NTB - digi Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 Flere nordmenn ulovlig hacket av FBI Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 Skal man akseptere at ulovlige metoder kan brukes i jakt på kriminelle, da er vi alle fritt vilt, enten vi har gjort noe galt eller ikke. 6 Lenke til kommentar
Populært innlegg Simen1 Skrevet 22. oktober 2017 Populært innlegg Del Skrevet 22. oktober 2017 (endret) FBI kan ikke bare ta seg til rette og bryte andre lands lover, selv om det er for en god sak. De burde kontaktet rette organ i landet og fått de til å etterforske saken. Politiet, PST, Kripos alt etter hvilke forhold de mistenker. Lovbrudd i Norge skal etterforskes av norsk politi, dømmes i norsk rett, etter norsk lov og evt sones i norske fengsler. USA kan pelle seg hjem og holde styr på sitt eget land, ikke leke verdenspoliti. Internasjonalt er det internasjonalt samarbeid som gjelder, ikke selvtekt. Den amerikanske ambassadøren bør kalles inn på teppet til norske myndigheter og få en leksjon om hva USA kan og ikke kan gjøre i vårt land. En offentlig beklagelse og lovnad om bot og bedring fra ambassadøren burde være et minimum. Viser de ikke tilstrekkelig ydmykhet for vårt lands lover og rettsystem bør de også ilegges en enorm bot for å forsøke å vanne ut/true norsk suverenitet. Det burde være klinkende klart hvem som håndhever lover i vårt land. Endret 22. oktober 2017 av Simen1 21 Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 FBI kan ikke bare ta seg til rette og bryte andre lands lover, selv om det er for en god sak. De burde kontaktet rette organ i landet og fått de til å etterforske saken. Politiet, PST, Kripos alt etter hvilke forhold de mistenker. Lovbrudd i Norge skal etterforskes av norsk politi, dømmes i norsk rett, etter norsk lov og evt sones i norske fengsler. USA kan pelle seg hjem og holde styr på sitt eget land, ikke leke verdenspoliti. Internasjonalt er det internasjonalt samarbeid som gjelder, ikke selvtekt. Den amerikanske ambassadøren bør kalles inn på teppet til norske myndigheter og få en leksjon om hva USA kan og ikke kan gjøre i vårt land. En offentlig beklagelse og lovnad om bot og bedring fra ambassadøren burde være et minimum. Viser de ikke tilstrekkelig ydmykhet for vårt lands lover og rettsystem bør de også ilegges en enorm bot for å forsøke å vanne ut/true norsk suverenitet. Det burde være klinkende klart hvem som håndhever lover i vårt land. Yeah right og det tror du Norge har baller til? Dessuten så hadde USA bare LMAO ut døra også hadde de driti i hele greia uansett, vi er ett så balle løst land og samfunn at jeg blir flau, men noe må vi jo ha å tro på så klart og når noen har baller til å prøve å gjøre noe blir de "skutt ned" av alle andre om at, huff nei dette er så fælt, må tenke på alle sammen etcetc. Gud jeg blir kvalm av det dumme norske folk. Nei, gjør som de pedofile, tenk på barna. 4 Lenke til kommentar
ERDGX45R Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 For å omskrive Harald Heide Steen, Man ser ikke grenser under vann - NÅ er det blitt kan ikke se noen grenser på internett :-) 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 Yeah right og det tror du Norge har baller til Ikke de USA-vennlige nikkedukkene Erna/Høyre. Regjeringen trenger en Geir Lundestad-type til å ta den saken. Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 Det var vel ikke så altfor mye bedre under AP styret heller, problemet med Norge er at uansett hva du stemmer så blir ingenting forandra, ja noe flyttes her ifra til dit osv, men ingenting i det store og det hele forandres, men folk velger jo å la seg fordra hvert 4 år så hvorfor ikke fortsette når vi er dumme nok til det? Diktatur hadde vært mye bedre, da hadde vi ihvertfall visst at vi ikke har noe vi skulle ha sagt, litt sånn som det er nå, bare at det kalles demokrati, nei unnskyld, "demokrati". 4 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 AP-styret er riktignok tamme saker, men Erna/Høyre er da ennå mer balleløse. Ref. Dalai Lama-besøket og Ossietsky-prisen. 1 Lenke til kommentar
KWPHWF43 Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 Skal man akseptere at ulovlige metoder kan brukes i jakt på kriminelle, da er vi alle fritt vilt, enten vi har gjort noe galt eller ikke. Nei, det er vi ikke. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 Lite kjøtt på beinet i den artikkelen. Akkurat hva var ulovlig med hackingen bortsett fra at de ikke skal få gjøre hva de vil i andre land? Uansett så er det vanskelig å ikke etterforske "hele verden" når det kommer til slike saker som går gjennom Internett. Vi bør sette ned foten og kreve samarbeid, men vi bør ikke nekte en etat med veldig mye ressurser å etterforske internettbrukere i vårt land. Vi har desverre ikke samme ressursene til å utføre slike aksjoner. Internett har ikke grenser og Internett er en god måte å skape samarbeid som knytter verden mer sammen, det er faktisk viktig for menneskeheten. Ikke det at jeg synes det er så voldsomt flott med de over dammen som innbiller seg at de er verdenspoliti, skal vi ha et verdenspoliti så får de invitere resten av verden til å delta på leken. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 Skal man akseptere at ulovlige metoder kan brukes i jakt på kriminelle, da er vi alle fritt vilt, enten vi har gjort noe galt eller ikke. Nei, det er vi ikke. Hvordan har du tenkt å kontrollere hvem de faktisk hekter seg på hvis de teknisk sett ikke har noen spilleregler eller begrensninger å følge ? Naivitet har vi nok av i det her landet fra før av. 4 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 Stygg sak. Man kan selvsagt hevde at visse forbrytelser er internasjonale og derfor bør kunne etterforskes internasjonalt. Men vi må likevel kunne stole på at når det tas ut tiltale mot norske statsborgere så er det norske rettsregler som ligger til grunn. Norge er en selvstendig rettstat hvor det skal være likhet for loven, for alle. Hadde jeg vært justisminister nå hadde jeg skjært gjennom og anbefalt at alle de norske tiltalte i denne saken må frifinnes på grunn av saksbehandlingsfeil. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 Da hadde du neppe fått beholde jobben så veldig lenge... "Minister benåder barnevoldtektsmenn over saksbehandlingsfeil" høres ikke så veldig bra ut... Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 Det gjør det kanskje ikke for deg, men for meg ville vedkommende være en politiker som gjorde jobben sin i stedet for å være populistisk. 3 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 Skal man akseptere at ulovlige metoder kan brukes i jakt på kriminelle, da er vi alle fritt vilt, enten vi har gjort noe galt eller ikke. Nei, det er vi ikke. Hvordan har du tenkt å kontrollere hvem de faktisk hekter seg på hvis de teknisk sett ikke har noen spilleregler eller begrensninger å følge ? Naivitet har vi nok av i det her landet fra før av. Har du noe å skjule? Om de gidder å bruke penger for å overvåke meg, så gi gass. Lurer på hvem som er naiv jeg Du er overvåket via mobilen/internettet/bommene/gps i bilen osv. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 23. oktober 2017 Del Skrevet 23. oktober 2017 Hadde jeg vært justisminister nå hadde jeg skjært gjennom og anbefalt at alle de norske tiltalte i denne saken må frifinnes på grunn av saksbehandlingsfeil. Det kan han ikke, fordi han da går ut over det han har "fullmakt" til. En justisminister kan ikke gjøre noe som oppfattes som "innblanding" i påtalemyndighetens eller domstolenes arbeid. Om du tenker deg om to ganger så tror jeg du forstår at slik "innblanding" ikke må eller kan skje uansett hvor aktverdig det måtte virke. Ellers så eksisterer ikke begrepet "saksbehandlingsfeil" i denne sammenheng. Politiet og påtalemyndighetene er "forpliktet" til å etterforske på basis av den informasjonen de får - og skal i realiteten ikke i særlig grad vurdere om bevis er hentet inn lovlig eller ei. Statsadvokaten, som er den som bestemmer om det skal reises en straffesak (påtale), vil måtte vurdere dette - da bevis som ikke er hentet inn lovlig kan få saken til å falle - men normalt så reises saker selv om enkelte bevis kan risikere å bli kjent ugyldige. Artikkelen forteller ellers svært lite om saken, hvilke opplysninger har Kripos fått. Slik jeg leser og forstår saken fra andre kilder så har Kripos fått informasjon fra FBI som har medført pågripelse av 7 personer. Videre etterforskning i Norge av disse 7 personene har økt sakens omfang til 43 personer. De 7 første kan faktisk bli frikjent pga at det opprinnelige bevis blir underkjent i retten, men vi vet ikke særlig mye om den andre bevis. De 36 andre - det er så vidt jeg forstår ikke noen ulovlig innhenta bevis i deres saker. -- Og jeg mener det er svært alvorlig at ulovlige metoder blir brukt i etterforskning - uansett saker. Det er også selvklart at beviser hentet inn på denne måten skal kjennes ugyldige av retten. Men jeg er nødvendigvis ikke av den oppfatning at påtale ikke skal reises eller dom ikke kan avsies dersom bevisgrunnlaget ellers er sterkt nok. Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 23. oktober 2017 Del Skrevet 23. oktober 2017 Har ikke søkt etter relevante saker nå, men såvidt jeg vet har det vært flere tilfeller der bevis som har vært innhentet fra ulovlige kilder har vært en del av bevismaterialet som har blitt lagt til grunn for dommer. Opptak fra ulovlig oppsatte overvåkingskamera er vel et typisk eksempel. Ser ikke bort ifra at det har vært endringer i lovverket som har skjerpet dette. Men i Norge er det jo ikke nødvendig med konkrete bevis for å oppnå domfellelse. Det er tilstrekkelig at dommere/jury mener at det er en sannsynlighetsovervekt for at noen er skyldig. (Eksempelvis er eldre overgrep som regel uten fysiske bevis). Man kan altså dømmes helt uten fysiske bevis, og selv om ulovlig innhentet bevis ikke legges konkret til grunn i domspremissen vil de ha en påvirkning på aktørene om de blir fremlagt i retten. Selv om beviset blir avvist vil det altså ha betyding om det først blir avvvist etter å ha bli fremlagt. Lenke til kommentar
GOAXT8WU Skrevet 23. oktober 2017 Del Skrevet 23. oktober 2017 Med venner som disse.... Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 23. oktober 2017 Del Skrevet 23. oktober 2017 Har ikke søkt etter relevante saker nå, men såvidt jeg vet har det vært flere tilfeller der bevis som har vært innhentet fra ulovlige kilder har vært en del av bevismaterialet som har blitt lagt til grunn for dommer. Opptak fra ulovlig oppsatte overvåkingskamera er vel et typisk eksempel. Ser ikke bort ifra at det har vært endringer i lovverket som har skjerpet dette. Men i Norge er det jo ikke nødvendig med konkrete bevis for å oppnå domfellelse. Det er tilstrekkelig at dommere/jury mener at det er en sannsynlighetsovervekt for at noen er skyldig. (Eksempelvis er eldre overgrep som regel uten fysiske bevis). Man kan altså dømmes helt uten fysiske bevis, og selv om ulovlig innhentet bevis ikke legges konkret til grunn i domspremissen vil de ha en påvirkning på aktørene om de blir fremlagt i retten. Selv om beviset blir avvist vil det altså ha betyding om det først blir avvvist etter å ha bli fremlagt. Det er faktisk slik i mer eller mindre alle land at man kan dømmes på bakgrunn av indisier - dvs at man mener at det ikke er rimelig tvil (sannsynlighetsovervekt). Det er faktisk et fåtall saker hvor det finnes "fysiske bevis" - dvs bevis som 100 % kan knytte den tiltalte til gjerningen. At et videokamera er ulovlig oppsatt er ikke det samme som at beviset det framskaffer er ulovlig (ulovlig innhentet). Om jeg setter opp et overvåkningskamera ulovlig på min eiendom, det er ulovlig fordi det fanger opp noe som skjer f.eks på offentlig vei. Om dette fanger opp en kriminell handling, så kan politi/påtalemyndighetene fint innhente dette som lovlig innhentet bevis. Skal et bevis være ulovlig innhentet så er det politi/påtalemyndig som må gjøre den ulovlige innhentingen, så vidt jeg forstår lovverket. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 23. oktober 2017 Del Skrevet 23. oktober 2017 "Skjellig grunn til mistanke" er et bra prinsipp man ikke skal kunne omgå. Som bør være inngangsporten for å etterforske norske borgere. Som Simen også sier, det må skje gjennom det respektive lands myndigheter. At utenlandske organisasjoner tar seg til rette i Norge er helt uakseptabelt. Med den nye Personvernforordningen som lanseres med sannsynlighet mai 2018, blir det fullt mulig for andre land å kreve etterforskning av enheter i Norge som har brutt forordningen. Men etterforskning og håndtering skal skje av det norske Datatilsynet. FBI fremstår bare som et oppblåst verdenspoliti med null tillit på denne måten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå