Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Datter som har fått kontakt med rusmisbruker

Anbefalte innlegg

Har en 16 år gammel jente som har begynt å gå sammen med en 3 år eldre rusmisbruker og kriminell. Han har også psykiske problemer etter rusmisbruk, navklient, uten jobb og bopel. Jenta har nå droppet ut av skolen og går bare og slenger uten initiativ til f.eks å søke jobb. Noen som har noen gode råd hvordan en skal gå videre?

Anonymous poster hash: 4751b...a75

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikkert ikke så populært å si, men tvang er en ting. Ta henne med deg et sted hun ikke kan rømme fra og bruk minst noen uker på å knytte bånd med henne og forklare hvordan verden er. Å ta seg en prat her og der fungerer heller dårlig og tvangsinnlegging er omtrent umulig å få til. Hvis du klarer å få henne til å henge med deg omtrent hele tiden så er jo det bedre enn å "bortføre" henne.

Drastiske tiltak må til hvis du vil at det skal gå opp et lite lys før det har gått 10-20 år.

Barn trenger forskjellige ting, men alle trenger nærhet til foreldrene.

Lenke til kommentar

Tvang virker fort mot sin hensikt. Da kan ønsket om å gjøre opprør bli enda sterkere. 

Tror det er bedre å forsøke hjelpe til å få henne i aktivitet gjennom skole eller jobb.

Ellers finnes det jo flere offentlige instanser samt ideelle organisasjoner som kan hjelpe til med gode råd og samtaler. Familievernkontoret, BUP, barnevernet, legen, landsforbundet mot stoffmisbruk m.fl.

Lenke til kommentar

Har vært igjennom en lignende situasjon.

To retarderte halvkriminelle 20-åringer begynte å holde kontakt med eldstemann til eksen når han var 14.

Jeg prøvde rolig å forklare hva som er galt med en voksen mann som henger med barn.

- at grunnen til at de har behov for å være med noen som er mye yngre er at de ikke mestrer

mennesker på sin egen alder da de fortsatt mentalt er barn. 

- Jeg viste til at den ene personen jobbet i en vernet bedrift sammen med andre med varierende 

grad av psykisk utviklingshemming. - og det i seg selv er grunn nok til treffende antagelser.

- Jeg sammenlignet situasjonen med at selv om han synes de er store og tøffe så blir det som en

14-åring som henger med ti-åringer, noe han var enig i at var helt bak mål.

- Jeg forklarte at slike mennesker som gir røyk og øl til et barn er farlige, at de ikke forstår forskjellen

på voksen og barn eller rett og galt fordi de rett og slett er dumme.'

- Alternativt er de Pedofile homoer som håper på en ny liten gimp å gangbange.

Ungen sitter og nikker og er enig - og jeg tror seriøst på at han forsto hva jeg fortalte ham, men det holdt ikke. de fortsatte å ha kontakt. 

I min erfaring så er det ingen som kan hjelpe. Med mindre du fotfølger dem og klarer å dokumentere at de forsyner et barn med ulovligheter så vil ingen ta i saken. Og tar noen i saken så har det seg uansett slik at disse menneskene ikke har respekt for autoriterer - de blir hevngjerrige og kan risikere å gjøre vondt verre om de bestemmer seg for å holde helvete. Tross alt har de ikke stort å tape og de har tid og motivasjon til å drive på for å gjøre livet surt for andre mens andre har bevisbyrden og loven som hinder.

Hadde noe lignende skjedd igjen så hadde jeg alvorlig vurdert å ta den enkle utveien og rett og slett flytte for å få barnet mitt vekk fra miljøet. Barn fatter ikke hvor glad du er i dem og de skjønner ikke at alle dine restriksjoner er der for å passe på dem. Du er verdens teiteste person og har ikke peiling på noenting. Noen barn responderer bra på positiv forsterking i slike tilfeller, andre på negativ og på andre igjen er det ingenting som vil ha effekt uansett.

Hadde det samme skjedd om igjen nå som jeg har mitt eget barn hadde jeg tatt ganske sterke midler i bruk.

Endret av Invader Zim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å flytte vil ikke løse problemet fordi de har kontakt på nett og mobil. Denne karen driver med selvskading og kutter seg til blods og de havner på legevakten og en masse drama med politiet og innleggelse på psykiatrisk De er altså blitt et såkalt dramapar. Er redd for å bli viklet inn i masse. Rusmisbrukere kjenner stort sett bare andre rusmisbrukere og folk i de miljøene der.

Lenke til kommentar

Inviter den 3 år eldre kriminelle hjem til deg selv, la henne få besøk..  Så har du bedre kontroll, la deg selv også åpne opp og forstå hva som er så atraktivt med denne lassaronen...

Åpne dialog til ham, og gi ham noen alvorlige ord om hva du skal gjøre med ham om han får jenta di ute på kjøret... Og si at han er hjertelig velkommen om han passer på henne og ikke gir henne en dritt..

Lenke til kommentar

Du må ha tillit. Det er den eneste måten å ha døra åpen på. På den måten kan du påvirke. Du eier ikke datteren din, hun er sitt eget individ, som må lære av egne valg.

Den éneste måten du kan endre det her på, er å endre deg selv. Lederskapsutvikling. Hvis du ikke ser muligheter, så betyr det at du ikke har kunnskapen som trengs.

Søk råd hos psykolog, de har innsikt i menneskesinnet og kan hjelpe deg med strategi.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Man er som regel bundet til det stedet man bor fordi man har investert i bolig, og man har jobb der. Å flytte er da nærmest umulig. Jeg håper du får henne vekk fra ham, men mest sannsynlig er det for sent. Men du kan lete etter små cellofan kuler med gummistrikk rundt i klærne eller tingene hennes... det er narkotika inni dem. Du kan føre hesten til vannet men ikke tvinge den til å drikke.

Lenke til kommentar

Den første jeg ville ha snakket med er fastlegen for du trenger profesjonell hjelp.

Det er en fortvilt situasjon du er i så du trenger henvisning fra fastlegen til profesjonelle som har peiling,

det kan være psykologer eller psykiatere som har mulighet i ytterste konsekvens til å tvangs behandle datteren din.

Lenke til kommentar

...Du eier ikke datteren din, hun er sitt eget individ, som må lære av egne valg...

"Lære av egne valg" gjelder ikke i slike situasjoner. Hun er 16 år og på full fart inn i et miljø der rus, selvskading og kriminalitet er alt det handler om. Skal hun bruke ti år på å "lære av egne valg", så har man i beste fall et hardt liv foran seg som 26 åring. Ingen utdannelse, ingen jobb, ingen eiendeler.. I verste fall er hun død eller fått skader/sykdommer som svekker henne livet ut.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synd at man bare kan våkne opp en dag som 16 åring å havne mitt inne i et narko miljø på denne måten.

Hun hadde sikkert et veldig stabilt hjem med masse gode venner og en herlig selvfølelse frem til undergangens time, da forkastet hun alt sammen og begynte i stede å vanke med en 3 år eldre arbeidsledig psykisk ustabil narkoman.

Jeg tenker at hun tørster etter affeksjon, oppmerksomhet og sosiale relasjoner. Og at denne karen er den som er flinkest i hennes verden til å gi henne det. 

Noen som har noen gode råd hvordan en skal gå videre?

• Liker 1
Lenke til kommentar

...Du eier ikke datteren din, hun er sitt eget individ, som må lære av egne valg...

"Lære av egne valg" gjelder ikke i slike situasjoner. Hun er 16 år og på full fart inn i et miljø der rus, selvskading og kriminalitet er alt det handler om. Skal hun bruke ti år på å "lære av egne valg", så har man i beste fall et hardt liv foran seg som 26 åring. Ingen utdannelse, ingen jobb, ingen eiendeler.. I verste fall er hun død eller fått skader/sykdommer som svekker henne livet ut.

Da var man ikke fremsiktig nok i sin oppdragelse av barnet. Man lærte ikke bort de riktige verdiene. Likevel er det umulig å garantére for noe som helst i verden. Men når man bruker tvang, så overkjører man individets rettighet til å lære av egne feil. Da skaper man mistillit i en allerede kaotisk og vanskelig situasjon, hvor hun skal forholde seg til autoritet og partner. Sleng på en stor dose ungdomshormoner og identitetsutviklingsfase, så har man det hele fullkomment.

Man -må- holde et kaldt hode i slike situasjoner, ellers blir det bare kaos og mer mistillit. Kanskje et ødelagt bånd for livet.

Hva så om hun ikke får seg jobb/utdannelse/eiendéler? Det er ikke alltid jobb til alle. Dét betyr ikke at hun skal leve i en pappeske på gata som tigger, eller som prostituert. Hvis mine skattepenger kan føre til at et menneske som havner på utsiden kan leve et anstendig liv, så er jeg superhappy for det. Man kan ikke pålegge (unge) mennesker umulige oppgaver. Det er som et tré som skal vokse. Man ikke tvinge det til å vokse. Man må gi det riktig næring (psykologisk støtte) og vekstvilkår (miljø). Og kun ved å la det gå igjennom sin egen prosess, kan man utvikle forståelsen som trengs for å få det til å vokse seg så sterkt som mulig. Begynner man å brekke av kvister og kødde for mye, så kan det dø ut fort.

Psykologi og selvledelse burde være fag i barne- og ungdomsskolene. Vi er helt grønne når det kommer til det her, unge som voksne. Dét er et overgrep fra statens side, at de holder denne kunnskapen vekk fra folket.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Da var man ikke fremsiktig nok i sin oppdragelse av barnet.

Det kan stemme, men hjelper tross alt fryktelig lite. Gjort er gjort, og spist er spist, og situasjonen er slik den er.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan stemme, men hjelper tross alt fryktelig lite. Gjort er gjort, og spist er spist, og situasjonen er slik den er.

Og nettopp derfor er det så viktig. Hvis man har kjørt bilen fast i grøfta, er det ofte dumt å tråkke enda hardere på gassen og grave hjula enda lenger ned. Da må man ringe etter kranbil, helst et profesjonelt firma.

Lenke til kommentar

Og nettopp derfor er det så viktig. Hvis man har kjørt bilen fast i grøfta, er det ofte dumt å tråkke enda hardere på gassen og grave hjula enda lenger ned. Da må man ringe etter kranbil, helst et profesjonelt firma.

Og nå er det nummeret til kranbilen som er interessant her, og ikke tips til dekk og kjetting, som er det du kommer med.

Står huset ditt i full fyr er det litt seint å ringe Gjensidige for å tegne forsikring.

Men over til den konkrete, virkelige verden. Du har rett. Man bør telle til ti i slike situasjoner, og ikke bare handle på ren impuls. Man risikerer, som du sier, "å tråkke enda hardere på gassen og grave hjula enda lenger ned".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...