Gå til innhold

Forslag til delevalg til kontor/gaming PC

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger en kontormaskin som hovedsaklig skal brukes til tekstbehandling i flere programmer samtidig da jeg jobber som oversetter. Men etter kontortid vil jeg gjerne ha muligheten til å spille relativt nye titler i 1080 med bra flyt.

Dette SKAL være en Mini ITX-maskin da jeg trenger noe relativt portabelt, og budsjettet ligger på ca 7-8000.

Jeg trenger ikke skjerm, mus, tastatur eller lyd, men OS må være med.

Setter pris på å kunne kjøre to skjermer da jeg har behov for det.

Takk for alle tips!

Endret av Dahlsveen87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville vurdert denne med oppgradering til en i5-prosessor ettersom flere og flere spill virker å kreve mer enn to kjerner. Obs: ser ut som i3-modeller med fire kjerner er på vei inn på markedet, og jeg ser lite forskjell på f.eks. i5-7500 og i3-8100, bortsett fra at sistnevnte har litt høyere klokk og er ~700 kr billigere.

700 kr spart på prosessor kan gi deg rom for en ikke ubetydelig skjermkortoppgradering, men det ser ut il å fordre at du må vente litt til de kommer i butikkene.

edit: Med det sagt er det ikke garantert at "gamle" hovedkort (H110/B250/Z170/Z270) vil støtte disse nye prosessorene (Coffee Lake). Det vet jeg rett og slett ikke enda. Flere av disse støtter ikke engang nåværende generasjon (Kaby Lake), ihvertfall ikke uten en BIOS-oppdatering - som forutsetter at du kan boote maskinen med en fungerende prosessor i utgangspunktet. Dersom en ny generasjon prosessorer forutsetter at du må ha en ny generasjon hovedkort, og disse ligger høyere i pris enn de nåværende, er det ikke sikkert du sparer så mye på å gå for en Coffee Lake i3 likevel.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Valgte ut noen komponenter som et forslag:

Gigabyte GA-AB350N-Gaming WiFi

AMD Ryzen 5 1600 Prosessor

Ballistix Sport LT DDR4 2x4GB

Sapphire Radeon RX 560 4GB Pulse

Fractal Design Core 1100 Micro Tower

Corsair VS650, 650W PSU

Samsung 850 EVO 250GB 2.5" SSD

Microsoft Windows 10 Home

Total pris ca 8450

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takker for innspill!

Jeg endte til slutt med å gjenbruke dette:

Lian Li PC-B10

Cooler Master G750M

WD Desktop Black 1TB 3.5"

Windows 8

Og kjøpe dette nytt fra Komplett:

MSI B350 PC Mate

AMD Ryzen 3 1200

Ballistix Sport LT DDR4 2x4GB

Samsung 850 EVO 250GB 2.5" SSD

ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC

Tror jeg kommer greit ut med dette. Prisen endte på 6800,- nytt, og med litt gjenbruk blir det sikkert fint. 

Endret av Dahlsveen87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...