Mr. Ikke her mer Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 Jeg har angel eyes på min bmw e46 og klarte selvsagt å rive av det jeg forstår må være en capacitor, du ser den på vedlagt bilde (er det mulig å kjøpe skikkelige sånne fremfor det jeg har på bildet?. Hva heter det på norsk? Jeg har dermed endt opp med altfor kraftige lys, og de flimrer noe voldsomt med motor i gang. I farten fikk jeg ikke med meg hvordan denne var koplet, og lurer på om noen av dere her inne har snøring på hvordan disse skal være montert. På vedlagt bilde ser dere hvordan den ser ut. Er jeg helt på jordet dersom jeg kopler som vist på tegningen (det var et eller annet i den gata jeg husker, men er ikke helt sikker)? Eller skal både pluss og minus gjennom denne på et eller annet vis? Hvilket alternativ er riktig når dette skal paralellkoples? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 (endret) Hva står det på den transistorlignende saken? (Den med hull i). Det ser ut som noe skikkelig heimemekk. Og det er ingen "capacitor". Altså kondensator. Det er enten en transistor/MOSFET eller evt. en spenningsregulator. Endret 22. oktober 2017 av sedsberg Lenke til kommentar
Mr. Ikke her mer Skrevet 22. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2017 (endret) Vanskelig å se hva som står, men noe i denne gata fordelt på de tre linjene: LM317T CC12CVV MAR 328 Forskjell i lysene etter denne ble tatt av er også at de ble enormt sterke, som i kraftig lys, så spenningsregulator kan kanskje være noe? Hvordan skal noe slikt eventuelt være montert? Er det mulig å kjøpe noe i denne gata ferdig? Ja, dette er noe skikkelig hjemmelagde greier, det er derfor jeg kunne tenkt meg å bytte det ut med noe ordentlig. Tidligere eier av bilen som var i overkant på denne type løsninger. Edit: Vedlagt er en helt lik en, men unntak av de tre siste tall som på denne jeg har her er 328. Endret 22. oktober 2017 av HamburgerDish Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 Det er en regulator. Kjøp noen skikkelige LED-lys. Det der ser bare ut som en brannfare. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 (endret) Det er en 1,5A justerbar spenningsregulator. http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/11665/ONSEMI/LM317T.html Edit: Det er ikke en strømregulator. Det er en spenningsregulator. Endret 22. oktober 2017 av sedsberg Lenke til kommentar
Mr. Ikke her mer Skrevet 22. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2017 Hehe, ikke gale, da er det hvertfall på det sikre hva for noe greier dette er. Det forklarer jo hvorfor lysene ble såpass skarpe og mye flimring. Men er det tilstrekkelig å montere noe slikt som jeg har gjort på tegningen i første post? Brannfare? Jeg kan lite om dette (gjør dette for å lære), men alt er jo koplet gjennom et rele som har sikring mot batteriet, vil ikke dette eliminere de største farene i forhold til brann? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 (endret) Hjelper lite med en 10A-sikring hvis regulatoren eller motstandene tar fyr ved 2A. Det enkleste er å bare koble en enkelt effektresistor i serie, eller gjøre som Gavekort skrev. Endret 22. oktober 2017 av sedsberg Lenke til kommentar
Mr. Ikke her mer Skrevet 22. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2017 Hvordan vet jeg hva spesifikasjonene på en slik effektmotstand skal være? Vil det ikke være mye mer varmeutvikling i en effektmotstand enn det er i denne hjemmelagde løsningen som har vært på bilen? Hvordan vil jeg i praksis måtte ha det over koplet for at det skal bli i serie? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 En effektmotstand er laget for å avgi varme veldig effektivt. For å vite verdi må du vite strømtrekket eller effekten på angel-eye-pærene. Lenke til kommentar
Mr. Ikke her mer Skrevet 22. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2017 Takk så mye for meget gode og ikke minst uventede svar. :-) Jeg skal undersøke litt nærmere i forhold til effektmotstand og hvordan den koples i serie. Har ikke all verdens greie på dette helt enda, men et sted må man jo begynne. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 Det er en 1,5A justerbar spenningsregulator. http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/11665/ONSEMI/LM317T.html Edit: Det er ikke en strømregulator. Det er en spenningsregulator. En liten avsporing, en spenningsregulator kan bli en strømregulator! Kobler man en fast last på den, vil hele kretsen ha (et noenlunde) fast strømforbruk. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 Selv med fast last vil den ikke være en strømregulator. Den vil ikke regulere strømmen. Strømmen vil bare ikke forandre seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå