ATWindsor Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 Det er jevnlig "supertilbud" i dagligvaren, på ting som smågodt, kvikk-kunch til påske, ribbe og surkål før jul osv. Senest har coop hatt supertiilbud på smågodt. Er det på tide å slutte med det? Butikkene har aldri nok av varen, så det er ustanselig utsolgt for det som er på tilbud, om man bare vil kjøpe seg ei pakke surkål, så står man der med uforrettet sak. Er det ikke bedre å faktisk få tak i det du ønsker å kjøpe? AtW Lenke til kommentar
MrLuni Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 Det er enkelt å greit et trekktilbud. Butikkene taper på det supertilbudet, men tjener på det andre du handler i butikken. Folk gidder ikke stikke innom en butikk for å handle en ting, og så stikke på en annen butikk for å handle resten. 2 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 (endret) Ville du heller at de «ikke» hadde tilbud for å tømme lager osv. Er vel uansett bra at det dukker opp tilbuds varer uansett tenker jeg. Noen vil uansett nyte fordeler av det. Endret 22. oktober 2017 av syar2003 2 Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 Det er vel egentlig ikke butikken som gir tilbudspris, det er leverandøren som lar butikkene kjøpe inn til lavere pris. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2017 Ville du heller at de «ikke» hadde tilbud for å tømme lager osv. Er vel uansett bra at det dukker opp tilbuds varer uansett tenker jeg. Noen vil uansett nyte fordeler av det. Stemmer, jeg vil heller ikke ha slike tilbud, jeg foretrekker å kunne kjøpe ting på butikken enn at det er tomt og billig. AtW Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 23. oktober 2017 Del Skrevet 23. oktober 2017 Det er enkelt å greit et trekktilbud. Butikkene taper på det supertilbudet, men tjener på det andre du handler i butikken. Folk gidder ikke stikke innom en butikk for å handle en ting, og så stikke på en annen butikk for å handle resten. Oppfordrer flere til å kjøpe den ene tingen som det er supertilbud på, deretter handle resten hos konkurrenten for double damage 1 Lenke til kommentar
Need44speed Skrevet 23. oktober 2017 Del Skrevet 23. oktober 2017 de får flere kunder inn i butikken som kanskje kjøper fler ting. si at spar har et supertilbud og kiwi ikke har, så kommer folk som egentlig hadde tenkt til å ta ukeshandelen på kiwi og handler på spar Lenke til kommentar
G Skrevet 23. oktober 2017 Del Skrevet 23. oktober 2017 Det er vel egentlig ikke butikken som gir tilbudspris, det er leverandøren som lar butikkene kjøpe inn til lavere pris. Butikkeierne tvinges gjerne til å holde de tilbudene, og ta det tapet det medfører, gitt at de tilhører den eller den butikkjeden som går for en tilbudskampanje. Butikkeier kan heller ikke nekte kunden å kjøpe så mye de bare vil. Så første kunde kan ta alt som ligger i butikkhyllen om han/hun lyster, på tross av at det står f.eks. maks 2 pr. kunde. Et salgsnekt er ulovlig. Kunde kan vel også høflig be om at det bestilles inn et parti av produktet til han/hun til tilbudsprisen. Uten at jeg er skråsikker på om butikk/leverandør er pliktig til det. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 23. oktober 2017 Del Skrevet 23. oktober 2017 Tilbud er fint, bare kjedelig at det alltid er usunne produkter som skal settes ned. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 23. oktober 2017 Del Skrevet 23. oktober 2017 Det er vel egentlig ikke butikken som gir tilbudspris, det er leverandøren som lar butikkene kjøpe inn til lavere pris. Noen ganger ja, men stort sett så er det bare et stort parti som kjøpes inn for å kunne ha "lokketilbud" (med mindre tap). Det er uansett butikken som velger hvor mye de skal selge for, det har ikke leverandørene noe med å gjøre. Å fjerne tilbud og lokketilbud vil hemme konkuransen så AtW vil med andre ord gjerne strupe kapitalismen. Kanskje vi skal begyne med matkuponger istedenfor så ingen får kjøpt mer enn de trenger.... 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2017 Det er vel egentlig ikke butikken som gir tilbudspris, det er leverandøren som lar butikkene kjøpe inn til lavere pris. Noen ganger ja, men stort sett så er det bare et stort parti som kjøpes inn for å kunne ha "lokketilbud" (med mindre tap). Det er uansett butikken som velger hvor mye de skal selge for, det har ikke leverandørene noe med å gjøre. Å fjerne tilbud og lokketilbud vil hemme konkuransen så AtW vil med andre ord gjerne strupe kapitalismen. Kanskje vi skal begyne med matkuponger istedenfor så ingen får kjøpt mer enn de trenger.... Ja, jeg vil gjerne "strupe kapitalismen" i den forstand at uregulert kapitalisme ikke fungerer bra. Men det har vel strengt tatt ikke så veldig mye med akkurat denne saken å gjøre? AtW Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 23. oktober 2017 Del Skrevet 23. oktober 2017 Det har alt med denne saken å gjøre. Å fjerne tilbud vil ikke butikkene og kapitalistene gjøre da de tjener på det så da blir det lover og reguleringer som må komme på banen. Det er altså struping av kapitalisme du vil ha og en struping av hva butikkene kan ta betalt er å gå for langt. Matkuponger og kommunisme 3 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2017 Det har alt med denne saken å gjøre. Å fjerne tilbud vil ikke butikkene og kapitalistene gjøre da de tjener på det så da blir det lover og reguleringer som må komme på banen. Det er altså struping av kapitalisme du vil ha og en struping av hva butikkene kan ta betalt er å gå for langt. Matkuponger og kommunisme Men de tjente ikke på det før da? Dette er en ganske ny trend, med disse ekstremtilbudene med ting som er veldig mye billigere en normal-pris, type 3 kroner per hg smågodt osv. Men regner med det ikke var kapitalister før for omlag 5 år siden? AtW Lenke til kommentar
Minus Skrevet 23. oktober 2017 Del Skrevet 23. oktober 2017 (endret) Det er vel egentlig ikke butikken som gir tilbudspris, det er leverandøren som lar butikkene kjøpe inn til lavere pris. Butikkeier kan heller ikke nekte kunden å kjøpe så mye de bare vil. Så første kunde kan ta alt som ligger i butikkhyllen om han/hun lyster, på tross av at det står f.eks. maks 2 pr. kunde. Et salgsnekt er ulovlig. Her ønsker jeg meg kilde. Butikkeier eier butikk og inventar, og jeg synes det virker logisk at han selv skal få bestemme hvem han skal selge til. Men jeg er enkelt overbevist med kilder, som sagt. Endret 23. oktober 2017 av Minus 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 23. oktober 2017 Del Skrevet 23. oktober 2017 Spesielt viktig i denne sammenhengen er mfl. § 7 første ledd bokstav d, hvor det fremgår at markedsføringen er villedende dersom den er egnet til å villede forbrukerne med hensyn til prisen på ytelsen eller hvordan prisen beregnes, eller eksistensen av en prisfordel. 3.7 LokketilbudDet er villedende å markedsføre ytelser man ikke kan tilby. Det må gis korrekte opplysninger om hvor omfattende tilbudet er. Finnes det kun et fåtall ytelser eller er tilbudet så godt at man erfaringsmessig må regne med å bli raskt utsolgt, må selve antallet ytelser tydelig fremgå. Dersom det er begrensning i antall ytelser eller kvantum den enkelte kunde har anledning til å kjøpe til nedsatt pris, må dette gå klart frem av all markedsføring. De markedsførte ytelsene må i utgangspunktet finnes for salg i samtlige forretninger som omfattes av markedsføringen. Hvis dette ikke er tilfellet, må det gis tydelige opplysninger om hvilke forretninger som ikke fører ytelsen. Forskrift om urimelig handelspraksis § 1 nr. 5 til 7 forbyr ulike typer lokketilbud, jf. også § 1 nr. 18. [45] Kilde: https://forbrukerombudet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/forbrukerombudets-veiledning-prismarkedsforing Jeg er dessverre ikke næringsdrivende selv. Men har hørt en næringsdrivende fortelle om det. Og det er Forbrukerombudet som regulerer markedsføring basert på gjeldende lovverk. Jeg er heller ingen advokat. Så dersom du vil komme til bunns i dette, så foreslår jeg at du hører med fagfolk. Dette kan være andre næringsdrivende, forbrukerombudet, advokater, eller hva du måtte finne tilstrekkelig. Mulig at kilden nevnt i sitater er dekkende. Jeg er ikke skråsikker om det dekker det jeg sa. Men hva jeg har gjengitt kom ut av en næringsdrivendes munn, så er det tydeliggjort. Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 23. oktober 2017 Del Skrevet 23. oktober 2017 "Åh herreguuud, jeg er så lei av å få noe billig et par ganger i året, jeg vil ikke ha 3 for prisen av 2 heller, gi meg 1 for prisen av 2!" Lenke til kommentar
G Skrevet 23. oktober 2017 Del Skrevet 23. oktober 2017 (endret) Nå har smågodt-krigen begynt http://e24.no/naeringsliv/dagligvarebransjen/slik-forklares-smaagodtkrigen-folk-var-gale/24169883 http://e24.no/naeringsliv/dagligvarebransjen/priskrigen-paa-smaagodt-er-i-gang-naa-dumper-flere-dagligvarekjeder-prisen/24169724 Endret 23. oktober 2017 av G Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 23. oktober 2017 Del Skrevet 23. oktober 2017 (endret) Beviser vel først og fremst hvor skyhøye marginene er på verdiløst sukkerkliss at de kan holde på sånn flere ganger i året. Dette beviser også at vi ikke kan stole på at næringslivet tar ansvar, selv om de slik som her har lovet det. Kapitalen er amoralsk, og det er greit så lenge man ikke innbiller seg noe annet. Politikerne må på banen. Endret 23. oktober 2017 av Isbilen Lenke til kommentar
G Skrevet 23. oktober 2017 Del Skrevet 23. oktober 2017 (endret) Tross sukkeravgifter på ca-ish kr 20 pr. kg.. (kr 25-ish med MVA inkludert).. En ting er sikkert, og det er at Norge har mye reguleringer på forskjellig (ytterligere en markedsføringssak): http://e24.no/naeringsliv/full-strid-om-norsk-propell-sekk/24165075 (helt propell ) Endret 23. oktober 2017 av G Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2017 "Åh herreguuud, jeg er så lei av å få noe billig et par ganger i året, jeg vil ikke ha 3 for prisen av 2 heller, gi meg 1 for prisen av 2!" Problemet er ikke at man kan få det billig, problemet er at disse duste-tilbudene nesten uten unntak fører til man ikke får tak i det i det hele tatt i butikken mye av tiden. Se feks på saken som ble lenket til "coop-kunder føler seg lurt", lurt eller ikke, det er som alltid, det er tomt i butikken. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå