Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ubiquiti USG - er den brukbar for VPN?

Anbefalte innlegg

Hei, 

som alle andre Ubiquiti kunder har jeg sett lyset ved Unfi AP-ene. Hjemme hos foreldrene mine har jeg satt opp en AP i hver etasje sammen med Edge Router X. Dette fungerer bra. 

Hjemme hos meg kjører jeg foreløpig en AP sammen med en Asus AC66U. Dette fungerer også greit, og jeg kjører Unfi kontroller på en dedikert raspberry pi. I tillegg til dette har jeg installert PiHole på samme pi-enhet. 

Nå har jeg lyst å oppgradere routeren og har sett litt på USG. Jeg har lest at det ikke er noen spesiell grunn til å kjøpe USG foran ERX annet enn brukergrensesnittet. Jeg syns dog statistikk er morsomt, og kunne tenkt meg mer info i Unfi kontrolleren. 

I tillegg til dette har jeg lyst å kjøre hele nettverket mitt gjennom en VPN tunnel (PIA). Er USG kraftig nok til dette, når vi er to brukere? Har i tillegg en del trådløse enheter (ipads, telefoner, nettradio etc). 

Noen som har erfaringer med dette? Bør jeg satse på en kraftigere router om jeg vil kjøre alt gjennom VPN? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du skal kjøyre alt igjennom PIA vil ikkje søk i Chrome fungere spessielt bra.

Har chrome addon fra PIA, og kvar gang eg søker med den får eg opp denne verifiseringen. 

post-3331-0-81801300-1508720093_thumb.jpg

Den vil vel komme sjølv om du bruker routern som vpn eller addon i Chrome. 

Lenke til kommentar

Edgerouter lite og edgerouter poe er samme innmat som USG. Selv har jeg en tunnel mellom en lite og en poe utgave, forbindelsen går over ca 200 mil og med offload (tror det er automatisk aktivert på USG) får jeg 8-15 Mbit/s hastighet, men er mulig at du får høyere hastighet ved å sette noen andre innstillinger på routerene. Tunneltype er IPSec. Først ville jeg sjekket ytelsen du har i nettet i dag over vpn før du finner ut om den yter godt nok. USG4P vet jeg skal klare større hastighet på VPN forbindelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...