres at man vil betale for feilsøking og overhaling av elektronikk fremfor å skrote bilen for deler. Nå har jeg vært borti noen stygge tilfeller av skader både som følge av brann og flom. At forsikringsselskapene ønsker å reparere bilen er ganske vanlig dersom det er en del verdi i bilen. Det er veldig enkel matematikk, de skal rett og slett komme ut med minst mulig kostnader. Når nye feil oppstår et par år senere nekter de som regel å ta ansvar. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Selskapene vil ikke reparere en bil dersom kostnadene overstiger 70% av bilen verdi på skadetidspunkt. I utgangspunktet. Ofte blir bilen kondemnert, og kjøpt opp av bilforhandlere som fikser dem "på si". De dytter bilen inn i et hjørne, og så jobber de på den når det er stille, og de bruker gjerne brukte deler. På den måten kan bilen repareres relativt rimelig, men over lengre tid. Dersom de direkte skadene ikke overstiger 70%, kan bilen fortsatt kondemneres, for eksempel ved flom eller brann, hvor skadene kanskje utgjør 50%, men verkstedet ikke vil garantere for at jobben blir godt nok utført. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå