Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Datter som har fått kontakt med rusmisbruker

Anbefalte innlegg

Er ikke noe vanskelig å bestille en time hos en psykolog.

Jeg sier ikke at det ikke går an å forsikre seg mot alt mulig i livet, men jeg sier at det går an å ha en strategi over hva en skal gjøre hvis det faktisk skjer. Man kan ikke tvinge andre mot sin vilje, det er nytteløst, og uetisk. Man må legge forholdene til rette, støtte og nære. Ikke tvinge, røske og rive. Jo flinkere man blir til å planlegge, jo større er sjansen for at det går bra gjennom krisen. Hvem som har skylda, mener jeg er statens, for vi lærer ingenting om å planlegge livet på skolen, for de skal ha kontroll over oss. Så går spillet sin gang, uten at noen egentlig skjønner noe som helst, og vi peker fingre på hverandre i stedet for å forstå problemet fullt ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er skjedd er skjedd, lite vits i å gråte over det. Livet blir aldri som en planlegger. En får se hvordan ting blir framover, det kan kan kanskje ordne seg ved at han får jobb og får etablert seg. Det er nemlig sånn at mangel på jobb og eller skole og plass å bo gjør at problemene tårner seg og rus blir løsningen. Tar opp tråden igjen senere. Takk for alle råd.

Anonymous poster hash: 4751b...a75

Anonymous poster hash: 4751b...a75

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å lese, det er sikkert. Man kan ikke bruke tvang. Man står også fritt til å gi positiv oppbacking, der er det uendelige muligheter.

Hvis jeg noen gang skal ha barn, så skal jeg sørge for å tjene nok penger til å leie en leilighet et par år i sen ungdomstid, så de kan få lære hvordan det er å være selvstendig. Å måtte slite for hver eneste krone helt fra starten av er aldri noen god plan, og etter min mening, helt unødvendig. Hvorfor ikke gjøre det lett? Hvorfor insistere på å gjøre det vanskelig? Livet er vanskelig nok som det er, å forventes å stå i jobb fra 15-75 år og aldri gjøre én miss i livet. Det er fullstendig urealistisk. På toppen av dette har man sosialt press og stigmatiséring, man lærer ingenting om økonomi eller psykologi i skolen. Man må senke kravene og møte folk der de er, begynne -helt- fra scratch.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Det er vanskelig å lese, det er sikkert. Man kan ikke bruke tvang. Man står også fritt til å gi positiv oppbacking, der er det uendelige muligheter.

Hvis jeg noen gang skal ha barn, så skal jeg sørge for å tjene nok penger til å leie en leilighet et par år i sen ungdomstid, så de kan få lære hvordan det er å være selvstendig. Å måtte slite for hver eneste krone helt fra starten av er aldri noen god plan, og etter min mening, helt unødvendig. Hvorfor ikke gjøre det lett? Hvorfor insistere på å gjøre det vanskelig? Livet er vanskelig nok som det er, å forventes å stå i jobb fra 15-75 år og aldri gjøre én miss i livet. Det er fullstendig urealistisk. På toppen av dette har man sosialt press og stigmatiséring, man lærer ingenting om økonomi eller psykologi i skolen. Man må senke kravene og møte folk der de er, begynne -helt- fra scratch.

Jeg var alltid den eneste i søskenflokken som var "dum" nok til å betale husleie... De andre bare ga faen.

Lenke til kommentar

Den éneste måten du kan endre det her på, er å endre deg selv. Lederskapsutvikling. Hvis du ikke ser muligheter, så betyr det at du ikke har kunnskapen som trengs.

Datter på 16 bruker narkotika....endre deg selv. Ufattelig.

TS: hun er 16 år, hun er ikke myndig. Gi husarrest, ordre om å komme rett hjem, etter skole etc. Vær streng. Etter hvert kommer disse knarkerne til å gå videre til noe annet.

redigert: hvorfor tillater du at hun slutter på skolen i en alder av 16 år? Herregud, hva er det du tenker på?

Endret av Krig og fred
Lenke til kommentar

Den éneste måten du kan endre det her på, er å endre deg selv. Lederskapsutvikling. Hvis du ikke ser muligheter, så betyr det at du ikke har kunnskapen som trengs.

TS: hun er 16 år, hun er ikke myndig. Gi husarrest, ordre om å komme rett hjem, etter skole etc. Vær streng. Etter hvert kommer disse knarkerne til å gå videre til noe annet.

redigert: hvorfor tillater du at hun slutter på skolen i en alder av 16 år? Herregud, hva er det du tenker på?

Overdramatisér så mye du vil. Tror du det hjelper noe? Og veldig fint at du hopper bukk over ALT det andre jeg skrev. Forteller en del om deg selv.

Lenke til kommentar

Overdramatisér så mye du vil. Tror du det hjelper noe? Og veldig fint at du hopper bukk over ALT det andre jeg skrev. Forteller en del om deg selv.

Jeg var selv på skråplanet, en gang for en halv mannsalder siden. Jeg har sannsynligvis mer erfaring og kunnskap om emnet enn deg. 

Lenke til kommentar

Jeg fikk kontakt med eldre rusmisbrukere. 

Jo jo, men jeg tenker på oppvekstvilkår. Gav foreldrene dine deg nok muligheter og arenaer til utfoldelse? Det er alltid en grunn til at ungdom søker rus. Man kan selvfølgelig ikke garantére mot alt, men mye har med å gi unge mennesker nok muligheter og arenaer til mestringsfølelse, og også økonomisk ansvar.

Lenke til kommentar

Jeg fikk kontakt med eldre rusmisbrukere. 

Jo jo, men jeg tenker på oppvekstvilkår. Gav foreldrene dine deg nok muligheter og arenaer til utfoldelse? Det er alltid en grunn til at ungdom søker rus. Man kan selvfølgelig ikke garantére mot alt, men mye har med å gi unge mennesker nok muligheter og arenaer til mestringsfølelse, og også økonomisk ansvar.

Jeg gikk i barnehage da jeg var barn, begynte å spille fotball da jeg begynte i første klasse, dro på leirskole og var med på klasseturer og den slags. Er det bra nok, eller? Får en følelse av at du har en veldig teoretisk tilnærming her. Kan nevne i samme slengen at mye av hva du har skrevet, gir meg assosiasjoner til den såkalte "fri opptagelse bevegelsen", so i dag blir regnet som grov omsorgssvikt. 

Lenke til kommentar

Vet ikke om dette er noe ide, men hva med å se på petter uteligger fra Tv2 med henne? 
Det vil gi et innblikk av hvordan livet kan bli, hvor fort ting kan gå galt, og hvor mye mange av disse skulle ønske dem tok en annen retning i livet. 

Jeg håper det løser seg for deg og dine, dette er selvfølgelig ingen lett sak! Ønsker deg alt det beste ved å løse dette!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg gikk i barnehage da jeg var barn, begynte å spille fotball da jeg begynte i første klasse, dro på leirskole og var med på klasseturer og den slags. Er det bra nok, eller? Får en følelse av at du har en veldig teoretisk tilnærming her. Kan nevne i samme slengen at mye av hva du har skrevet, gir meg assosiasjoner til den såkalte "fri opptagelse bevegelsen", so i dag blir regnet som grov omsorgssvikt. 

Lurer på om du misforstår. Det er ikke -deg- jeg "kritiserer"... kritiserer heller dog ingen, men prøver bare å belyse temaet om hvorfor folk begynner å bruke rus. Hvis vi skal bli enige, så må vi være enige om hva grunnene til det er.

Nei, jeg er ingen hippie, det må være ansvar. Men det skal brukes gulrot, og ikke pisk. Intelligent lederskap legger til rette, holder et åpent miljø og har tillit. Ignorant lederskap detaljstyrer, tilbakeholder relevant informasjon, manipulérer og bruker straff. Dette gjelder både fra presidenter til bedrifter til familier, og til og med ned til enkeltpersoner. Hjelper det egentlig å straffe seg selv? Eller gjør man det best når man stoler på seg selv?

Eller hva mener du?

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på om du misforstår. Det er ikke -deg- jeg "kritiserer"... kritiserer heller dog ingen, men prøver bare å belyse temaet om hvorfor folk begynner å bruke rus. Hvis vi skal bli enige, så må vi være enige om hva grunnene til det er.

Nei, jeg er ingen hippie, det må være ansvar. Men det skal brukes gulrot, og ikke pisk. Intelligent lederskap legger til rette, holder et åpent miljø og har tillit. Ignorant lederskap detaljstyrer, tilbakeholder relevant informasjon, manipulérer og bruker straff. Dette gjelder både fra presidenter til bedrifter til familier, og til og med ned til enkeltpersoner. Hjelper det egentlig å straffe seg selv? Eller gjør man det best når man stoler på seg selv?

Eller hva mener du?

Alt i orden, jeg føler meg ikke kritisert. Det finnes mange grunner til at man begynner med rus, og vi har alle vår egen grunn. Hvorfor, er i denne sammenhengen ikke relevant, det er hvordan. Alt du skriver om intelligent lederskap høres ut som noe fra et motivasjons seminar, og er naturligvis helt ubrukelig for en 16 år gammel jente som har fått seg en 19 år gammel kjæreste. 

Lenke til kommentar

Hvorfor er -alltid- relevant. Hvordan er aldri relevant ^^ Om noen begynner å røyke, drikke, snorte eller skyte er vel ett fett. Det er -grunnen- til at man ruser seg som er viktig å håndtére. Som alltid dreier det seg om psykologi og personlig lederskap. Og siden vi ikke lærer noe om det (og økonomi/muligheter) i skolen, så går det ofte som det går. Det er umulig å garantére mot alt. Men det finnes alltid muligheter. I enhver presset situasjon gjelder det å tenke langsiktig og strategisk. Intelligens slår alltid rå makt. Da vet man i det minste hva man gjør.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Den 

Hvis du tvinger barnet til å gå på skole når barnet ikke vil/ikke er motivert/ikke får det til så ødelegger du mulighetene til barnet ved at barnet sannsynligvis bruker opp skoleretten sin på et dårlig resultat eller ikke bestått.

m.a.o har barnet ingen utdannelse men fullført ikke bestått og dermed ingen fullføringsrett eller voksenrett senere i livet.

å tvinge barn til å pisse vekk skolegang de har rett på gratis er helt "høl i hodet". 

Det vil i de fleste slike tilfeller være langt bedre å kutte skolen for isteden å prøve å styre barnet inn i arbeidslivet hvor barnet kan lære og erfare livets virkeligheter før de skal ta livsviktige valg på sine egne vegne.

Lenke til kommentar

Det er jo en umulighet å gi spesifikke råd når en ikke har mer innblikk i situasjonen enn det man får presentert gjennom noen setninger på et forum. Generelt er rådet å oppsøke de hjelpeinstansene som finnes. Meld bekymring til Barnevernet. Henvend deg til Familievernkontoret og be om råd der. Be om henvisning til BUP hos fastlege. Blir ikke bekymringen din tatt på alvor, så er det bare å rope høyere.

Når ei jente på 16 henger med en rusmisbruker på 19, så kan man ha som utgangspunkt at hun også er begynt å ruse seg. Noe annet er heller unntaket som bekrefter regelen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den 

Hvis du tvinger barnet til å gå på skole når barnet ikke vil/ikke er motivert/ikke får det til så ødelegger du mulighetene til barnet ved at barnet sannsynligvis bruker opp skoleretten sin på et dårlig resultat eller ikke bestått.

m.a.o har barnet ingen utdannelse men fullført ikke bestått og dermed ingen fullføringsrett eller voksenrett senere i livet.

å tvinge barn til å pisse vekk skolegang de har rett på gratis er helt "høl i hodet". 

Det vil i de fleste slike tilfeller være langt bedre å kutte skolen for isteden å prøve å styre barnet inn i arbeidslivet hvor barnet kan lære og erfare livets virkeligheter før de skal ta livsviktige valg på sine egne vegne.

Hvis du stryker vgs har du fortsatt rett frem til du er 24. Uansett, stakkars barn som ikke er motivert, for en stor synd å tvinge denne personen til å fullføre vgs. Blir sikkert merket for livet, stakkar. Det er bedre at denne jenta går på skolen, enn å vanke fulltid med en kriminell narkoman. Det handler om å veie tingene opp mot hverandre :)

Lenke til kommentar

Den

Hvis du stryker vgs har du fortsatt rett frem til du er 24. Uansett, stakkars barn som ikke er motivert, for en stor synd å tvinge denne personen til å fullføre vgs. Blir sikkert merket for livet, stakkar. Det er bedre at denne jenta går på skolen, enn å vanke fulltid med en kriminell narkoman. Det handler om å veie tingene opp mot hverandre :)

Din nedlatende tone får deg til å virke lite empatisk og forståelsesfull. Jeg tror ikke du helt tenker over hva som gjør at ungdom blir skolelei og/eller rebelsk.

I en alder av 16 så er det grunn til å tro at barnet har mange år skole bak seg, så dette er sannsynligvis utprøvd og det hjelper lite å stange hodet i veggen og risikere å ødelegge barnets utdanningsrett i en passende studieretning.

Jeg vil påstå det er langt smartere å gi ungdommen ny motivasjon ved å prøve deg noen år i arbeidslivet slik at ungdommen får mestringsfølelse i virkelige og håndfaste situasjoner da teori,repetering og memorisering antagelig ikke er hva barnet foreløpig ønsker å fortsette med.

Når det har gått noe tid vil de fleste modnes og innse at skole virker attraktivt og da står de fritt til å gjenoppta utdanningen helt uten at "du" har kastet bort masse tid og energi på å ikke bestå.

Med din holdning ønsker jeg deg lykke til når det blir din tur til å oppdra barn og håper du slipper en utfordrende ungdom :)

Lenke til kommentar

Ta henne med på ferie til Marokko. Spander på den flotteste blonde hårfarging før dere reiser.

En stund etter at dere har kost dere, så begynner du å forhandle med kamelselgerne, om å selge henne til de som koneemne. Da tenker jeg at hun våkner opp  :p  Dårlig spøk, men det bør røske opp i et eller annet da.

Anonymous poster hash: ac178...51d
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...