Sandra9933 Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 (endret) Hei. Som overskriften nevner har jeg spørsmål knyttet til 3 yrker. Tusen takk for eventuelle svar - Hvor mye ansvar har en farmasøyt? Er det for eksempel mulig å utlevere feil legemiddel dersom man er fjern? Hvor stor er sjansen for å gjøre kritiske feil i dette yrket? Jeg er ikke så veldig glad i å ha for mye ansvar... - Hvilken type ingeniør er mest teoretisk, dvs. hvilken ingeniør er mest mulig på et kontor og minst mulig utendørs? Jeg foretrekker å for eksempel gjøre utregninger på en kontor framfor å jobbe utendørs... - Er tannlege passende for en introvert? Jeg er ikke særlig pratsom, men jeg er ikke redd for å snakke med andre mennesker. Jeg er glad i håndverk, men samtidig er jeg mer teoretisk enn praktisk. Vil tannlegeyrket passe meg? Endret 22. oktober 2017 av Sandra9933 Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 (endret) Vil ikke si at man i jobben som farmasøyt er noe spesielt utsatt for å gjøre feil. Uansett har jo "kunden" et ansvar selv også, så det må svikte i flere ledd for at noe blir kritisk. Jeg vil si at en sykepleier f.eks kan gjøre mye mer fatale feil enn en farmasøyt. Når det gjelder hvilken ingeniør-retning som gir "kontor-jobb" så gjelder det de fleste. En tannlege bør ha både teoretiske og praktiske ferdigheter. Man bør være nøyaktig og stø på hånden, i tillegg til et godt håndlag. Odontologi er vel kanskje blant de få universitetsutdannelsene hvor krav til praktiske ferdigheter er større enn teoretiske ferdigheter. Endret 22. oktober 2017 av Marcus Halberstram Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 26. oktober 2017 Del Skrevet 26. oktober 2017 - Hvor mye ansvar har en farmasøyt? Er det for eksempel mulig å utlevere feil legemiddel dersom man er fjern? Hvor stor er sjansen for å gjøre kritiske feil i dette yrket? Jeg er ikke så veldig glad i å ha for mye ansvar... Alle yrker har ein viss grad av ansvar. Som farmasøyt så er nok største feilen du kan gjere å gi feilaktige råd til kunden om kva medisinar som er trygge å kombinere. Deretter så er det sjølvsagt mulig å dele ut feil medisin, som f.eks. narkotiske midler til ein kunde som ikkje har resept for den medisinen. Sjølv om eg ikkje kjenner til yrket så vil eg tru at det i dag foreligger system som skal hindre slurvefeil, ved at medisinen blir scanna inn og samanlikna med reseptet, ved at det popper opp advarsel på skjermen dersom medisinen du har slått inn kan føre til alvorlege bivirkningar, osv. Som farmasøyt så skal det svært mykje til for at eventuelle feil gir utilsikta fatal utgang, det er tross alt ikkje du som setter medisinane. Brukaren er sjølv ansvarleg for å dobbeltsjekke medisinane, lese advarsel og symptomlista, og holde styr på dosane. - Hvilken type ingeniør er mest teoretisk, dvs. hvilken ingeniør er mest mulig på et kontor og minst mulig utendørs? Jeg foretrekker å for eksempel gjøre utregninger på en kontor framfor å jobbe utendørs... Dei fleste ingeniørutdanningane er forholdsvis like når det gjeld fokus på teorien. Andelen kontorjobb og utearbeid varierer i all hovedsak basert på kva stilling du har. Ein byggingeniør i prosjektledarstilling er nok meir ute på byggeplassen enn ein byggingeniør som utfører lastberekningar på prosjekterte bygg. Mesteparten av ingeniørjobbane er kontorjobbar der all eller nesten all arbeidstid foregår på kontoret, og med kun korte synfaringar ute av kontoret dersom det er nødvendig. - Er tannlege passende for en introvert? Jeg er ikke særlig pratsom, men jeg er ikke redd for å snakke med andre mennesker. Jeg er glad i håndverk, men samtidig er jeg mer teoretisk enn praktisk. Vil tannlegeyrket passe meg? Å være introvert eller ekstrovert er ikkje relevante eigenskapar for ein tannlege. Det meste av samtalane på jobb vil foregå med kollegaane dine. Ein tannlege vil i liten grad prate særleg mykje med pasienten utover vanlige høfligheitsfraser og litt småprat. Pasienten vil normalt sett ikkje være i stand til å kommunisere tilbake med anna enn utydelige lydar. Enten fordi pasienten har munnen full av bomullsdotter og tannlegeutstyr, eller fordi pasienten er i narkose. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå